دسته‌بندی نشده

آیا گوشت گراز خاصیتی هم دارد؟

گوشت گراز وحشی حلال است؟ چه خاصیتی دارد؟

با دلگرم همراه باشید تا در مورد گوشت گراز بیشتر بدانید. در این مقاله از نظر علمی ، خواص و مضرات گوشت گراز (خوک وحشی یا خوک نر ) را مورد بررسی قرار داده ایم و با شما مخاطبین مجله دلگرم در میان گذاشته ایم.

ابتدا بپردازیم به حکم شرعی خوردن گوشت گراز از نظر مراجع شیعه و اسلام: گراز همان خوک وحشی، نجس العین است و خوردن گوشت آن حرام می باشد. حرمت گوشت خوک در آیه 173 سوره بقره تصریح شده است.

گوشت گراز

برای قرن ها کشاورزان با گرازهای وحشی که به مزارع حمله می کنند می جنگند. در کل جهان گراز بعنوان یک حیوان وحشی و مضر برای دام و کشاورزی شناخته شده است بخصوص در بین کشاورزان ایرانی. در گذشته کشاورزان گرازهایی را که به مزارع حمله می کردند را می کشتند و از گوشت آنها برای سگها و پوست آن را برای درمان برخی بیماری ها استفاده می کردند. در ادامه این مطلب با مجله دلگرم همراه شوید تا با فواید و مضرات گوشت گراز بیشتر آشنا شوید.

دلگرم به نقل از وب سایت shine.pet نوشته است بهترین گوشت برای سگها را از گرازها تهیه میکنیم در طب سنتی چینی: گراز گوشتی با طبیعت خنک در نظر گرفته می شود. غذاهای خنک کننده به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک می کنند و برای سگ های مبتلا به آرتریت، آلرژی، بیماری های پوستی و سرطان مفید هستند (به همین دلیل است که در رژیم غذایی سگ های مبتلا به سرطان قرار دارد).

گوشت گراز

گوشت گراز چه طعمی دارد ؟

گوشت گراز طعمی تند، شیرین دارد که تا حدی به دلیل رژیم غذایی آن شامل علف‌ها و جانوران کوچک است و اغلب با گوشت های دیگر قابل مقایسه نیست. رنگ گوشت آن تیره تر از سایر گوشت ها است. مراقب باشید بجای سایر گوشت ها به شما فروش نشود هرچند شکار این حیوان در ایران بسیار دشوار است و مقرون به صرفه نیست !

فرق گوشت گراز و خوک چیست ؟

تفاوت اصلی گراز و خوک به تغذیه و میزان فعالیت آن ها مرتبط است. خوک ها معمولا در مزارع پرورش داده شده و تغذیه یکسانی دارند اما گراز بصورت وحشی زندگی می کند و تغذیه متنوع تری داشته و همچنین از لحاظ فیزیکی هم فعالیت بیشتری دارد که همین امر باعث تفاوت نسبت ماهیچه/چربی در گوشت آن میشود.گراز ها برعکس خوک ها در یک محوطه محدود نگهداری نمیشوند و بصورت وحشی و آزادانه در طبیعت رشد و تولید مثل میکنند.گرازها تقریباً هر چیزی را که قابل خوردن باشد می‌خورند در صورتی که خوک ها تنوع غذایی کمتری دارند و بیشتر گیاه خوار هستند.

مصرف گوشت گراز در بین خارجی ها !

گوشت گراز حتی در بین اروپایی ها و آمریکای ها و سایر کشورهای که گوشت خوک مصرف می کنند اصلا رایج نیست و قالبا برای مصرف سگ های هاسکی مصرف می شود.

گوشت گراز برای سگ هاسکی

خواص و فواید گوشت گراز

در طب سنتی چینی بیان شده گوشت گراز برای درمان آسم مورد استفاده قرار می گرفته ولی هیچ منبع معتبری برای این نکته وجود ندارد. چینی ها هر جانور جنبده ای را میخورند ! با توجه به اینکه گراز حیوان وحشی و همه چیز خوار است که از حیوانات کوچکتر مثل موش و خرگوش نیز بعنوان غذا استفاده می کنند و از دیدگاه اسلام مصرف چنین گوشتی حرام و برای سلامتی زیان آور است.

وجود گروهی از آمین‌ها، مواد کارسینوژن و میزان بالای هورمون رشد از گوشت گراز محصولی تولید می‌کند که به آن سوتوکسین (Sutoxin) اطلاق می‌کنند. وجود بیماری‌های زئونوز قابل توجه و خطرناک، ماندگاری کم و فسادپذیری بالا از جمله دیگر دلائل غیر قابل مصرف بودن گوشت گراز برای انسان است.

نتیجه گیری: ادیان الهی با توجه به نقش تغذیه در سلامت جسم و روان دستوراتی در مورد استفاده از غذای پاک و سالم و عدم مصرف مواد غیر بهداشتی اعلام داشته‌اند. گوشت خوک و گراز یکی از مواد غیر قابل مصرف و غیر بهداشتی برای انسان است که متاسفانه به دلیل عدم شناخت کافی هنوز مورد استفاده گروهی از انسان‌ها واقع می‌گردد.

در نهایت مصرف گوشت گراز ، اگر اندک فایده ای هم داشته باشد به مضررات فرآوان آن برای سلامتی ارزش مصرف ندارد.

وجود انگل های کرم تریشین در گوشت گراز !

خواص پوست گراز

پوست گراز نیز در طب سنتی معروف بر این است که برای درد مفاصل و روماتیسم مفید است در بین اقوام ایرانی قوم لر با پیشینه ای بیش از ۴۵۰۰ سال از این روش برای درمان دردهای استخوانی استفاده می کرده اند.

به این ترتیب که اگر گرازی به خانه ها ، باغ ها و یا مزارع و … مردم حمله کند و مردم موفق به شکار آن گراز می شدند و یا به هر شکلی یک گراز شکار کنند، پوست آن را در مدت کوتاه و با مهارت خاص کمتر از ۵ دقیقه می کنند و بلافاصله بیمار بدون لباس به درون آن رفته و پوست را می دورند.

بیمار می بایست در حدود یک الی دو ساعت و نه بیشتر در آنجا باقی بماند (به علت دمای بالا و حرارت فراوان پوست، بدن انسان توانایی تحمل بیشتر را ندارد) پس از خروج از پوست بدن را به مدت ۲ ساعت گرم نگه داشته و با این روش به عقیده طبیبان محلی بیمار معالجه و سلامت خود را باز مییابد. و این مورد را می توان از خواص پوست گراز نام برد.

گراز در ایران

خوک وحشی یا گراز ، در ایران بیشتر در مناطق جنگلی و بیشه‌ها و نواحی سبز در گیلان و مازندران و گرگان و خراسان و آذربایجان ، کردستان ، کرمانشاه ، همدان ، لرستان ، خوزستان و سیستان و بلوچستان دیده شده است.گرازها گاهی حیوانات کوچک مثل بچه گوزن را هم شکار می‌کنند و از جوجه و تخم پرندگان هم تغذیه می‌کنند. گرازهای دلتای ولگا و رودخانه‌ها و دریاچه‌های قزاقستان به‌طور مرتب به صید ماهی‌هایی چون کپور و کُلمه می‌پردازند.

شکار گراز وحشی

مضرات و عوارض مصرف گوشت گراز

کرم تریشین یک کرم لوله‌ای شکل است که از طریق مصرف گوشت خوک ،گراز می‌تواند به سایرین منتقل شود. معمولاً لارو کرم تریشین در داخل بافت عضلانی حیواناتی چون خوک ، گراز و موش وجود دارد.پستاندارانی همچون گربه، سگ، روباه، خوک و گراز نیز معمولاً پس از خوردن گوشت موش یا سایر حیوانات آلوده، به این بیماری مبتلا می‌شوند.انسان هم ممکن است با مصرف گوشت خوک یا گراز به این بیماری دچار شود. در کشورهای اسلامی که از گوشت خوک استفاده نمی‌کنند شیوع این بیماری نادر است اما در اروپا و آمریکای جنوبی، شیوع این بیماری تا حدود ۱۲ درصد جمعیت انسانی است. زیرا پختن کامل گوشت یا انجماد گوشت به خوبی صورت نمی‌گیرد.گراز ها به دلیل همه چیز خواری که در طبیعت وحشی انجام می دهند بیشترین میزان آلودگی به انگل تریشین را دارند ( حتی بیشتر از خوک) و به همین دلیل مصرف گوشت گراز ممنوع بوده و توصیه نمی شود.

حکم شرعی مصرف گوشت گراز در اسلام

خوک یکی از حیواناتی است که طبیعی دانان آنرا جزء دسته ضخیم جلدان می دانند و « گراز یا خوک وحشی» و اسب آبی را از این فامیل می شمارند . خوردن گوشت خوک ضررهای بسیار دارد و با این حال به علت طعم ظاهری آن مورد استفاده قرار گرفته در صورتی که خداوند خوردن خوک را به قوم یهود نهی و بر مسلمانان حرام نموده است.

قرآن کریم: انواع غذاها را که برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقه‌ی او را نیز ارضاء کرده حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی می‌کند.ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات ادیان الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماری‌ها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها می‌باشد یکی از حیوان‌هایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک و گراز می‌باشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است.

نتیجه: حکمت تحریم گوشت خوک و گراز را می‌توان پیشگیری از زیان مرتبط بر گوشت خوک شمرد ولی این ضررهای بهداشتی فقط می‌تواند به عنوان فلسفه و حکمت این حکم مطرح شود ـ نه علت انحصاری آن ـ و هنوز باید منتظر کشفیات جدید علمی در این باره باشیم. پس حرام‌ها و حلال‌های خداوند دارای مصلحت‌ها و حکمت‌هایی است که با پیشرفت علوم بدان‌ها بیشتر پی می‌بریم. به عبارت دیگر قرآن به برخی نکات اشاره می‌کند که علوم پزشکی و عقل آدمیان درصدر اسلام آنها را کشف نکرده بود که نمونه‌ی آن همین تحریم گوشت خوک و گراز است که برخی از مضرات و حکمت‌های آن اشاره شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا