دسته‌بندی نشده

آیا فویل های آلومینیومی برای پخت و پز ایمن هستند؟

فویل های آلومینیومی و خطرات احتمالی آن بر سلامت بدن

فویل های آلومینیومی که هنگام پخت و پز از آن استفاده می کنید ممکن است فلز آلومینیوم را به غذای شما منتقل کند . مصرف بیش از حد این فلز با اختلالات عصبی مانند آلزایمر و مسمومیت با آلومینیوم مرتبط است. اما تنها فویل آلومینیومی باعث ورود این فلز به بدن شما نمی شود – غذاهایی مانند غلات یا پنیرهای فراوری شده نیز حاوی این فلز هستند . مصرف این مواد غذایی را محدود کنید و استفاده از فویل آلومینیومی را متوقف کنید تا بدن شما در سطح توصیه شده 2 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدنتان در هفته آلومینیوم دریافت کند.

اعم از اینکه از فویل آلومینیومی برای پختن یا گریل کردن یا آماده کردن غذا در فر استفاده کنید اگرچه این روش آشپزی شما را آسان می کند اما این راحتی باعث آسیب رساندن به سلامتی شما خواهد شد . در حالیکه خود فلز آلومینیوم مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند اما تحقیقات نشان داده است که فویل آلومینیومی مورد استفاده در پخت و پز می تواند برای سلامتی مضر باشد . با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا در این رابطه به بحث بپردازیم.

فویل آلومینیومی و تاثیر آن بر مواد غذایی

دما و اسیدیته ورود آلومینیوم از فویل به مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد. نگرانی اصلی از ورود فلز آلومینیوم از فویل به ماده غذایی این است که می تواند محتوای این فلز را در بدن شما افزایش دهد و فاکتورهایی مانند اسیدیته مواد غذایی و دمای پخت و پز میزان ورود آلومینیوم به مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از تحقیقات تغییرات سطح آلومینیوم مواد غذایی را قبل و بعد از پخته شدن در فویل آلومینیومی بررسی کردند . تحقیقات نشان می دهد که پختن مواد غذایی در دماهای بالا حتی برای کوتاه مدت می تواند نفوذ آلومینیوم را به مواد غذایی افزایش دهد . در این مطالعه نمونه هایی از گوشت قرمز و گوشت طیور در فویل آلومینیومی پیچیده شد و در دمای 250 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه پخته شد و مشاهده شد که غلظت آلومینیوم در این مواد غذایی به ترتیب 153 و 378 درصد افزایش یافته است . از سوی دیگر همین مواد غذایی وقتی به مدت 60 دقیقه در دمای 150 درجه پخته شدند مقدار فلز آلومینیوم آنها کمتر و بین 76 تا 115 درصد افزایش یافت.

اسیدیته مواد غذایی نیز بر میزان ورود آلومینیوم به مواد غذایی تاثیر می گذارد بدین ترتیب که اگر مواد غذایی اسیدی تر باشد فلز بیشتری وارد مواد غذایی خواهد شد . این مطالعه همچنین نشان داد که pH , مقدار نمک و ادویه جات بکار رفته در مواد غذایی همگی میزان نفوذ آلومینیوم به مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اینکه بدن شما چقدر آلومینیوم جذب کند و اینکه این فلز بتواند به بدن شما آسیب بزند بستگی به موارد زیر دارد:

  • سلامت عمومی شما
  • بدن شما چقدر فلز را می تواند تحمل کند
  • مقایسه سطح فلز آلومینیوم در بدن شما با مقدار مجاز آن بر اساس سازمان بهداشت جهانی

 استفاده از فویل

مقدار مجاز مصرف آلومینیوم

مصرف آلومینیوم تا 2 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن در هفته خوب است.کارشناسان بهداشتی مانند مقامات WHO می گویند محتوای آلومینیوم موجود در مواد غذایی , آب و داروها بطور نرمال برای بسیاری از افراد خطرناک نیست و این شامل آلومینیوم موجود در مواد غذایی , آب آشامیدنی , داروها , لوازم آرایشی و حتی استفاده از فویل آلومینیومی مورد استفاده در آشپزی است.

دلیل این مسئله این است که وقتی آلومینیوم را از طریق مواد غذایی و آب مصرف می کنید فقط قسمت کوچکی از آن جذب بدن شما خواهد شد و بقیه از طریق ادرار و مدفوع از بدن دفع می شود . مقدار برآورد شده جذب آلومینیوم از این طریق 0.2 تا 1.5 درصد است و این نشان می دهد استفاده از فویل آلومینیومی به تنهایی مشکل ساز نیست.

علاوه بر این بدن شما می تواند مقدار قابل ملاحظه ای از آلومینیوم را بطور موثری دفع کند بنابراین استفاده از فویل آلومینیومی به تنهایی نمی تواند باعث تجمع مقدار قابل ملاحظه ای آلومینیوم در بدن شما شود. طبق گزارش کمیته تخصصی FAO / WHO در مورد افزودنی های مواد غذایی جذبmg/kg 2 آلومینیوم در هفته ایمن است ولی مراقب باشید بیشتر از این آلومینیوم وارد بدن شما نشود.

استفاده از فویل آلومینیومی آری یا خیر؟!

استفاده از فویل آلومینیومی مضر نیست اما مراقب تاثیر خطرناک تجمعی آن باشید!
اعم از اینکه از فویل آلومینیومی استفاده می کنید یا مواد غذایی محتوی آلومینیوم سعی کنید در محدوده ایمن جذب آلومینیوم بمانید. مشکل این است که اثر تجمعی این فلز از طریق آب , مواد غذایی و فویل آلومینیومی باعث افزایش سطح جذب این فلز شود . میانگین مصرف روزانه آلومینیوم در رژیم غذایی نوجوانان و بزرگسالان 6 تا 14 میلی گرم است که از طریق غلات، لبنیات، نوشیدنی ها، دسرها و مواد غذایی با سطوح آلومینیوم بالاتر وارد بدن می شود. برخی از غذاها مانند فلفل تند، چای، جوش شیرین و پنیرهای فرآوری شده نسبت به سایر مواد غذایی حاوی آلومینیوم بیشتری هستند . مصرف مقدار بسیار زیاد این مواد غذایی می تواند شما را به راحتی در معرض مقدار بیش از حد این فلز قرار دهد.

آلومینیوم و تاثیرات نوروتوکسیک و افزایش خطرات ابتلا به آلزایمر

آلومینیوم به عنوان یک نوروتوکسین شناخته می شود که می تواند منتهی به بیماریهای روانی و همچنین مشکلات شناختی در صورت استفاده بیش از حد شود که ناشی از تجمع آلومینیوم در مغز است . تجمع این فلز در مغز می تواند می تواند در عملکرد عادی سیستم عصبی مرکزی اختلال ایجاد کند. همچنین قرار گرفتن در معرض مقدار زیاد آلومینیوم توسط بعضی از محققان به عنوان یک عامل خطر احتمالی برای ابتلا به زوال عقل ذکر شده است.

قرار گرفتن در معرض مقدار زیاد آلومینیوم با بیماریهای نورودژنراتیو مثل دمانس پارکینسون و بیماری آلزایمر در ارتباط است. برخی از گزارشات رابطه بین محتوای بالای آلومینیوم در آب و شیوع بالای آلزایمر را نشان می دهد . محققان به شدت به دنبال اقدامات فوری توصیه شده برای کاهش قرار گرقتن افراد در معرض آلومینیوم هستند زیرا این فلز تنها عامل تشدید کننده و قابل اجتنابی است که افراد را معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می دهد.

اجتناب از مصرف فویل

تاثیر آلومینیوم بر رشد سلولها

کاهش میزان رشد سلولها به علت قرار گرفتن در معرض آلومینیوم در تحقیقات مشاهده شده است. مطالعات بر روی کشت سلولی مغز انسان کاهش رشد سلولها را وقتی در معرض غلظت های 0.1 تا 10 میلی گرم در لیتر آلومینیوم قرار می گیرند , نشان داده است . مواجهه سلولها با غلظت های بالاتر آلومینیوم کاهش رشد شدیدتری را در مطالعات نشان داده است.

خطر سمیت آلومینیوم برای کسانی که مشکلات کلیه دارند

اگر مشکل کلیه دارید نقص کلیوی شما به این معنی است که بدنتان قادر به دفع آلومینیوم اضافی نیست بنابراین شما دچار مسمومیت آلومینیمی خواهید شد که بطور بالقوه کشنده است . در واقع، بنیاد ملی کلیه در حال حاضر دستورالعمل های مربوط به قرار گرفتن در معرض آلومینیوم را ارائه می دهد و سالیانه تست های تعیین سطح آلومینیوم سرم را برای هر کسی که مبتلا به بیماری مزمن کلیه است را پیشنهاد می کند . نیاز است که این تست ها هر 3 ماه یکبار انجام شود اگر شما هر داروی محتوی آلومینیومی مصرف می کنید. دیالیز به حذف مقدار کافی آلومینیوم کمک نمی کند زیرا این فلز در بافت ها و اندام های بدن، استخوان ها، غدد پاراتیروئید و مغز تجمع می یابد. بنابراین عدم استفاده از غذاهای آماده شده در فویل آلومینیومی ضروری خواهد بود اگر شما دچار مشکلات کلیوی هستید.

نقش احتمالی آلومینیوم در بیماریهای التهاب روده

مصرف رژیم غذایی حاوی آلومینیوم همچنین ممکن است شما را در معرض خطر بیماری های التهابی روده (IBD) قرار دهد . دیده شده که این فلز در حیوانات آزمایش شده مبتلا به کولیت باعث افزایش التهاب روده می شود . محققان معتقدند که این فلز می تواند نقش مهمی در ایجاد التهاب در بیماری کرون داشته باشد . مطالعات در این زمینه برای تائید این گفته ها ناکافی است . اگر شما احساس می کنید که در معرض این شرایط قرار گرفته اید بهتر است از خوردن غذاهای آماده شده در فویل آلومینیومی پرهیز کنید تا مقدار بیشتری آلومینیوم وارد بدن شما نشود.

عوارض فویل آلومینیومی

مشکلات بالقوه ناشی از مصرف آلومینیوم اضافی

بعضی از افراد در معرض خطر مشکلات مرتبط با مصرف آلومینیوم هستند. محققان دریافتند که بخش های خاصی از جمعیت ممکن است بیشتر مستعد مشکلات مربوط به جذب مقدار اضافی آلومینیوم و خطر تجمع این فلز باشند . افراد سالخورده و افراد مبتلا به نقائص کلیوی باید مصرف آلومینیوم خود را محدود کنند و مقدار مصرف خودشان از جمله روش های پخت و پز عذا با فویل آلومینیومی را تحت کنترل داشته باشند . نوزادان نیز بسیار آسیب پذیر هستند.

ترفندهایی برای اجتناب از کاربرد فویل های آلومینیومی

درحالیکه استفاده از فویل های آلومینیومی در حد متوسط خوب است اما بهتر است که با توجه به اثرات جانبی آن استفاده از آنرا در پخت و پز کاهش دهید . در اینجا جایگزین های عنوان شده است که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید:

  • بر روی توریهای گریل ضد زنگ برای پختن سبزیجات در کنار کباب در فر یا اجاق گاز سرمایه گذاری کنید
  • به جای استفاده از فویل آلومینیومی از سینی های فر و حتی توریهای کوکی ضد زنگ استفاده کنید.
  • برای مواد غذایی که پختن آنها بدون فویل آلومینیومی غیر قابل تصور است باید از تغییر سبک استفاده کنید و راههای تازه ای برای پختن آنها کشف کنید یا از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به فویل آلومینیومی ندارند. برای مثال , شما می توانید سیب زمینی را بدون فویل بپزید . برای این کار سیب زمینی ها را به قطعات نازک برش دهید تا داخل آن خوب بپزد و سریعتر آماده شود.
  • اگر می خواهید حین پخت و پز اجاق گاز و فر خودتان را تمیز نگه دارید و خیلی به زحمت شستن ظروف نیافتید از طروف شیشه ای مخصوص فر استفاده کنید. این ظروف خیلی راحت تمیز می شوند و غذاها کمتر به این ظروف می چسبند.
  • از سیخ های کبابی برای پختن گوشت و سبزیجات در فر استفاده کنید سیخ ها جایگزین خوبی برای فویل آلومینیومی هستند.

گزینه آخر و البته عجیب تر این است که از برگ های درختان و گیاهان مثل برگ مو به جای فویل آلومینیومی استفاده کنید این مواد علاوه بر اینکه محیط زیست را آلوده نمی کنند و تجزیه پذیر هستند می توانند به مواد غذایی شما طعم هم بدهند .

divider

بیشتر بخوانید:

مسموم کننده ها را بهتر بشناسید!

چگونه هر چه سریعتر از شرّ مسمومیت غذایی خلاص شویم

جلوگیری از مسمویت غذایی با روش هایی ساده

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا