دسته‌بندی نشده

از موارد مصرف پماد نیتروفورازون چه می دانید؟

معرفی پماد نیتروفورازون

نیتروفورازون (Nitrofurazone) به صورت موضعی در سوختگی‌های درجه دوم سوم، زخم‌ها و عفونت‌های پوستی و برای آماده ساختن موضع برای پیوند پوست مصرف می‌شود.

گروه درمانی: آنتی بیوتیک موضعی
نام تجاری: Furacin

مکانیسم اثر پماد نیتروفورازون

این دارو یک مشتق نیتروفوران با طیف اثر ضدمیکروبی گسترده است، که چندین آنزیم باکتریایی دخیل در تجزیه هوازی و غیرهوازی گلوکز و پیروات از قبیل پیروات دهیدروژناز، سیترات سنتتاز، مالئات دهیدروژناز گلوتاتیون ردوکتاز و پیروات دکربوکسیلاز را مهار می‌کند. اما اثر ناچیزی بر پسودوموناس آئروژینوزا دارد.

فارماکوکینتیک پماد نیتروفورازون

جذب: در مصرف موضعی، این دارو جذب کمی دارد.
پخش، متابولیسم و دفع: ندارد.

موارد و مقدار مصرف پماد نیتروفورازون

درمان کمکی در سوختگی‌های شدید (به ویژه در موارد مقاوم به ضد عفونی‌کننده‌ها)، پیشگیری از عفونت پوست پیوندی قبل یا بعد از جراحی

بزرگسالان و کودکان: بسته به شدت سوختگی، به شکل روزانه یا در صورت نیاز، دارو به‌طور مستقیم بر روی ضایعه قرار داده می‌شود و یا روی پوشش قرار گرفته بر زخم مالیده می‌شود. بسته به روش پانسمان زخم، روزانه یا هر چند روز یک‌بار از دارو استفاده می‌شود.

مصرف پماد نیتروفورازون در بارداری و شیردهی

بی ضرر بودن این دارو در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است. لازم است پزشک منافع مصرف دارو را در برابر ضررهای احتمالی آن بسنجد.

مصرف در شیردهی: بی‌خطر بودن این دارو در دوران شیردهی اثبات نشده است.

عوارض جانبی پماد نیتروفورازون

پوست: درماتیت تماسی آلرژیک ، سوختگی، ادم، قرمزی، خارش، واکنش‌های شدید (تاول، زخم).

نیتروفورازون

موارد احتیاط هنگام مصرف پماد نیتروفورازون

  • کودکان
  • دوران بارداری و شیردهی
  • مبتلایان فاویسم
  • افراد دارای اختلال کلیوی

نکات قابل توصیه به بیمار در هنگام مصرف پماد نیتروفورازون

1- روش صحیح مصرف دارو، استفاده مستقیم روی ضایعه یا مالیدن دارو روی گاز پانسمان است.
2- از در معرض قرار گرفتن دارو با نور خورشید، حرارت بیش از حد، نور فلورسنت قوی و مواد قلیایی پرهیز شود.

هشدار های دارویی پماد نیتروفورازون

1- مصرف پماد نیتروفورازون ممکن است موجب بروز عفونت ثانویه ناشی از میکروارگانیسم‌های غیر حساس، به ویژه پسودوموناس آئروژینوزا و قارچ‌ها شود. در صورت بروز عفونت ثانویه مصرف این دارو باید قطع شود و درمان مناسب دیگری جایگزین گردد.
2- این دارو در بیماران مبتلا به کمبود G6PD باید با احتیاط مصرف شود.
در صورت تحریک موضعی ناشی از مصرف دارو یا بدتر شدن عفونت باید به پزشک مراجعه شود.

شرایط نگهداری پماد نیتروفورازون

این دارو را در دمای اتاق(دمای معمولی) و به دور از نور مستقیم و حرارت نگه دارید.

نسخه های خانگی و طب سنتی درمان سوختگی پوست

آب سرد

این یکی از بهترین راه های خنک کردن و بهبود سوختگی است منطقه سوخته شده را ، زیر آب سرد قرار دهید و یا تکه های یخ را روی محل آسیب دیده اعمال کنید ، این کار را باید تا 10 دقیقه ادامه دهید. همچنین ،باید حداقل 8 تا 10 لیتر آب ،روزانه بنوشید تا زمانی که سوختگی درمان شود.

عسل برای جلوگیری از عفونت سوختگی

به لحاظ پزشکی ثابت شده است که اعمال عسل بر روی سوختگی های درجه دوم، مانع ایجاد هر گونه عفونت میشود برای تاثیر گذاری چند قطره عسل کافی است ، زیرا بسیار قوی هستند و زود موثر واقع می شوند.

بهبود زود سوختگی با میوه ها

میوه ها،غنی از آنتی اکسیدان ها هستند بر طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، میوه ها برای بهبود زود هنگام سوختگی ها، باید به طور مرتب مصرف شوند. گوجه فرنگی،گیلاس و زغال اخته ها،منبع خوبی از آنتی اکسیدان می باشند و برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

مصرف زرد چوبه برای کاهش التهاب

خوب است که زرد چوبه را به شکل پودر،مخلوط با شیر گرم در شب ،هنگام خواب مصرف کنید زرد چوبه، برای درمان و کاهش التهاب بسیار موثر است.

تمیز کردن محل سوختگی با چای کیسه ای

آنها را در آب خیس کنید سپس روی سطح سوخته قرار دهید ؛ و یا حتی می توانید چای سیاه را دم کنید و جوشانده آنرا با یک تکه پنبه یا پارچه تمیز روی محل آسیب دیده، بمالید.

برگ های درخت چنار برای بهبود سوختگی

این گیاه خواص دفع کننده و همچنین اثرات ضد میکروبی و ضد التهاب دارد و همچنین میتواند به عنوان یک مرطوب کننده قوی در منطقه آسیب دیده عمل کند همچنین آب برگ های آن،بر روی قسمت های سوخته شده،باعث بهبود و تسکین سریع درد میشود.

درمان سوختگی با گل همیشه بهار

گل همیشه بهار،برای درمان سوختگی بسیار خوب است زیرا پوست سوخته شده را باز سازی و ترمیم میکند و ظاهر زخم ها را کاهش و بهبود میبخشد. اگر از این گیاه، به طور منظم در مدت زمانی،استفاده کنید به روند بهبود، بسیار کمک خواهد کرد. علاوه بر این، روغن گل همیشه بهار می تواند، تولید بافت را تحریک کند، که پس از سوختگی درجه دوم ضروری است.

جلوگیری از عفونت با سیب زمینی

مشاهده شده است که پوست سیب زمینی آب پز شده را میتوان روی منطقه آسیب دیده قرار داد این کار باعث جلوگیری از عوامل عفونی میشود ، از این تکنیک ،در بسیاری از بیمارستان ها هم استفاده میکنند.

سرکه از ضد عفونی کننده های قوی

سرکه به عنوان یک ضد عفونی کننده و رطوبت ساز مورد استفاده قرار میگیرد.و برای جلوگیری از عفونت بسیار مناسب است با این حال ،فراموش نکنید که باید سرکه را با آب رقیق کنید و بعد به محل مورد نظر اعمال کنید.

اعمال آلوئه ورا روی محل آسیب دیده

ژل به دست آمده از آلوئه ورا، به خاطر خاصیت شفا بخش، ضد درد و اثرات خنک کننده اش، مشهور است این ژل را میتوانید 2 تا 3 بار در روز ،روی محل آسیب دیده بمالید.

پماد سوختگی

روغن درخت چای برای درمان سوختگی

روغن به دست آمده از درخت چای ،باید با مقدار کمی از آب رقیق شود و در منطقه آسیب دیده، مورد استفاده قرار گیرد. توصیه میشود که افراد مبتلا به سوختگی درجه سوم منطقه آسیب دیده را به صورت منظم ماساژ دهند این باعث افزایش گردش خون و توزیع بیشتر مواد مغذی و اکسیژن در محل سوختگی می شود، تا سلول ها و بافت های از بین رفته، مجددا بازیابی شوند.

خاصیت ضد التهابی روغن گل مریم

خواص ضد التهابی و ضددردی قابل توجه این روغن، می تواند به سرعت گرما و درد را از سوختگی بیرون بیاورد، در عین حال با بی حس کردن اطراف محل سوختگی ، و هم چنین کاهش خارش در محل سوختگی، به درمان محل سوختگی کمک کند .

روغن کندر برای بهبود محل سوختگی

ترکیبات ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی قابل توجهی در روغن کندر وجود دارد ،که می تواند به داشتن پوستی پاک و بدون عفونت کمک کند در عین حال با تحریک سیستم ایمنی بدن ، یک بهبود طبیعی را برای محل سوختگی به ارمغان خواهد داشت .

شیر و ماست پرچرب درمان سریع سوختگی پوست

ناحیه ی سوخته پوست را در به مدت 15 دقیقه در شیر قرار دهید این کار به سرعت سوزش محل سوختگی را رفع می کند ، همچنین ماست پرچرب نیز در خنک کردن و آب رسانی محل سوختگی بسیار مفید است.

سریع خوب شدن زخم با قرص ویتامین
برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها سوختگی، یک درمان خانگی و حیرت انگیز با استفاده از قرص های ویتامین C و E وجود دارد. برای انجام این روش غذاهای حاوی ویتامین C و E برای یک هفته بعد از سوختگی مصرف کنید. از این گذشته می توانید کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و مایع درون آن به طور مستقیم بر روی ناحیه سوخته بریزید تا سوختگی به سرعت درمان شود .

کاهش سوختگی با مصرف روغن بابونه

همانند بسیاری از روغن های موجود در این لیست ،روغن بابونه ، دارای ترکیبات ضد عفونی، ضد التهابی و ضد درد است این روغن ،می تواند به کاهش درد از سوختگی ها کمک کند و در عین حال از عفونت زخم جلوگیری کرده که این عفونت بزرگترین خطر در سوختگی نوع دوم بشمار میرود .

divider

بیشتر بخوانید:

درمان سوختگی : ۱۰ روش خانگی برای درمان سوختگی پوست

کمک های اولیه هنگام سوختگی

آلوئه ورا در ترمیم سوختگی معجزه می کند

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا