دسته‌بندی نشده

آیا کیهان کروی است یا تخت؟

یکی از سوالات منطقی‌ای که افراد کنجکاو در جهان می‌پرسند این است که شکل کیهان دقیقا چیست، آیا یک کره است؟ تخت است، مرز دارد یا ندارد؟ و هزاران سوال دیگر!

انواع تئوری‌های محبوب در مورد شکل کیهان

آیا کیهان کروی است یا تخت؟

به طور کلی برای پاسخ به این سوال باید بدانید که فیزیکدان سه مدل اصلی را برای جهان در نظر می‌گیرند که شامل کیهانی با انحنای مثبت، کیهانی با انحنای منفی و کیهان تخت است. جهان با انحنای مثبت تا اندازه‌‌ای شبیه به یک کره‌ی چهار بُعدی است. در این نوع نگاه به کیهان، هیچ مرز مشخص و مشهودی وجود ندارد اما ین کره‌ی عجیب در گستر‌ه‌ی فضا متناهی خواهد بود. لازم به ذکر است که در این نگاه به کیهان، جهان باید حاوی مقادیر عظیم و معینی از انرژی باشد. کیهان با انحنای مثبت یا بسته ابتدا باید انبساط را متوقف کند. جالب است بدانید که این پدیده تنها در صورتی رخ می‌‌دهد که کیهان حاوی مقدار کافی انرژی باشد تا اجازه دهد گرانش بر همه‌ی نیروها غلبه کند. با این حال مشاهدات کیهان‌شناسی پیشنهاد می‌‌کند که کیهان باید تا ابد منبسط شود. بنابراین، فعلاً این سناریو که اتفاقا تجسم آسانی هم دارد باید کنار گذاشته شود.

آیا کیهان کروی است یا تخت؟

کیهان با انحنای منفی شبیه زین چهار بُعدی خواهد بود و محتوای انرژی این کیهان آنقدر نیست که بتواند انبساط را متوقف کند. همچنین اگر کیهان حاوی مقدار خاص و بحرانی (نه کم و نه زیاد) انرژی باشد، که به طرز عجیبی بین کمینه و بیشینه آن نوسان کند ، آنگاه انبساط کیهان پس از بی‌نهایت زمان متوقف می‌شود. در چنین حالتی یک کیهان تخت داریم.

آیا کیهان کروی است یا تخت؟

بلاخره کیهان چه شکلی است؟

در پایان باید بدانید که بر اساس داده‌‌های ماهواره پلانک که در فوریه 2015 منتشر شده است، کیهان به احتمال زیاد شکلی تخت دارد. جهان تخت درواقع کیهانی بی‌نهایت متناهی است که حتی ذره‌‌ای انحناء در آن وجود ندارد و به لطف ماده تاریک و انرژی تاریک حاوی مقدار دقیق و بحرانی‌ای از انرژی است که آن را با مشاهدات در تطابق قرار داده است.

آیا کیهان کروی است یا تخت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا