دسته‌بندی نشده

آیا می‌توان ترمیم رنگ فرش را در منزل نیز انجام داد؟

فرش‌ها یکی از اصلی ترین ارکان دکوراسیون منزل به شمار می‌روند و دارای طرح‌ها و نقش‌های گوناگونی نیز هستند که هرکدام از انواع آن‌ها، از جمله فرش‌های ماشینی و یا فرش‌های دستباف، دارای طول عمرهای مختلفی هستند. پس همگی بسته به طول عمرشان و همچنین نحوه مراقبت و نگهداری، پس از مدتی دچار مشکلاتی مانند پوسیدگی، پارگی، تغییر رنگ و دیگر موارد خواهند شد. باید بیان کنیم که اگر فرش شما نیز دارای چنین مشکلاتی شده است، می‌توانید با به کارگیری روش‌هایی در منزل خودتان کار ترمیم فرشتان را انجام دهید.

در میان تمامی مشکلاتی که ممکن است برای فرش شما پیش‌ آید، رنگ پریدگی فرش یا ترکیب رنگ‌های آن با یکدیگر، از دیگر مشکلاتی مهمی است که ممکن است فرش‌های شما را نیز درگیر کند. اگر فرش‌های شما از نوع دستباف است، به علت اینکه این نوع فرش‌ها دارای ارزش قیمت بالاتری هستند، بهتر است هرچه سریعتر برای برطرف سازی این مشکل اقدام کنید، اما راهکار بهتر به خصوص برای این نوع فرش‌ها این است که از مراکز قالیشویی معتبر شهر سکونت خود بهره گیرید.

برای مثال اگر در شهر قم ساکن هستید، برای استفاده از معتبرترین مراکز قالیشویی قم می‌توانید سری به فضای وب بزنید و با اندکی جستجو معتبرترین آن را انتخاب کنید. در ادامه نیز با ما همراه باشید، چراکه قصد داریم در ارتباط با اینکه ترمیم رنگ فرش چیست و روش ترمیم رنگ فرش در منزل چگونه انجام پذیر است، برایتان توضیحاتی را بیان کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

آیا می‌توان ترمیم رنگ فرش را در منزل نیز انجام داد؟

ترمیم رنگ فرش چیست؟

همانطور که در ابتدا نیز بیان کردیم فرش‌ها در انواع مختلف دستباف و ماشینی ممکن است به علت‌های متفاوتی، مانند شستشوی نامناسب و یا استفاده از مواد شوینده نامرغوب و یا همچنین به خاطر قرار گرفتن در زیر نور خورشید، ریخته شدن مواد مختلفی بر روی آن و همچنین به دلیل استفاده نادرست، دچار مشکلاتی متعددی شوند. به همین دلیل زیبایی فرش شما ممکن است به دلایل همین مشکلات، کاهش یابد و دیگر جذابیت روزهای اول را نداشته باشد.

همانطور که بیان کردیم، رنگ پریدگی فرش نیز از مشکلات مهمی است که حتما باید برای رفع آن اقدام کنید و برای این کار می‌توانید هم از مراکز قالیشویی استفاده کنید و هم می‌توانید خودتان در منزل، طبق روشی که در ادامه برایتان بیان خواهیم کرد و با استفاده از وسایل و ابزارهایی، مشکل تغییر و یا ترکیب رنگ فرش خود را حل کنید.

بهترین روش برای ترمیم رنگ فرش چیست؟

به طور کل برای آنکه بتوان کار ترمیم رنگ فرش را انجام داده و رنگ اصلی فرش را بازگرداند، می‌توان از روش‌هایی مختلفی استفاده کرد، اما رایج‌ترین و کاربردی ترین آن‌ها، شامل استفاده از سفید شویی، استفاده از محلول سدیم، استفاده از پریدین، استفاده از محلول آمونیاک و استفاده از شامپو فرش است. البته هر کدام از این روش‌هایی که نام بردیم، دارای مزایا و معایبی نیز هستند، اما در میان تمامی روش‌ها، روش قلم زنی، کاربردی‌ترین روش خواهد بود که برای انجام آن باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

آیا می‌توان ترمیم رنگ فرش را در منزل نیز انجام داد؟

نحوه قلم زنی فرش

یکی از بهترین روش‌ها برای ترمیم رنگ فرش و بازگرداندن رنگ‌های آن استفاده از روش قلم زنی است. برای این کار بهتر است از مراکز قالیشویی معتبر استفاده کنید، زیرا انجام این کار به تخصص و مهارت زیاد احتیاج دارد، چراکه در صورت نداشتن تجربه و مهارت کافی، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به فرش شما وارد شود و تار و پود فرشتان از بین برود، اما اگر شما علاقه‌مند هستید تا در منزل به انجام آن بپردازید، باید حتما تمامی مراحل را با دقت فراوان انجام دهید. برای قلم زنی فرش باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • به عنوان مرحله اول لازم است که فرش را به طور کامل شست و شو دهید. روش شست و شوی فرش نیز متفاوت خواهد بود‌. برای مثال می‌توانید این کار را در منزل با شامپو فرش نیز انجام دهید و یا اینکه از شرکت‌های قالیشویی برای انجام این کار بهره گیرید. در واقع ضرورت شستشوی فرش پیش از انجام روش ترمیم، برای آن است که فرش شما دیگر رنگ پس ندهد.
  • در مرحله بعد باید باتوجه به بافت فرش و الیاف آن، تلاش به ساخت رنگ مناسب برای فرش خود کنید. باید بیان کنیم که رنگ‌هایی که ساخته می‌شوند، باید به طور کامل با رنگ فرش شما مطابقت داشته باشند، تا بتوانید از آن برای کار ترمیم استفاده کنید، چراکه در غیر اینصورت فرش شما در پایان کار دچار دورنگی خواهد شد. همچنین بهتر است برای قلم زنی، از رنگ‌های آماده استفاده نکنید و خودتان اقدام به تهیه رنگ نمایید.
  • در مرحله سوم برای شروع رنگ آمیزی باید حتما از قلم موهای مخصوص این کار استفاده کنید. کار رنگ آمیزی فرش را باید در چندین مرحله انجام دهید. پس حتما باید این مرحله را با دقت بسیار زیاد و حوصله فراوانی انجام دهید. همچنین باید بیان کنیم که رنگ تازه فقط می‌تواند سطح فرش را پوشش دهد. به همین دلیل قلم زنی دیگر نمی‌تواند به بخش‌های عمیق فرش تاثیر بگذارد. پس حتی بعد از انجام ترمیم، نشانه‌های آن همواره در فرش باقی خواهد ماند.
  • بعد از آنکه قلم کاری را انجام دادید، نوبت به استفاده از روش‌های مخصوص برای تثبیت رنگ می‌رسد. در این مرحله نیز می‌توانید از روش‌های گوناگون استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای تثبیت رنگ، استفاده از بخور آب داغ است. همچنین باید توجه داشته باشید که اگر رنگ‌های جدید تثبیت نشود، ممکن است بعدها به علت استفاده و پا گذاشتن و شست و شو‌های بعدی، فرش رنگ خود را از دست داده و باز شما مجبور به ترمیم مجدد شوید.

جمع بندی

همانطور که بیان کردیم کار ترمیم، کاری تخصصی است و بهتر است برای آن کار از افراد متخصص کمک بگیرید. به همین دلیل بهترین گزینه، بهره‌گیری از مراکز قالیشویی معتبر است. البته می‌توانید خودتان نیز در منزل این کار را طبق روشی که بیان کردیم انجام دهید. در آخر امیدواریم آنچه بیان کردیم مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و از آن بهره برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا