دسته‌بندی نشده

ابرمتن یا هایپرتکست (hypertext) چیست و چه کاربردی دارد؟

مجله دلگرم | ابرمتن (Hypertext) به متنی گفته می‌شود که روی صفحه‌ی یک نمایشگر نشان داده می‌شود و حاوی ارجاعاتی (تحت عنوان پیوند یا Hyperlink) به متون دیگر می‌باشد. کاربر با برقراری تعامل با این پیوندها (کلیک کردن روی پیوند، فشردن تعدادی از کلیدهای صفحه کلید برای انتخاب و فعال کردن پیوند و یا ضربه زدن روی آن در نمایشگرهای لمسی) به متون دیگر دسترسی پیدا می‌کند.

لبته در برخی موارد از این اصطلاح به شکل توسعه یافته برای تصاویر، موسیقی‌ها، ویدیوها و … که دارای پیوند به یکدیگر باشند نیز استفاده می‌شود (البته این نوع توسعه یافته را به صورت ویژه ابررسانه یا Hypermedia نیز می‌نامند). جالب است بدانید ساختار وب مبتنی بر ابرمتن می‌باشد و زبان نشانه گذاری ابرمتن (HTML) نیز بر اساس همین مفهوم شکل گرفته است.

سامانه‌های Hypertext به کاربر اجازه می‌دهند در میان مجموعه‌ای عظیم از داده‌ها با فرمت‌های گوناگون به گشت و گذار بپردازند بدون آنکه نیاز باشد با مخازن داده‌ای بزرگی به طور مستقیم درگیر شوند.

گفتنی است این اصطلاح در دهه‌ی 1960 میلادی توسط Ted Nelson برای مدلی معرفی شد که در آن محتواها به یکدیگر ارجاع داده می‌شدند.

ابرمتن از لحاظ فنی چه کاربردی دارد؟

ساختار وب مبتنی بر ابر متن هستش و زبان نشانه گذاری ابر متن یا html براساس این ساختار شکل گرفته . اما در این مقاله قصد دارم بپردازم به مفهوم ابر متن ، و اینکه ابر متن چی هست ، با یک مثال توضیح میدم این مفهومو .

به عکس زیر دقت کنید .

ابرمتن ، hypertext

یک صفحه از سایت معمولا داری قسمت های مختلفی هست مثل منو ، هدر ، محتوا ، فوتر و ساید بار ها ، در اکثر سایت ها هم این بخش وجود دارند .

اما بخش هایی که اشاره کردیم خودشون هم داری جزئیات و عناصر دیگه هستند ، مثلا قسمت هدر یک عنوان یا یک متن کوتاه میتونه داشته باشه و یک دکمه که بعد کلیک وارد یک صفحه خاصی میشه .

در واقع همه بخش ها با جزئیاتشون مفهوم ابر متن رو میرسونن و تصاویر و ویدیو های داخل صفحه مورد نظر هم جز مجموعه ابر متن محسوب میشن .

و اینکه تصویر و صوت و ویدیو هم شامل ابر متن میشه در واقع شکل توسعه یافته از ابر متن هست البته این شکل توسعه یافته رو به اصطلاح ابر رسانه یا Hypermedia نیز می نامند.

یک مورد دیگه هم در مورد مفهوم ابرمتن خدمت شما عرض کنم ، به شکل زیر دقت کنید .

ابرمتن ، hypertext

یک صفحه سایت که شما مشاهده میکنید در واقع ساختار html اون یک مجموعه ای از متن ها هست ، اگه داخل یک صفحه سایت کلید ترکیبی Ctrl + U رو بزنید شما کدهای اچ تی ام ال رو مشاهده میکنید که در واقع این کد ها ابر متن هستند یعنی مجموعه از متن ها مختلف ، حالا مرورگر با شناسایی تگ های یک صفحه از سایت ، این تگ ها رو به عنوان یک نشانه برای نمایش عنصری مرتبط با اون تگ برای کاربر نمایش میده .


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا