دسته‌بندی نشده

از بین بردن بوی بد پا و کفش

از بین بردن بوی بد پا و کفش

از بین بردن بوی بد پا و کفش

وقتی پا در داخل کفش شروع به عرق کردن می کند ممکن است بوی بدی بگیرد. تعامل این دو فاکتور (تعریق پا و احاطه شدن آن توسط کفش ) همراه با حضور باکتری ها در محل باعث بوی بد پا می شود. تعداد غدد عرق در پا بیش از هر جای دیگری در بدن است.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

با فعالیت غدد عرق، پا بشدت عرق می کند، عرق پا به خاطر احاطه شدن پا توسط کفش تبخیر نمی شود، در این شرایط باکتری های موجود در محل اسید ایزو والریک (Isovaleric acid) تولید می کنند که منجر به بوی بد پا می شود. برخی عوامل که می توانند منجر به بوی بد پا شوند شامل : تعریق بیش از اندازه پا، استرس، برخی داروها و تغییرات هورمونی هستند.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

پیشگیری از بوی بد پا

در اغلب موارد با بکار بردن چند نکته می توان از بوی بد پا پیشگیری کرد :

در اولین قدم با رعایت بهداشت پا تعداد باکتری ها را به حداقل برسانید.

هر روز پای خود را با آب ولرم و صابون بشورید و بعد از شستشوی پا، قسمت های مختلف پا مخصوصا لابه لای انگشتان را به دقت خشک کنید.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

حداقل روزی یکبار جوراب خود را عوض کنید (در صورتی که پای شما مرتب عرق می کند بهتر است هر روز کفش متفاوتی بپوشید).

برای کاهش میزان رطوبت پا می توانید از پودر پا (پودر تالک) استفاده کنید.

جوراب های نرم و ضخیم می توانند به جذب رطوبت و عرق پا کمک کنند. جوراب های بافته شده از فیبر های طبیعی مانند جوراب های پشمی و کتانی بسیار مناسب هستند.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

از جوراب های نایلونی و کفش های پلاستیکی استفاده نکنید – از کفش های چرمی، پارچه ای و کتانی که اجازه رد و بدل شدن و جابه جایی هوا را می دهند استفاده کنید.

از یک کفش در دو روز متوالی لستفاده نکنید به دلیل این که کفش زمان کافی برای خشک شدن نخواهد داشت. برای خشک شدن سریع کفش، کفی های داخلی آن را جدا کرده و در زیر نور خورشید قرار دهید.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

برای از بین بردن بوی پاها و کفش هایتان به توصیه های زیر عمل کنید:

۱- بیرون و داخل کفش تان را با مواد شوینده، بشویید.

۲- شب قبل، داخل کفش تان کمی جوش شیرین بریزید. فردا قبل از پوشیدن کفش، آن را بتکانید تا پودرها بریزند. سپس کفش تان را بپوشید.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

۳- داخل کفش، کمی جوش شیرین بریزید. سپس کفش را داخل یک کیسه نایلونی بگذارید و داخل فریزر قرار دهید. جوش شیرین، بوی بد کفش را از بین می برد و سرما باکتری های مولد بو را می کشد.

۴- داخل دو جوراب کهنه، جوش شیرین پُر کنید و سر آنها را گره بزنید. داخل هر کفش یکی از این جوراب ها را قرار دهید تا بو را از بین ببرد. این کار نسبت به پاشیدن جوش شیرین در داخل کف، کثیف کاری کمتری دارد و برای مدت طولانی تری بوی کفش را از بین می برد.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

۵- هر روز داخل کفش تان مواد ضدعفونی کننده یا بو زدا بپاشید، مخصوصا از آنهایی که مخصوص بوی بد پا هستند.

۶- کمی الکل ضد عفونی کننده داخل یک شیشه ی عطر خالی بریزید و به سطح داخلی کفش بودار بپاشید. سپس کفش را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. کمی هم جوش شیرین داخل کفش بریزید تا هر نوع بوی باقیمانده را از بین ببرد.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

۷- از پودرهای مخصوص رفع کننده بوی بد پا که در داروخانه ها می فروشند، برای پاها و کفش هایتان استفاده کنید.

۸- از کفی های از بین برنده بو در کفش تان استفاده کنید. این کفی ها، پاهای شما را خشک نگه می دارند و جلوی رشد باکتری های مولد بو را می گیرند.

از بین بردن بوی بد پا و کفش

۹- پاهای تان را با صابون بشویید. هنگام شستن دقت کنید تا لای انگشتان پاهای تان نیز به خوبی تمیز شوند. بعدا پاها را کاملا با پارچه یا حوله خشک کنید.

۱۰- اگر پاهای تان خیلی عرق می کنند، برای کاهش رطوبت پاهای تان از ضد تعریق ها استفاده کنید. سعی کنید از ضد تعریق های مخصوص پا استفاده کنید تا از ضد تعریق های مخصوص زیر بغل.

گردآوری توسط:مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا