دسته‌بندی نشده

از قرص کلسی فان و موارد مصرف آن بیشتر بدانید

موارد مصرف و عوارض قرص کلسی فان

کلسی فان مکملی است که حاوی کلسیم کربنات، منیزیم اکساید، زینک اکساید، ویتامین د3 برای رفع کمبودهای تغذیه ای این ریزمغذی ها در همه افراد است.

موارد مصرف کلسی فان

  • پیشگیری از کمبود کلسیم
  • پیشگیری از استئوپروز، Rickets ، Osteomalacia
  • آنتی اکسیدانت
  • کمک به بهبود ساختار استخوانها و دندانها
  • کمک به متابولسیم کلسیم
  • فاکتور اساسی در سنتز و تقسیم سلولها

راهنماییهای عمومی مصرف قرص کلسی فان

  • مصرف طولانی مدت کلسی فان باعث هیپرکلسی اوری ( زیادی کلسیم در ادرار) می شود ، این موارد در بیماران مبتلا به هیپوپاراتیروئیدی ( کم کاری پاراتیروئید) که مقدار زیادی ویتامین د مصرف می کنند شایع تر است بنابراین باید با احتیاط مصرف شود.
  • در صورت مصرف داروهایی مانند ، آنتی بیوتیکها ( فلوروکینولون و تتراسیکلین ها )، کلسی تونین ، آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم و منیزیم ، دیورتیکها ( تیازید ) ، هیدانتوئین ، باربیتوراتها ، گلیکوزیدهای دیژیتال و غذاهای پر فیبر به پزشک خود اطلاع دهید .
  • مصرف همزمان کلسی فان با شیر و مواد غذایی سرشار از ویتامین د باعث سندرم شیر – قلیا می شود.
  • کلسی فان در افراد مسن باید با احتیاط مصرف شود.
  • در بیمارانی که سطح ویتامین د در آنها بالا م یباشد مانند سارکوئیدوز ، بیماران کلیوی ، قلبی و به ویژه بیمارانی که داروهای دیژیتالی استفاده می کنند ، کلیه املاح کلسیم باید با احتیاط مصرف شوند.
  • کلسی فان بیش از مقدار توصیه شده مصرف نشود .

کلسی فان

مزایای مصرف قرص کلسی فان

  • مکمل غذایی، درمان و پیشگیری از کمبود کلسیم، منیزیم، روی و ویتامین د3، ضد هیپوکلسمی، مهار کننده جذب مس، آنتی اسید، ضد اولسر، کاهش دهنده فسفات سرمی (آنتی هایپرفسفاتمی)، مکمل کمکی کلسیم و منیزیم و روی و ویتامین د3، ضد هیپومنیزیمی، درمان پوکی استخوان، استئوپروز و کاردیوتونیک، کمک به رشد وتقویت پوست، مو و ناخن.
  • کلسیم برای پیشگیری از سرطان سینه و کولون، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، کاهش چاقی و مدیریت کاهش وزن بسیار مفید است.
  • منیزیم باعث تسکین درد، اضطراب، بیخوابی، استرس، افسردگی و مشکلات عصبی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش سردردهای میگرنی می گردد.
  • ویتامین د3 که محلول در چربی است باعث بهبود جذب کلسیم و فسفر شده و به استحکام استخوان کمک می نماید. ویتامین د3 برای درمان و پیشگیری از راشیتیسم و استئومالاسی نقش مهم و بسزایی دارد.
  • افراد دچار هیپوتیروئیدی و سودو هیپوپاراتیروئیدی و هیپوفسفاتمی خانوادگی ، برای درمان کاهش سطح کلسیم و ویتامین د3 می توانند از کلسی فان به عنوان منبعی غنی استفاده نمایند.
  • کلسی فان بهترین گزینه به عنوان مکمل برای کلسیم و منیزیم برای گیاهخواران و افرادی است که شیر سویا مصرف می کنند.

موارد منع مصرف کلسی فان

این دارو در افراد مبتلا به فیبریلاسیون بطنی، هیپرکلسمی، هیپوفسفاتمی و سنگ کلیه منع مصرف دارد.

مصرف کلسی فان در دوران بارداری و شیردهی

تاثیر منفی این دارو بر روی جنین انسان ثابت نشده است ، در دوران بارداری و شیر دهی طبق دستور پزشک و با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی کلسی فان

  • سندرم هیپرکلسمی
  • تهوع و استفراغ
  • بی خوابی
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • آریتمی قلبی
  • احساس تشنگی و تکرر ادرار

دستور مصرف کلسی فان

معمولا یک تا دو قرص در روز و گاهی بیشتر از دو قرص در روز که مقدار مصرف آن بر اساس نوع بیماری توسط پزشک تعیین می شود. باید توجه داشت مصرف ویتامین د۳ بیشتر از ۱۸۰۰ واحد در روز برای چندین ماه در کودکان میتواند باعث سمیت شدید گردد . مصرف این دارو در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی گردد.

قرص کلسی فان

عوارض کمبود کلسیم در بدن

گرفتگی عضلات

کرامپ ها یا گرفتگی عضلانی می تواند در نتیجه کار زیاد و خستگی عضلات یا کمبود پتاسیم بروز کند. با این حال اگر اهل ورزش باشید و به طور روزانه فعالیت بدنی داشته باشید اما باز دچار گرفتگی عضلات شوید ممکن است پای کمبود کلسیم در میان باشد. اگر درد در ران، بازوها یا پشت ساق پا بروز می کند حتماً مصرف کلسیم تان را افزایش دهید.

کمبود کلسیم و بی خوابی

بیشتر اختلالات مزمن خواب می تواند در نتیجه کاهش میزان کلی کلسیم بدن بروز کند. بی خوابی یا بیدار شدن مدام نشان می دهد که بدنتان کمی بیشتر به کلسیم نیاز دارد.

مشکلات دندانی

دندان های ما در بافت خود حاوی میزان زیادی کلسیم هستند. به همین دلیل نیز کاهش میزان کلسیم در بدن به طور مستقیم روی سلامت آن ها تأثیر می گذارد. اگر دچار پوسیدگی یا دیگر عفونت های دندانی می شوید یا اینکه دندان هایتان بیش از اندازه زده و شکننده است بهتر است نسبت به میزان کلسیم بدنتان شک کنید.

پوست خشک، ناخن های شکننده

با توجه به نقش احیاکننده سلولی کلسیم می توان گفت که این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت پوست و ناخن ها دارد. اگر بدن کلسیم کافی نداشته باشد مشکلاتی مانند خشکی پوست یا بروز ترک پوستی و همچنین شکنندگی ناخن ها غیرقابل اجتناب می شود. اگر با این مشکلات مواجه شده اید باک کلسیم تان را پر کنید.

موهای ناسالم

خشکی، ریزش و شکنندگی موها نیز از عوارض واضح کمبود کلسیم در بدن هستند. البته این مشکلات ممکن است در نتیجه عوامل متعدد دیگری نیز بروز کنند. بنابراین لازم است که به تغذیه تان اهمیت ویژه ای بدهید و مواد غذایی متنوعی در برنامه غذایی تان بگنجانید.

درد مفاصل و استخوان درد

دردهایی که در مفاصل و استخوان ها بروز می کنند ممکن است نشانگر بروز بیماری های مزمن مانند آرتریت یا آرتروز باشند. با این حال گاهی این دردها در اثر شکستن یا کاهش تراکم استخوانی ناشی از کمبود کلسیم نیز بروز می کنند.

فشارخون بالا

مواد معدنی متنوعی در تنظیم فشارخون نقش دارد. کلسیم در کنترل فشارخون موثر است و به همین دلیل نیز کمبود آن می تواند از عوامل افزایش فشارخون شود.

دردهای قاعدگی

گرچه دردهای قاعدگی در خانم های مختلف متفاوت است و به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود اما در برخی موارد این دردها از ناکافی بودن میزان کلسیم بدن نیز بروز می کنند. به عقیده متخصصان میزان کافی کلسیم در بدن به کاهش دردها، ورم شکم، احتباس آب، اضطراب و حتی افسردگی کمک می کند. اگر همیشه از دردهای قاعدگی رنج می برید حتماً به میزان کلسیم بدنتان توجه داشته باشید.

شکنندگی استخوان ها

کمبود کلسیم باعث کاهش تراکم استخوان شده و زمینه را برای شکستن استخوان ها و کوفتگی تاندون ها فراهم می کند. کلسیم برای محکم ماندن استخوان ها ضروری است و کمبود آن باعث بروز بیماری های مزمنی مانند پوکی استخوان می شود.

منابع طبیعی حاوی کلسیم

منابع اصلی کلسیم عبارتند از : شیر، ماست، پنیر و … اما لبنیات نباید تنها دریاف مواد مغذی باشد که با آن چاله های رژیم غذایی روزانه مان را پر می کنیم؛ زیرا منابع دیگری از غذاها و نوشیدنی ها نیز وجود دارند که حاوی مقدار زیادی از کلسیم هستند که سبزیجاتٰ غذاهای دریایی، حبوبات و میوه ها از سردسته های اصلی حاوی کلسیم هستند.

سبزیجات (برگهای خوراکی)

سبزیجاتی با برگهای سبز تیره همانند اسفناج، حاوی کلسیم و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی هستند. این سبزیجات مفید از بهترین گزینه های یک تغذیه سالم به شمار می روند. سالاد اسفناج و یا خوردن یک وعده اضافی از سبزیجات در وقت نهار می تواند کلسیم مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

موادغذایی غنی شده

غذاهای آماده معمولاً شهرت بدی دارند اما اغلب آنها با ویتامین ها و مواد معدنی همانند کلسیم غنی شده اند. غلاتی که در صبحانه هستند، بهترین گزینه از این دست و بهترین راه برای جذب کلسیم می باشند؛ البته باید مراقب شکر افزوده آنها باشید.

پرتقال

این همه مرکبات خوشمزه، هرکدام حاوی کلسیم می باشند. یک برش پرتقال تازه نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد بلکه باعث می شود فرم استخوان بندی بدن را در فرم ایده آل خود حفظ کنید.

بادام

بادام حاوی کلسیم و ویتامین E است که هر دوی آنها سلامت مو و ناخنهای شما را تضمین می کنند. یک مشت، بادام کلسیم مورد نیاز روزانه بدنتان را تامین خواهد کرد.

لوبیا چیتی

لوبیا سرشار از پروتئین، فیبر و کلسیم است و یک ماده غذایی عالی و مقرون به صرفه است که به راحتی میتوانید به دستور غذایی خود اضافه کنید.

شرایط نگهداری کلسی فان

دارو را دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت کنید دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. از مصرف قرص کلسی فان تاریخ گذشته خودداری نمائید.

divider

بیشتر بخوانید:

زمان مناسب برای خوردن قرص کلسیم

موارد مصرف و عوارض شربت کلسی کر

مزایای مصرف شربت کلسی رام (calciram)

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا