دسته‌بندی نشده

آیا کیست بیضه یا اسپرماتوسل قابل درمان است؟

همه چیز در مورد بیماری اسپرماتوسل (کیست بیضه)

علائم اسپرماتوسل

این بیماری معمولا باعث ایجاد علامت و نشانه نمى شود و معمولا اندازه ی آن نیز ثابت است. اگر به اندازه کافی بزرگ شود، ممکن است این حالات را احساس کنید:

  • درد یا ناراحتی در بیضه ى تحت تاثیر
  • احساس سنگینی در آن بیضه
  • احساس وجود توده ای در بالا یا پشت بیضه

علل کیست بیضه در آقایان

علت ایجادکننده این بیماری ناشناخته است. کیست اسپرمی ممکن است ناشی از انسداد در یکی از لوله های متعدد درون اپیدیدیم باشد که اسپرم را از بیضه حمل کرده و ذخیره می کند. تروما و التهاب نیز میتوانند نقش مهمی در ایجاد انسداد داشته باشند.

عوامل خطر اسپرماتوسل

به جز افزایش سن، عوامل خطر دیگری برای ایجاد کیست اسپرمی وجود ندارد. اسپرماتوسل اغلب در مردان بین ۲۰ تا ۵۰ سال ایجاد می شود.


عوارض جانبی اسپرماتوسل

بعید است که اسپرماتوسل باعث عارضه اى شود. با این حال، اگر کیست اسپرمی دردناک یا بزرگ است که سبب ناراحتی شما می شود، ممکن است لازم باشد عمل جراحی را برای حذف آن انجام دهید.

جراحی برداشت کیست اسپرمی ممکن است به اپیدیدیم یا وازودفران (لوله ای که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی انتقال می دهد) آسیب برساند، آسیب به هر کدام از آنها می تواند باروری را کاهش دهد. یکی دیگر از عوارض احتمالی که ممکن است پس از عمل جراحی ایجاد شود عود کردن اسپرماتوسل است، اما احتمال عود آن کم است.

اگرچه هیچ راهی برای پیشگیرى از اسپرماتوسل وجود ندارد، اما باید حداقل یک بار در ماه اسکروتوم خود را آزمایش کنید تا هر گونه تغییر مثل توده را بررسى کنید.

هر گونه توده ى جدیدی در اسکروتوم شما باید به سرعت مورد ارزیابی قرار گیرد. پزشک شما می تواند به شما چگونگی انجام آزمایش بیضه و اسکروتوم توسط خودتان را آموزش دهد.


روش تشخیص اسپرماتوسل

  • تشخیص کیست اسپرمی

برای تشخیص اسپرماتوسل نیاز به معاینه ى فیزیکی است. اگر چه اسپرماتوسل به طور کلی دردناک نیست، ممکن است هنگامی که پزشک توده را بررسی می کند، احساس ناراحتى کنید.

همچنین ممکن است آزمایشات تشخیصی زیر را انجام دهید:

  • ترانس ایلومیناسیون

پزشک با نور، اسکروتوم شما را مشاهده کند. اگر اسپرماتوسل باشد، نور نشان می دهد که توده پر از مایع به جای جامد است.

اگر نوردهی به طور واضح کیست را نشان نداد، اولتراسوند می تواند به تعیین اینکه چه چیزی ممکن است باشد، کمک کند. این تست که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر ساختاری، استفاده می کند می تواند برای تشخیص تومور بیضه یا سایر علل تورم اسکروتوم استفاده شود.

  • تخلیه اسپرماتوسل با سوزن (با یا بدون اسکلروتراپی)

روش دیگر درمانی که بندرت بکار می رود تخلیه اسپرماتوسل ( توده بیضه ) توسط سرنگ و از طریق پوست می باشد که گاهی با اسکلروتراپی همراه هست. در این روش سوزن متصل به سرنگ را از طریق پوست کیسه بیضه به داخل اسپرماتوسل وارد کرده و مایع داخل آن کشیده می شود.

در صورت عود اسپرماتوسل، ممکن است نیاز به تخلیه مجدد مایع توسط سرنگ و سپس تزریق یک ماده شیمیایی التهاب دهنده به داخل کیسه اسپرماتوسل باشد که به آن اسکلروتراپی می گویند.

این ماده ملتهب کننده باعث می شود تا دیواره کیسه اسپرماتوسل ملتهب شده و به یکدیگر بچسبد و احتمال عود را کم کند.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی آسیب اپیدیدیم هست. همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد. اسکلروتراپی فقط در مردانی که از سن باروری شان گذشته و قصد بارروری در آینده را ندارند توصیه می شود.


پیشگیری از اسپرماتوسل

  • اگرچه راهی برای پیشگیری از بروز اسپرماوسل وجود ندارد ولی مهم هست بدانید که با معاینه ماهیانه کیسه ی بیضه توسط خودتان به تشخیص زودهنگام هرگونه تغییری در کیسه بیضه مانند توده ها کمک خواهید کرد.
  • هرگونه توده ی جدیدی در بیضه نیاز به ارزیابی سریع توسط پزشک دارد.
  • پزشک می تواند به شما آموزش دهد تا چطور بیضه های خود را معاینه و تشخیص زودهنگام هر توده ای در بیضه را بهبود ببخشید.
  • معاینه بیضه

زمان مناسب برای معاینه بیضه های تان در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم یا بلافاصله بعد از آن هست. گرمای ناشی از آب باعث شل شدن کیسه ی بیضه شده و تشخیص هرگونه یافته ی غیر معمول را آسان تر می سازد. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در مقابل آینه بایستید. به هر گونه برآمدگی و تورمی بر روی پوست کیسه بیضه دقت کنید
  • هر کدام از بیضه ها را با هر دو دست خود معاینه کنید. انگشت سبابه و میانی را زیر بیضه و انگشت شست را بر روی بیضه قرار دهید.
  • بصورت نرم و بدون هر گونه فشاری بیضه را بین شست ها و انگشتان بچرخانید. به یاد داشته باشید بیضه ها معمولا صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت هستند.
  • کمی بزرگ تر بودن اندازه یکی از بیضه ها از بیضه دیگر و نیز کمی هم سطح نبودن آن ها طبیعی محسوب می شود. همچنین، طناب بیضه از پشت بیضه (سمت اپیدیدیم) به سمت بالا حرکت می کند و بخشی طبیعی از محتویات کیسه بیضه به حساب می آید.
  • معاینه منظم بیضه ها توسط خودتان یک عادت مهم بهداشتی است. اما این کار جایگزین معاینه توسط پزشک نمی شود. پزشک بصورت معمول بیضه های شما را در هر زمانی که شما معاینه بالینی شوید چک خواهد کرد.

درمان جراحی کیست بیضه

یک روش به نام اسپرماتوسلکتومی وجود دارد که به طور کلی سرپایی انجام می شود و در آن از بی هوشی عمومی یا بى حسى موضعى استفاده میشود. در این جراحی، جراح یک برش در اسکروتوم ایجاد میکند و کیست اسپرمی را از اپیدیدیم جدا میکند.

پزشک ممکن است به شما توصیه هایی بکند از جمله:

  • به مدت دو تا سه روز برای جلوگیری از تورم، بسته های یخ را روی آن قرار دهید.
  • داروهای ضد درد را به مدت یک تا دو روز مصرف کنید.
  • دو هفته پس از جراحی برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

آسپیراسیون، با اسکلروتراپی یا بدون اسکلروتراپی

  • درمان دیگری که اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد، آسپیراسیون است که گاهی به همراه اسکلروتراپی انجام مى شود. در طول آسپیراسیون، یک سوزن مخصوص وارد اسپرماتوسل شده و مایع (آسپیراسیون) خارج می شود.
  • اگر کیست اسپرمی دوباره ایجاد شود، پزشک ممکن است مجددا توصیه کند که مایع را خارج کند و سپس یک ماده ى شیمیایی تحریک کننده را به داخل کیسه تزریق کند. عامل تحریک کننده باعث می شود که فضای کیسه اشغال شود و خطر بازگشت اسپرماتوسل را کاهش می دهد.
  • از عوارض احتمالی اسکلروتراپی، آسیب به اپیدیدیم است همچنین ممکن است اسپرماتوسل دوباره بازگردد. به علت تاثیر سوء تزریق مواد اسکلروزان بر روی باروری، اسکلروتراپی معمولا فقط برای مردانى استفاده مى شود که در سن بارورى نیستند.

همچنین بخوانید:

بهترین راه درمان بیماری هیدروسل (مایع دور بیضه)

علت و درمان کوچکی یکی از بیضه ها

نامتقارن بودن بیضه : علت و درمان نامتقارن بودن بیضه در آقایان

علت سفت شدن بیضه در آقایان چیست؟

علت پیچش بیضه(درد تناسلی پسران )چیست؟

علائم و علت هیدروسل (آب آوردن بیضه) چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا