دسته‌بندی نشده

آیا عصب کشی دندان شیری کودکان درد دارد ؟

آیا عصب کشی دندان کودکان درد دارد؟

سوال مطرح شده دغدغه ی بسیاری از والدین هنگام مراجعه به دندانپزشکی اطفال می باشد. در این مبحث به درد احتمالی کودک حین عصب کشی و یا بعد از آن می پردازیم.

دندان درد کودک حاکی از عبور میکروارگانیسم های پوسیدگی زا از سد دفاعی دندان و رسیدن به عاج دندان می باشد.
حتی در مواردی پوسیدگی دندان به عصب نیز می رسد. با درگیر شدن عصب دندان و یا حتی عفونت آن توسط میکروارگانیسم های پوسیدگی زا؛ دندانپزشک اطفال عصب کشی دندان (پالپوتومی و یا در موارد پیشرفته تر پالپکتومی) را برای رفع عوارض موجود انتخاب می نماید.

به منظور بی حس کردن عصب دندان مورد نظر برای انجام عصب کشی دندان، روش های متفاوتی وجود دارد. مطمئنا دندانپزشک اطفال از بهترین شیوه برای بی درد کردن روند عصب کشی دندان استفاده می نماید.

اصولا با اعمال بی حسی مناسب؛ کودک در حین عصب کشی و حتی بعد از آن احساس دردی نخواهد داشت، مگر اینکه؛ قسمت های داخلی یا همان پالپ های دندان مذکور به علت درگیری طولانی مدت با عوامل پوسیدگی زا، دچار آسیب های شدیدی مانند: التهاب زیاد و یا عفونت شده باشد.

عصب کشی دندان کودکان

در این حالت با صلاح دید دندانپزشک کودکان و بررسی های لازم؛ پالپوتومی دندان به پالپکتومی مبدل خواهد شد. به گونه ای که در این روش عصب ریشه ی دندان خارج می گردد. در صورت لزوم دندانپزشک اطفال، داروهای مسکن و یا آنتی بیوتیک نیز تجویز می نماید.
در این روش تنها عصب تاج دندان شیری کودک توسط دندانپزشک اطفال خارج می شود. در این نوع عصب کشی؛ عصب ریشه ی دندان دست نخورده باقی می ماند.

زمانی که:

حفظ دندان کودک اهمیت بیشتری دارد
شدت آسیب دیدگی به قدری می باشد که از عصب تاج دندان نیز گذشته باشد
جوانه ی دندان دائمی، زیر عصب ریشه وجود نداشته باشد

بنا به صلاح دید دندانپزشک اطفال، از پالپکتومی استفاده می شود. در این روش عصب ریشه های دندان شیری خارج می شوند.

عصب کشی دندان شیری

بسیاری از والدین گمان می کنند، عصب کشی دندان شیری کودکان نیز همانند عصب کشی دندان دائمی بزرگسالان می باشد و به همین دلیل انجام عصب کشی دندان را خارج از تحمل کودک خود می پندارند.
در پاسخ به این نگرانی باید گفت؛ عصب کشی دندان کودکان کاملا متفاوت می باشد و پیچیدگی های عصب کشی دندان بزرگسالان را ندارد.

حتماً بخوانید:

لازم است برای جلوگیری از تجربه ی احساس ناخوشایند کودکان، چکاپ های دوره ای دندانپزشکی را هر 3 الی 6 ماه انجام داد. زیرا در این صورت پوسیدگی های موجود در مراحل ابتدایی تشخیص داده و برطرف می شوند و دیگر نیازی به انجام اقدامات پیچیده تر مانند عصب کشی دندان نیست.

منبع : ماریتا شکاریان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا