دسته‌بندی نشده

احکام نوازندگی و خرید آلات موسیقی در اسلام

احکام خرید و فروش وسایلی که از آن‏ ها استفاده حرام می ‏شود

من می خواهم گیتار بخرم، و برای خودم آهنگ بزنم، نه این که برای فساد یا غنا استفاده کنم. آیا مشکل شرعی دارد؟

ج: هر چند نوازندگی اگر لهوی نباشد اشکال ندارد، ولی بهتر است جوانان عزیز، وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده، و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.

حکم خرید و فروش آلات موسیقی(آیات عظام خامنه ای،سیستانی،وحید خراسانی،مکارم)

آیت الله خامنه ای (حفظه الله) : خرید و فروش آلات مشترک (که هم استفاده حلال دارد و هم حرام) براى نواختن موسیقى غیر لهوى اشکال ندارد. هر نوار صوتى که گوش دادن به آن حرام است، تکثیر و گرفتن اجرت براى آن هم جایز نیست.

آیت الله سیستانی (حفظه الله) : اگر از آلات موسیقی حرام باشد ساخت و استفاده و آموزش و معامله با آن حرام است و اگر مشترک باشد ساخت و معامله با آن اشکال ندارد و استفاده و آموزش روش غیر محرم آن جائز نیست .

حکم خرید و فروش آلات موسیقی

آیت الله وحید خراسانی (حفظه الله) : سؤال 459. حکم خرید و فروش ساز های موسیقی سنتی و همچنین نواختن آن را برای استفاده شخصی بیان فرمایید ، البته در صورتی که مورد استفاده در مجالس لهو و لعب نباشد.

جواب: خرید و فروش آن حرام و باطل است، و همچنین نواختن آن ولو براى استفاده شخصى حرام است و از گناهان کبیره مى باشد ولو مورد استفاده در مجلس لهو و لعب نباشد، آلات موسیقى حتى سنتى، آلات مختصه به لهو است و اشتغال به آن، اشتغال به ملاهى است، و بنابر احتیاط واجب خرید و فروش سازهای کوچک که برای بازی بچه ها است، جایز نمی باشد.

حتماً بخوانید:

آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) : آلات و ابزار موسیقى، آنچه مربوط به موسیقى حرام است، یعنى غالباً با آن موسیقى حرام نواخته مى شود، تولید و خرید و فروش و ارایه تصویر آن در وسایل ارتباط جمعى حرام مى باشد. ولى آلات مشترکه، یا آنچه غالباً موسیقى حلال با آن نواخته مى شود، در جهات فوق اشکالى ندارد.

منبع : وبلاگ حقانیت شیعه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا