دسته‌بندی نشده

احساس غریبگی در نوزادان تا چند ماهگی است ؟

غریبی کردن نوزاد در مهمانی با گریه کردن

چه چیزی باعث غریبی کودک می شود؟ در حدود 8 ماهگی، نوزادان رشد و تغییرات قابل توجهی را تجربه می کنند که در به وجود آمدن احساس غریبی کردن کمک می کند. در این سن، نوزادان شروع به تمایز بین چیزهای آشنا و ناآشنا می کنند. آنها همچنین به این موضوع مسلط می شوند که یک شی یا شخص حتی اگر قابل دیدن نباشد، هنوز وجود دارد.

اضطرابی که کودک هنگام ملاقات با فرد غریبه تجربه می‌کند، مبتنی بر ترسی از است که هنگام ملاقات با فاکتور ناآشنا با آن روبه‌رو می‌شوند. به عبارت دیگر اضطرابی که کودک هنگام ملاقات با فرد غریبه تجربه می‌کند ناشی از ترس‌هایی است که در او ایجاد می‌شود. تعدادی از این فاکتورها که باعث ترس کودک می‌شود به اقدمات و کارهایی بستگی دارد که فرد غریبه انجام می‌دهد. به عنوان مثال کودک ممکن است از این قضیه بترسد که از والدینش جدا شود و یا به او آسیب برسانند.

علت ترس کودک از غریبه

هنگامی که کودک به سن دو سالگی می‌رسد، احساس ترس از غریبه‌ها تقریبا از بین می‌رود. با این حال برخی از کودکان تا سن ۴ سالگی هم ممکن است از دیدن افراد غریبه مضطرب شوند.

سوال مخاطب : پسرم پانزده روز دیگه چهار ماهش می شه. وقتی مهمونی میرم مدام گریه و بیقراری می کنه و مجبور می شیم زود برگردیم یعنی توی این سن احساس غریبگی میکنه؟

پاسخ دکتر و روانشناس متخصص در این زمینه : غریبگی در این سن برای بچه کاملا طبیعی است. هیچ واکنشی به او نشان ندهید. هیچ کاری نباید انجام بدهید. فقط وقتی غریبگی می کند او را در آغوش بگیرید و هیچ حرفی در مورد غریبگی کردن او با خودش یا دیگران نزنید. بچه ها در این سن وابستگی شدیدی به پدر و مادر دارند. بعدها خود به خود این حالت کمتر می شود و منافاتی با اجتماعی بودن کودک ندارد.

ترس کودک از غریبه‌ها

زمانی که بچه ها به دنیا می آیند، یک بخشی از شخصیت آن ها که منش است، همراه با آن ها به دنیا می آید و به همین علت ممکن است بچه ای غریبی کند یا نا آرام باشد. رفتاری که شما در قبال عمل فرزندتان انجام می دهید، در واقع تایید کارهای او است و باعث می شود بچه بیشتر و بیشتر رفتاری که در حال حاضر دارد را تکرار کند.

حتماً بخوانید:

من احتمال می دهم کسی خواسته فرزند شما را در آغوش بگیرد و با شدت بیشتری این کار را کرده است. همین باعث شده بترسد و این واکنش ها را از خود نشان دهد. این که شما عقب نشینی کنید به نظر من اصلا کار درستی نیست. توصیه می کنم ابتدا با افراد آشنا مثل پدر بزرگ و مادر بزرگ کار را شروع کرده و به تدریج نوزادتان را وارد جمعیت کنید، او را به پارک ببرید و در عین حال که کنارش نشسته اید، در میان جمعیت و مکان های شلوغ باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا