دسته‌بندی نشده

آیا یک سیاهچاله می‌تواند زمین را قورت دهد؟

یکی از ترسناک‌ترین چیزهایی که ورای کره‌ی زمین پیش روی انسان‌ها قرار دارد، چیزی به نام سیاهچاله است که هر چیزی به افق رویداد آن نزدیک شود به دلیل جاذبه‌ی گرانشی قدرتمندی که دارد بلعیده می‌شود. اما آیا ممکن است روزی زمین توسط یک سیاهچاله بلعیده شود؟

آیا یک سیاهچاله می‌تواند زمین را قورت دهد؟

محل دقیق سیاهچاله‌ها چطور مشخص می‌شود؟

برای مشخص کردن اینکه آیا یک سیاهچاله می تواند زمین را ببلعد، ابتدا باید بفهمیم چنین پدیده‌هایی دقیقا کجا قرار دارند و از آنجایی که نوری هم از خود تابش نمی‌کنند، کار کمی پیچیده می‌شود. به طور کلی زمانی که ماده‌ای به سیاهچاله نزدیک می‌شود، میدان گرانشی عظیم سیاهچاله ماده را به سرعت شتاب می‌دهد و همین مساله هم باعث می‌شود که مقدار زیادی نور ساطع شود. همچنین اجرام دورتری که انقدر به سیاهچاله نزدیک نیستند که بلعیده شوند هم تحت تاثیر گرانش سیاهچاله مدارشان تغییر می‌کند. به این معنی که اگر چندین ستاره را مشاهده کنیم که به دور یک نقطه به ظاهر خالی می چرخند، احتمالا یک سیاهچاله رقص ستاره‌ها را رهبری می‌کند.

آیا یک سیاهچاله می‌تواند زمین را قورت دهد؟

سیاهچاله‌های کلان جرم و سیاهچاله ستاره‌وار

بیشتر سیاهچاله هایی که دانشمندان پیدا کرده‌اند را می‌توان در دو دسته‌ی اصلی قرار داد.

آیا یک سیاهچاله می‌تواند زمین را قورت دهد؟

کوچکترین مدل‌ها که سیاهچاله ستاره‌وار نام دارند، جرمی 100 برابر بزرگتر از جرم خورشید ما دارند و زمانی تشکیل می‌شوند که یک ستاره عظیم تمام سوخت خود را مصرف کند. در چنین حالتی هسته‌ی آن فرو می ریزد و ستاره‌ی مرده تبدیل به سیاهچاله می‌شود. محل تقریبی این نوع از سیاهچاله‌ها در فاصله‌ی 3000 سال نوری از ما است. بنابراین جایی برای نگرانی نیست، چراکه با وجود جرم زیاد آن‌ها، این نوع از سیاهچاله‌ها تنها شعاعی در حدود 300 کیلومتر یا کمتر دارند و احتمال این که بتوانند ما را ببلعند عملا وجود ندارد.

آیا یک سیاهچاله می‌تواند زمین را قورت دهد؟

نوع دوم سیاهچاله‌های موجود در جهان گزینه‌های کلان جرم هستند که جرم ‌شان میلیون ها یا میلیاردها برابر بیشتر از جرم خورشید ماست و شعاعی تا میلیاردها کیلومتر را در برمی‌گیرند. اما وجود این غول‌های ترسناک هم چندان نگران کننده نیست چراکه این دسته از سیاهچاله‌های کلان جرم در مرکز کهکشان ها از جمله کهکشان راه شیری قرار دارن و به اندازه‌ی کافی از آن‌ها دور هستیم.

آیا یک سیاهچاله می‌تواند زمین را قورت دهد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا