دسته‌بندی نشده

آیا کشیدن دندان و تزریق بی حسی روزه را باطل می کند ؟

آیا کشیدن دندان روزه را باطل میکند ؟

آیا کار‌های دندانپزشکی از قبیل: کشیدن دندان، عصب کشی، بی‌حسی، پر کردن، روزه را باطل می‌کند؟

در واقع هیچ یک از کارهای دندانپزشکی از قبیل تزریق آمپول بی‌حسی در لثه، کشیدن دندان، پر کردن آن و دیگر کارهایی که دندانپزشک در فضای دهان بر روی لثه و دندان بیمار انجام می‌دهد، جزء امور ده‌گانه‌ای که مبطل روزه‌اند، نیستند .

امام خمینی(ره) :
می‌فرمایند «احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپولی که به‌جای غذا به‌کار می‌رود، خودداری کند. تزریق آمپولی که عضو را بی‌حس می‌کند یا به‌جای دوا استعمال می‌شود اشکال ندارد.»

آیا خون و سایر ترشحات دندان روزه را باطل می‌کند ؟

یکی از عوارض درمان‌های دندانپزشکی، حضور خون و دیگر ترشحات در محیط دهان است. در حالی که فرو بردن عمدی این خون و ترشحات روزه را باطل می‌کند، فرو دادن سهوی آن‌ها اشکال ندارد و روزه را باطل نمی‌کند.

اگرچه بر طبق نظر مراجع، کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن خون از دهان بیاید یا بی جهت آب یا مایع دیگری در دهان روان گرداند، از مکروهات ایام روزه داری است.

حتی در مواردی هم که دندانپزشک از پانسمان موقت بر روی استفاده می‌کند با اینکه این پانسمان ممکن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد. فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشکال ندارد.

شک در فرو بردن خون لثه در حال روزه ۱۹۶. من در بیشتر روز‌ها آب دهانم با خونی که از لثه‌هایم می‌آید مخلوط می‌شود و گاهی نمی‌دانم آب دهانی که فرو می‌برم همراه با خون است یا خیر؟ روزه ام با این حال چه حکمی دارد؟

اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت روزه ضرر نمی‌زند.

نظر علما و مراجع تقلید درباره اعمال دندانپزشکی در ماه رمضان

  • آیت‌الله خامنه‌ای:

اگر چیزى وارد حلق نشود، مانعی ندارد ولى اگر بداند چیزى وارد حلق می‌شود، جایز نیست هنگام روزه به دندان‌پزشکی مراجعه نماید مگر در فرض ضرورت و مشقت که در این صورت اگر چیزى وارد حلق شده، صِرفاً قضا کردن آن کفایت مى‌کند و کفاره‌اى به‌عهده او نیست.

  • آیت‌الله مکارم شیرازی:

چنانچه مواظبت کند ولی چیزی بی‌اختیار فرو رود روزه‌اش اشکالی ندارد.

  • آیت‌الله سیستانی:

اگر بدون التفات و قصد پایین رود روزه‌اش صحیح است.

  • آیت‌الله صافی گلپایگانی:

چنانچه درد دندان قابل تحمل باشد با علم به رسیدن آب یا مواد دیگر به حلق، رفتن به دندان‌پزشکی جایز نبوده و چنانچه چیزی وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب کفاره هم خواهد بود.

  • آیت‌الله نوری همدانی:

اگر رفتن آب و مواد در حلق عمدی نباشد، روزه‌اش صحیح است ولی روزه‌دار نباید جایی برود که می‌داند چیزی از گلویش داخل خواهد شد.

نتیجه :

کشیدن دندان و تزریق بی حسی در ماه رمضان هیچ اشکالی ندارد اما فروبردن خون آن و یا آب دهان توأم با خون دندان روزه را باطل خواهد کرد.

بخش پاسخگویی به سؤالات دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز با اشاره به این که مراجعه کردن به دندانپزشکی در ماه رمضان اشکال ندارد گفت: در ایام روزه داری دندان کشیدن مکروه است و تزریق بی حسی اشکال ندارد اما درکل چیزی نباید از حلق فرو رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا