دسته‌بندی نشده

آیا زن میتواند شوهرش را کتک بزند؟

زن به این شرط می تواند شوهر خود را کتک بزند

قرآن کریم رابطه دو زوج را از آیات الهی و نشان رحمت و مودت می داند و عفو و گذشت را سرمایه بزرگ انسان دانسته و فرمان می دهد که حتی بدی را به نیکی پاسخ دهید و احکام کتک زدن شوهر توسط زن و بالعکس را در آیات خود بیان کرده است که ما به گردآوری بخشی از آنها در این مقاله از مجله دلگرم پرداخته ایم .

فتوایی که در آن زن می تواند شوهرش را کتک بزند

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع”محمد ابوعاصی” استاد سطح عالی دانشگاه الازهر ادعا کرده زن می تواند زورگویی و تعرض همسرش را پاسخ دهد و اسلام به زن اجازه داده تا شوهر خود را در این مواقع کتک هم بزند.

بر پایه این گزارش این استاد ازهری گفته در صورتی که زن از مجرای قانون نتوانست حق خود را از همسر بگیرد می تواند زورگویی و تعرض شوهر را با زورگویی جواب دهد چرا که این به مثابه دفاع از نفس محسوب می شود.

محمد ابوعاصی در ادامه اظهار داشت اگر مرد همسرش را از حقوق شرعی و قانونی اش محروم کند زن نیز می تواند مقابله به مثل کرده و شوهر از حقوقش محروم کند.

لازم به ذکر است فقه قرآنی و مذهب جعفری کتک زدن زن توسط شوهر را با شرایط خاصی به صورت معین و محدود به عنوان آخرین راهکار جائز دانسته است.

آیا زن می تواند همسر خود را کتک بزند؟

  • قران کریم به مسلمانان دستور می دهد(آیه 34 سوره نساء) هر گاه زن نسبت وظائف شوهرداری و تکالیفی که در زندگی مشترک بر عهده اش گذاشته شده کوتاهی کند(به اصطلاح، زن ناشزه شود) مرد می تواند بعد از نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابطی رختخواب خود را از همسرش جدا کند.
  • بعد از این مرحله اگر تأثیری بر زن مشاهده نشود مرد می تواند به کتک زدن همسرش با رعایت ضوابط شرعی اقدام کند. یکی از این ضوابط این است که ضربه زدن به زن موجب ثابت شدن دیه نشود.
  • با عنایت به اینکه سرخ شدن بدن، کبود شدن و زخمی شدن و یا شکستگی هر کدام دیه مربوط به خود را دارد که در کتب حقوقی به آنها اشاره شده است.

ولی آیا زن می تواند همین روند مذکور را نسبت به مرد در صورت کوتاهی شوهر در وظائف همسرداری انجام دهد؟

فقه قرآنی اجازه کتک کاری مرد و زن را نداده است و بر حسن معاشرت همسران با هم دیگر و رعایت آداب اجتماعی و در نظر گرفتن انسانیت تأکید دارد.

منتهی مسئله ای که قرآن کریم در خصوص کتک زدن زن توسط شوهر به آن اشاره کرده یک حکم شرعی بوده که تنها در صورت تحقق “نشوز” از سوی زن به عنوان آخرین راهکار صورت می گیرد.

مرد به غیر مسئله نشوز از سوی زن شرعا حق ندارد او را به خاطر مسائل دیگر کتک بزند.

در صورتی که مرد نسبت به وظائف همسرداری کوتاهی کند، زن شرعا حق ندارد مراحل مذکور را در مورد مرد بکاربگیرد بلکه حاکم شرع مرد را نسبت به رعایت حقوق زن وادار کرده و زن تنها از طریق حاکم شرع و قانون می تواد حقوق از دست رفته اش را مطالبه کند.

هر مردی که بر بداخلاقی همسرش برای خدا صبر و شکیبایی کند خداوند بزرگ برای هر بار صبر او، پاداشی همانند و همسنگ پاداش صبر ایوب در برابر بلای او به وی خواهد داد و هـر زنی که در بـرابر بـد اخلاقی شـوهـرش صبر و شکیبایی ورزد ، خداوند همانند (ثواب) آسیه (همسر فرعون) به او عطا کند .

نظر اسلام در مورد تعامل زن و شوهر چیست؟

  • پاسخ : سیره ی عملی اولیاءالهی و آموزه های کلامی آنها تاکید می کنند که تعامل مرد با همسرش باید خوب باشد. پیامبر و امامان معصوم در طول تاریخ اسلام برخوردشان با همسرشان خیلی خوب بوده است. ما موردی ندیده ایم که یکی از اولیاء الهی در حق همسرشان ستم کرده باشند.
  • پیامبر فرمودند: بهترین شما کسی است که برای همسرش خیرخواه تر باشد و فرموده اند: بزرگواران زن را تکریم و فرومایگان زن را تحقیر می کنند.
  • پیامبر فرمود: بهترین مردم کسانی هستند که خوش اخلاق تر و مهربانتر با اهل شان هستند و من مهربانترین شما نسبت به همسر و اهل خودم هستم. اولیاء الهی محبت به اهل بیت را هم محبت به زنان دانسته اند.
  • کسی که محبتش به ما اهل بیت بیشتر است به همسرش بیشتر محبت می کند. رسول اکرم فرمودند : به زنان تان توجه کنید آنها امانت الهی در دست شما هستند.
  • حضرت امیر می فرمایند: زنان امانت های الهی در دست شما هستند ،آنها را آزار ندهید و بر آنها سخت نگیرید . پیامبر می فرمود: مردی که زنش را می زند من دشمن او هستم. خدا دوست ندارد که مرد در خانه داد بزند.
  • حضرت علی(ع) می فرماید: با خانم های تان خوب صحبت کنید. پس وقتی این کارها زشت است به طریق اولی کتک زدن هم زشت تر است . زیرا این یک حرکت غیرانسانی است .
  • در روایات ما زن را به پدیده های ظریف تشبیه کرده اند و آن بخاطر روح و جسم ظریفش است . اینها می خواهد بگوید که با خانم ها خشن رفتار نکنید زیرا آنها ظریف هستند. در روایت زن را به ریحانه تشبیه کرده اند و باید به آن خیلی توجه کرد .
  • رسول اکرم می فرماید : با جام های بلورین (همسران ) با نرمی برخورد کنید. ما برای برداشتن جام بلورین احتیاط می کنیم . برخور بد با طبیعت زن سازگار نیست .پس با این تشبیهات می توان فهمید که کتک زدن کار بدی است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا