دسته‌بندی نشده

ادراک پریشی چهره ای (کوری چهره) چطور تشخیص داده می شود؟

اختلال ادراک پریشی چهره ای چیست و آیا قابل درمان است؟

اختلال ادراک پریشی چهره ای از دیگر مشکلات مغزی است که بر روی اعتماد به نفس فرد و به مراتب بروز بیماری های روحی تاثیر به سزایی دارد.
اختلال ادراک پریشی چهره ای را در اصطلاحی دیگر کوری چهره و یا پروزوپانوزیا می نامند که از دیگر مشکلات مغزی به شمار می آید. در صورت ابتلا به این بیماری فرد دیگر توانایی تشخیص و شناسایی چهره و افراد را نخواهد داشت. طی آمار به دست رسیده چیزی در حدود ۲ درصد از افراد جهان به این اختلال مبتلا هستند و این بیماری به گونه ای است که آن ها نمی توانند چهره افراد غریبه را از آشنا تشخیص دهند.

علت ابتلا به بیماری ادراک پریشی چهره ای

از رایج ترین نشانه های ابتلا به این بیماری می توان عدم توانایی در ایجاد تفاوت های چهره به شمار آورد. به طور کلی این اختلال می تواند در نحوه ارتباطات اجتماعی تاثیر منفی گذاشته و در نهایت فرد را در حیطه های کاری و حرفه ای نیز به مشکلاتی برخورد نماید. این شرایط به دلیل عدم ارتباط و بر قراری با همکاران و دیگر افراد جامه است. به طور کلی این بیماری را می توان در ۳ گروه خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی کرد. این به گونه ای است که افراد مبتلا در گروه خفیف بعد از آنکه به خوبی تشخیص چهره را انجام ندادند با تلاش فکر کردن به مرور می توانند فرد را شناسایی کنند.

در این حالت کسانی که این بیماری را به صورت شدید مبتلا هستند در تشخیص چهره آشنایان و خانواده نیز به مشکل می خورند و این کار را نمی توانند به خوبی انجام دهند، چرا که چهره آشنا و دوستان خود را به طور کلی از یاد برده اند و با هر بار فکر کردن نیز نمی تواند آن را تجدید خاطره کند. این بیمار به مرور زمان می تواند زمینه ابتلا به بیماری های افسردگی و اضطراب اجتماعی را فراهم آورد. این دسته از افراد به شکلی هستند که نمی توانند چهره افراد را به صورت دائمی به یاد آورند. به طور کلی اگر شخصی از اعضای خانواده در اطراف شما به این عارضه مبتلا شوند در پیدا کردن دوست و داشتن اعتماد به نفس در محیط مدرسه و کار ناتوان هستند که این عامل به مرور آن ها را به فردی خجالتی و کمرو تبدیل می کند.

 بیماری ادراک پریشی چهره ای

طی تحقیقات انجام شده در نهایت مشخص شد که ابتلا به این بیماری می تواند به دلیل ورود آسیب و صدمه به چین خوردگی های مغز و یا بروز اختلال و ناهنجاری باشد که در اصطلاح پزشکی به آن شکنج راست شکل نیز می گویند. این عضو در بدن نقش بسیار پررنگی دارد و آن به صورتی است که در هماهنگی سیستم عصبی فرد و حافظه و درک صورت او تاثیر گذار است. همچنین این بیماری می تواند به دلیل بروز سکته مغزی، صدمه به مغز و یا ابتلا به برخی عارضه های عصبی ایجاد گردد. همچنین در برخی از مواقع این بیماری به صورت مادرزادی معرفی می شود که به علت جهش های ژنتیکی بر روی فرد چنین اثری را خواهد گذاشت.
باید توجه داشته باشید که این اختلال در یادگیری و آسیب به حافظه نقش چندانی ندارد و تنها این فرد از نظر تشخیص چهره و شناسایی افراد از آشنا به غریبه به مشکل بر می خورد.

ارتباط این بیماری با اوتیسم

گفتنی می باشد که برخی از محققین بر این باور هستند که یکی از نشانه های ابتلا به اختلال ادراک پریشی چهره ای بیماری اوتیسم می باشد. گفتنی می باشد که طی تحقیقات انجام شده به طور رسمی چنین اعلام شده است که اوتیسم هیچ ربطی به کوری صورت ندارد و همچنین در طی این مطالعات چنین مشخص شد که افراد مبتلا به اوتیسم آمار بیشتری از اختلال ادراک پریشی چهره ای را دارند.

چگونگی تشخیص بیماری عدم تشخیص چهره ادراک پریشی چهره ای

در صورتی که علائم ابتلا به این بیماری را مشاهده کردید با مراجعه به پزشک های معتبر در رابطه با مغز و اعصاب می توانید این بیماری را در خود تشخیص دهید. به طور کلی پزشک با در نظر گرفتن موارد به مانند زیر می تواند به صورت قطعی بیان کند که آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر.
به طور کلی از مراجعه کننده خواسته می شود که چهره افراد آشنا را از غریبه تا حدودی که می تواند تشخیص دهد.
از او چنین درخواست می شود که تفاوت و شباهت های چهره افراد را به همراه ویژگی های متمایز کننده در آن ها را برای پزشک شرح دهد.
همچنین او را از نظر تشخیص سن و جنسیت افراد ارزیابی می کند.

اختلال ادراک پریشی چهره ای چگونه است؟

به طور کلی پزشکان با استفاده از دو آزمایش به نام های تشخیص چهره بنتون و وارنیگتون به بررسی وضعیت بیمار می پردازند. این در حالی است که بسیاری از پزشکان بر این باورند که تنها به نتیجه ای که از این آزمایش های حاصل می شود، نمی توان تکیه کرد و از این رو باید روش های قابل اعتماد و اطمینان تری پیدا کرد. گفتنی می باشد که در این رابطه برخی از تست های آنلاین در سایت های معتبر موجود می باشند که چنین ادعا دارند می توانند وجود این بیماری را در افراد بررسی و تشخیص دهند.

کوری چهره

روش های درمان ادراک پریشی چهره ای

با کمال تاسف باید چنین گفت که به طور کلی روش درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و از این رو پزشکان در حال تلاشند تا از روش های مناسب برای کنترل این بیماری استفاده کنند. به طور کلی به افراد بیمار در این روش های کنترل چنین آموزش می دهند که در خاطر داشته باشند چه کسانی دارا موی صاف و لخت هستند، چراکه این عامل در به یاد آوری افراد با توجه به ویژگی و مشخصات ظاهری آن ها امکان پذیر است.

همچنین برخی دیگر از پزشک ها در حال تلاش اند تا با تجویز برخی از قرص و دارو های پیشگیری کننده از بروز سکته مغزی به کنترل این بیماری به مراتب زمان بپردازند. همانطور که تا به کنون متوجه شده اید این بیماری در قابلیت و توانایی های افراد به مرور زمان تاثیر می گذارد و این می تواند در زمینه های کاری و اجتماعی فرد از عزت نفس ناتوان سازد. همچنین بروز افسردگی و اضطراب از دیگر اختلال هایی است که در پی این بیماری برای فرد پدید می آیند. به طور کلی روش های دیگری برای جلوگیری از ابتلا به آن وجود دارد که به شرح زیر می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا