دسته‌بندی نشده

از ارزش غذایی و خواص روغن ذرت بدانید + ویژگی های روغن ذرت

همه چیز درمورد روغن ذرت

کالری روغن ذرت و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. روغن ذرت نقش مهمی در تامین اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های K و E داشته و اثرات مفیدی بر سیستم قلبی عروقی و همچنین سیستم ایمنی دارد.

این روغن حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب غیراشباع و مقادیر کمی اسیدهای چرب اشباع شده است که از این نظر نیز برای سلامتی بسیار مفید می‌باشد.

کالری و ارزش غذایی روغن ذرت

هر 100 گرم روغن ذرت حاوی 884 کالری می باشد.

نوشته های مشابه
مقدار 100 گرم
کالری 884
کربوهیدرات 0.00 گرم
پروتئین 0.00 گرم
چربی 100.00 گرم
آب 0.00 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
کلسیم 0.00 میلی گرم
آهن 0.13 میلی گرم
منیزیم 0.00 میلی گرم
فسفر 0.00 میلی گرم
پتاسیم 0.00 میلی گرم
سدیم 0.00 میلی گرم
روی 0.02 میلی گرم
مس 0.00 میلی گرم
منگنز 0.00 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم

روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن/روغن ذرت/کالری روغن ذرت/ارزش غذایی روغن ذرت/خواص روغن ذرت/مصارف روغن ذرت

روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن/روغن ذرت/کالری روغن ذرت/ارزش غذایی روغن ذرت/خواص روغن ذرت/مصارف روغن ذرت

خواص روغن ذرت

خواص روغن ذرت بسیار است. این روغن دارای بوی ملایمی بوده و از لحاظ تغذیه ‌ای، ارزش غذایی زیادی دارد، به طوری که روغن جوانه‎ ‎ی آن از ‏لحاظ اسید لینولئیک‎ ‎‏(امگا ۳)‏‎ ‎که یک اسید چرب ضروری است، غنی بوده

و علاوه بر آن دارای ماده ‌ای است که با خوردن ‏روغن آن، میزان جذب کلسترول بیش از ۲۵ درصد کاهش داده می‌ شود و به این ترتیب، بیماری ‌های قلبی که تا حد زیادی ‏تابع کلسترول خون هستند، افت قابل توجهی پیدا می‌ کنند‎.‎

در مورد دیگر فواید این روغن باید بگوییم، افرادی که اگزما و بیماری ‌های پوستی دارند نیز می‌ توانند از این روغن برای ‏بهبود مشکلات شان استفاده کنند. اسید های لینولئیک و آراشیدونیک در روغن ذرت در نقل و انتقال چربی ‌ها در بدن و نیز ‏کاهش ابتلا به بیماری‌ های پوستی مانند آکنه و اگزما مؤثر هستند‎. ‎

علاوه بر همه این ها، روغن ذرت دارای پایداری زیادی نسبت به اکسیداسیون بوده و از آن می‌ توان برای پختن، سرخ کردن ‏و سالاد استفاده کرد‎.

تحقیقاتی که به منظور تعیین اثر روغن ذرت بر رشد جسمانی، غلظت چربی‌های خون و نیز ترکیب بدن موش‌ها صورت گرفت، نشان داد موش‌هایی که از روغن ذرت در جیره غذایی آنها استفاده شد، دارای HDL (کلسترول خوب) بیشتر و LDL (کلسترول بد) کمتری بودند.

علاوه بر آن ذرت حاوی مقادیر زیادی از امگا- ۶ (اسید چرب غیر اشباع) و ویتامین E می‌باشد و به همین دلیل برای درمان اگزما (حساسیت پوستی) و سایر بیماری‌های پوستی می‌تواند مفید واقع شود.

تحقیقات دیگری در زمینه فواید روغن ذرت نشان دادند که رژیم غذایی حاوی روغن ذرت احتمالاً یک نقش مهم کمکی در کنترل قند خون دارد و خاصیت ضد سرطانی این روغن (به خصوص سرطان روده) در حیوانات به اثبات رسیده است،

نکته: البته لازم به ذکر است که با وجود ارزش غذایی مناسب، مصرف مقادیر بالای روغن موجب چاقی و بیماری می‌گردد و لذا مصرف مناسب آن توصیه می‌گردد.

روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن/روغن ذرت/کالری روغن ذرت/ارزش غذایی روغن ذرت/خواص روغن ذرت/مصارف روغن ذرت

ویژگی‌ های روغن ذرت

از جمله ویژگی های روغن ذرت این است که این روغن پایداری زیادی نسبت به اکسیداسیون دارد و از آن می‌‌توان برای همه مصارف پختن، سرخ کردن کوتاه‌ مدت و نیز سالاد استفاده نمود، این روغن داراى بوى ملایمى بوده و هم از نقطه ‌نظر تغذیه‌ اى و هم از نظر کیفیت پخت عالى مى‌باشد.

روغن حاصل از جوانه ذرت از لحاظ اسید لینولئیک که یک اسید چرب ضرورى است، غنى مى‌باشد. دلیل پایدارى روغن ذرت در برابر اکسیداسیون، وجود مواد آنتی اکسیدان طبیعى در آن مانند اسید فرولیک و توکوفرول‌ها است.

از نظر میزان توکوفرول‌ها، روغن ذرت پس از روغن جوانه گندم در مقام دوم قرار دارد. روغن ذرت منبع خوبى از ویتامین E بوده و ۲۰-۱۰ درصد این ویتامین را در هر وعده غذایى که معادل ۱۴ گرم است، تأمین مى‌نماید.

همچنین روغن ذرت فاقد کلروفیل مى‌باشد. حضور یوبى‌کینون (کوآنزیم Q) در روغن ذرت به میزان ۲۰۰ppm نیز در پایدارى در برابر اکسیداسیون موثر مى‌باشد. قابل ذکر است که روغن ذرت فاقد رنگدانه کلروفیل است، بنابراین مدت ماندگاری روغن ذرت، ۱۲ تا ۲۴ ماه می‌باشد، زیرا رنگدانه کلروفیل عمل اکسیداسیون روغن را در مقابل نور تسریع می‌‌کند.

روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن/روغن ذرت/کالری روغن ذرت/ارزش غذایی روغن ذرت/خواص روغن ذرت/مصارف روغن ذرت

مصارف غیرغذایی روغن ذرت

از جمله مصارف غیرغذایی این روغن می‌توان به مصارف دارویی (به عنوان حامل ویتامین E و سایر ترکیبات دارویی در کپسول‌ها)، ساخت مواد شیمیایی و حشره‌ کش‌ها، تولید لسیتین، تهیه رنگ و لاک، ترکیبات عایق، پوشش سطوح، صابون‌ سازی، نساجی و … اشاره نمود.

ذرت تقریباً حاوی ۴/۵ درصد روغن می‌باشد که حدود ۸۵ درصد این روغن در جوانه آن قرار دارد. روغن ذرت بوی ملایمی دارد و دارای ارزش غذایی زیادی می‌ باشد. روغن جوانه ذرت منبع غنی از امگا ۳ (که یک اسید چرب ضروری است) می‌ باشد.

مراحل جداسازی روغن جوانه ذرت به این شکل است که در فرآیند آسیاب مرطوب، جوانه جداسازی می‌شود و سپس خشک می‌گردد.

سپس طی انجام عملیات مکانیکی توسط پرس‌ های حلزونی مداوم تحت فشار بالا و دمای متوسط، روغن از جوانه استخراج می‌گردد. روغن خام حاصل، جهت کسب کیفیت لازم برای مصارف غذایی تصفیه می‌شود.

تصفیه شامل مراحل صمغ‌گیری، تصفیه قلیایی، رنگ بری، زمستانه کردن و بی‌ بو کردن است که در طی این مراحل، صمغ‌ها، فسفولیپیدها، اسیدهای چرب آزاد، مواد رنگی، موم‌ها و … از روغن حذف شده و طعم و بوی روغن بهبود می‌یابد.

روغن/کالری روغن/ارزش غذایی روغن/خواص روغن/روغن ذرت/کالری روغن ذرت/ارزش غذایی روغن ذرت/خواص روغن ذرت/مصارف روغن ذرت

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد روغن ذرت

خاصیت مصرف روغن ذرت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا