دسته‌بندی نشده

آیا دستگاه‌ تصفیه کننده‌ی هوا برای جلوگیری از آلرژی مفید است؟

فواید دستگاه تصفیه هوا در پیشگیری از آلرژی

زندگی کردن با آلرژی، سال‌هاست که برای خیلی‌ها مشکل ایجاد می‌کند و هنوز علائم حساسیت شب و روز خیلی‌ از افراد را برهم زده است. منزل ما باید از هر عامل حساسیت‌زایی که باعث عطسه‌، سرفه‌، آبریزش بینی، سرازیر شدن اشک چشم و خارش‌ می‌شود به دور باشد؛ اما هنوز خیلی از خانه‌ها بستر عوامل اصلی آلرژی هستند.

به گفته سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، در خیلی از مواقع هوای داخل خانه‌های ما ۱۰ برابر آلوده ‌تر از هوای بیرون از منزل است. اگر شما هم جزو افراد دارای آلرژی هستید، این خبر غافلگیر کننده را باید جدی بگیرید. برای از بین بردن آلرژی اولین قدم، کنترل کیفیت هوایی است که در منزل تنفس می‌کنیم.

پیشنهاد شماره یک پزشکان برای تصفیه کردن و پاک نگه‌داشتن هوای منزل، استفاده از یک تصفیه کننده هوا در خانه است. دستگاه تصفیه کننده هوا و در کنار آن، دستگاه بخار سرد و گرم بهترین پیشنهاد متخصصین آلرژی و حساسیت است.

به طور کلی تصفیه کننده‌ها هوای منزل ‌شما را به یکی از این سه روش تصفیه و عاری از هرگونه مواد آلوده می‌کنند: با فیلتر کردن ذرات معلق هوا در فیلترها (ذرات شیمیایی یا ذرات الکترونیک)، با باردار کردن ذرات هوا توسط یونیزه کردن‌آن‌ها (یونیزاسیون)، یا با روشی با استفاده از ترکیب این دو تکنولوژی با هم.

اکثر تصفیه‌ کننده‌های خانگی می‌توانند هم ذرات ریز و هم ذرات بزرگ هوا را به دام بیاندازند. سیستم فیلتر هپا می‌تواند تا ۹۹.۹۷% از ذرات ۳/۰ میکرون به بالای موجود در هوا را تصفیه کنند. این دستگاه‌ها با طراحی و سبک‌های متنوعی تولید می‌شوند و خیلی از آن‌ها مشخصا برای افراد درگیر آلرژی طراحی شده‌اند.

هدف اصلی اکثر تصفیه کننده‌های هوا این عوامل هستند که به شدت آلرژی را تحریک می‌کنند:

گرده: گرده گل‌ها و درختان عامل شماره یک آلرژی‌ به شمار می‌روند. این ذرات میکروسکوپی هستند و به راحتی راه خودشان را از طریق در و پنجره یا با چسبیدن به افراد و حیوانات، به خانه شما پیدا می‌کنند. دستگاه‌های تصفیه کننده هوا مخصوصا دستگاه‌های دارای فیلتر هپا (HEPA) قبل از اینکه اینکه گرده‌های موجود در هوا روی مبلمان و وسایل خانه بچسبند و هوای خانه را اشباع کنند، آن‌ها را از بین می‌برد.

 دستگاه‌ تصفیه کننده‌ی هوا

مایت‌های خاکی: موجودات ذره‌بینی از خانواده کنه که در خیلی از خانه‌ها زندگی می‌کنند، مخصوصا درون فرش و مبلمان. این موجودات از سلول‌های پوست‌های مرده شما تغذیه می‌کنند. این موجودات حتی در هوا معلق می‌شوند و بسیار آلرژی‌زا هستند و افرادی که به این موجودات ریز آلرژی دارند، حتی نمی‌دانند که این موجودات کجا هستند. تصفیه کننده هوا دارای فیلتر هوا این موجودات را از بین می‌برد و تنفسی راحت برای شما به ارمغان می‌آورد.

دود: نباید هیچ دودی در خانه‌ای که فرد دارای حساسیت زندگی می‎‎کند وجود داشته باشد. بسیار مهم است که از افراد سیگاری چه مهمان و چه اعضای خانه بخواهید که بیرون از خانه سیگار بکشند.

اگر بیرون کردن افراد سیگاری برای شما غیر ممکن است، یک اتاق مجزا به افراد سیگاری اختصاص دهید تا دود سیگار در تمام خانه پخش نشود چرا که لوازمی مانند فرش، مبل و پرده دود را به خود جذب می‌کنند. برخی از دستگاه‌های تصفیه هوا به طور تخصصی برای دود طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها قابلیت فیلتر کردن دود سیگار و غذا، شومینه و انواع بوها و دودهای موجود در فضا را دارند.

کپک: کپک به راحتی در فضای مرطوب و تاریک رشد می‌کند و ذرات آن‌ها در هوا پخش می‌شود و به راحتی از طریق تنفس وارد ریه می‌شوند. خیلی مهم است که هم افراد دارای آلرژی و هم افراد عادی در فضای عاری از هرگونه کپک زندگی کنند. تصفیه کننده هوا کمک می‌کند تا فضا عاری از هرگونه موجودات انگلی، قارچ‌ها و کپک که باعث مشکلات تنفسی و عفونت‌ می‌شوند شود. انواع دستگاه تهویه هوا جدید قابلیت ازبین بردن تمام این عوامل موجود در منزل را بدون هیچ‌گونه عوارضی دارند.

مشکل است که تمام مواد شیمیایی داخل خانه را از بین برد اما می‌توان درصد آن‌ها را به حداقل رساند؛ خرید دستگاه تصفیه کننده هوا و استفاده از بخارشوی به جای مواد پاک کننده شیمیایی، انتخاب‌های عاقلانه‌ای برای از بین بردن عوامل آلرژی‌زا و تمیز نگه‌داشتن خانه است.

به خاطر داشته باشید اگر مجبور به استفاده از مواد شیمیایی مانند اسپری‌‌های شوینده هستید، حتما از ماسک برای پوشاندن بینی و دهان در کنار دستکش مناسب استفاده کنید.

استفاده از دستگاه بخار سرد و گرم، در کنترل رطوبت هوای خانه در فصول مختلف، در کنار دستگاه تصفیه کننده هوا بسیار مفید است. شاید انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا در ابتدا کار سختی به نظر برسد اما فروشگاه اینترنتی با تفکیک دستگاه‌های مختلف و راهنمای خرید تصفیه هوا به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

چگونه آلودگی هوا را کنترل کنیم که باعث آلرژی نشود

۱. از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنید

کمتر از اتومبیل خود استفاده کنید. اگر این امکان برای‌ شما وجود دارد از شیوه‌های همسفری استفاده کنید و به جای قدم زدن، استفاده از حمل‌ونقل عمومی را مد نظر داشته باشید، بدین ترتیب شما با اضافه نکردن اتومبیل خود به جمع سایر آلاینده‌ها، از همکاری در ایجاد مشکلات آب‌و‌هوایی خودداری کرده‌اید.

۲. هوشمندانه رانندگی کنید

اگر معمولا خودتان رانندگی می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که به قدری هوشمندانه رانندگی می‌کنید که بنزین هدر نمی‌دهید. از محدوده‌ی سرعت تجاوز نکنید، اطمینان حاصل کنید که چیز اضافی در اتومبیل خود قرار نداده‌اید که باعث سنگینی آن شود و هر تدبیری که باعث کاهش مصرف بنزین می‌شود را به کار ببندید.

۳. به طور منظم اتومبیل خود را چک کنید

با انجام وارسی‌های منظم، اطمینان حاصل نمایید که اتومبیل شما بیش از اندازه بنزین مصرف نمی‌کند. با این کار نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید بلکه عمر اتومبیل خود را بالا می‌برید.

۴. باد تایر اتومبیل خود را چک کنید

اگر باد تایرهای اتومبیل تنظیم نباشد، مصرف سوخت اتومبیل بالا خواهد رفت. تنظیم باد تایرها، تأثیرات محیط‌زیستی را نیز کاهش خواهد داد.

۵. اتومبیل‌ های دوستدار محیط‌ زیست بخرید

اتومبیل‌هایی بخرید که به محیط‌زیست آسیب‌ نمی‌رسانند. امروزه گزینه‌های زیادی هستند که یا مصرف سوخت پایینی دارند یا از سوخت‌های ترکیبی استفاده می‌کنند پس با خرید این چنین اتومبیل‌هایی دیگر هیچ جای نگرانی از بابت مصرف بالای سوخت و آلوده‌کردن جو زمین وجود نخواهد داشت. اگر به دنبال خرید یک اتومبیل نو هستید، به اتومبیل های دوستدار محیط‌زیست روی بیاورید.

۶. به فکر زندگی سبز و دوستدار محیط‌زیست باشید

راه‌های بسیاری برای سبز زندگی کردن وجود داد و بسیاری از آنها باعث کاهش هزینه می‌شود که در نتیجه روی آوردن به این سبک از زندگی را آسان‌تر می‌کند. ببنید که آیا در محل زندگی شما سیاست‌ها و تسهیلاتی برای تشویق به روی آوردن به زندگی سبز وجود دارد.

۷. گل‌ کاری کنید

گل و گیاه به هوا مواد مفید منتقل می‌کند که به تمیز نمودن هوا کمک می‌کند. گیاهان زیادی وجود دارند که آلودگی‌های موجود در جو را می‌خورند. تحقیقی دراین خصوص انجام بدهید و ببینید کدام‌یک از آنهایی که به پاکیزه نمودن هوا کمک می‌کنند را می‌توان به راحتی پرورش داد.

فواید دستگاه‌ تصفیه کننده‌ی هوا

۸. از رنگ‌هایی استفاده کنید که ترکیبات آلی فرارِ کمتری دارند و با آب تهیه شده‌اند

از رنگ‌هایی استفاده کنید که با آب تهیه شده باشند، نه فرآورده‌های نفتی. هرچه محصولات فرآورده‌های نفتی کمتری استفاده کنید، کمک بیشتری به محیط زیست خواهید کرد چرا که این کار یعنی مصرف کمتر نفت و فرآورده‌های نفتی.

۹. چراغ‌ های اضافی را خاموش کنید

هرگز چراغ‌ها یا سایر وسایل الکتریکی را روشن نگذارید. هرچه مصرف برق بیشتری داشته باشید، انرژی بیشتری اتلاف خواهید کرد و درنتیجه باعث آلودگی بیشتر هوا می‌شوید.

۱۰. به فکر استفاده از برق سبز باشید

از برقی استفاده کنید که توسط انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی برق‌آبی، باد یا خورشید تولید می‌شوند.

۱۱. از انرژی خورشیدی استفاده نمایید

به جای انرژی‌های مرسوم، به انرژی خورشیدی روی بیاورید. استفاده از انرژی خورشیدی باعث صرفه جویی در مصرف سایر انرژی‌ها می‌شود و مهم‌تر از آن، در درازمدت شما می‌توانید پول بیشتری نیز پس انداز کنید.

۱۲. به جای زغال از گاز طبیعی استفاده کنید

به جای زغال از پروپان و گاز طبیعی استفاده کنید. با این کار دیگر دود ناشی از سوخت‌های فسیلی را که برای محیط‌زیست به شدت مخرب است به آسمان نمی‌فرستید.

۱۳. از اجاق‌های هیزمی مناسب استفاده کنید

به جای اجاق‌ها و بخاری‌های نفتی از اجاق‌های هیزمی مناسب استفاده کنید. هر چقدر نفت کمتری استفاده کنید، کمک بیشتری به جو زمین خواهید نمود.

۱۴. لباس‌های‌تان را روی بند رخت خشک کنید

به جای استفاده از رخت‌خشک‌کن، لباس‌های خود را روی بند رخت خشک کنید. هرچه انرژی کمتر مصرف شود، بهتر است.

۱۵. همیشه از محصولات قابل‌بازیافت استفاده کنید

اگر به محصولات قابل‌بازیافت دسترسی دارید، حتما از آنها استفاده کنید. برای تولید این محصولات به انرژی کمتری نسبت به سایر محصولات نیاز است.

حتماً بخوانید:

معرفی 10 گیاه تصفیه کننده هوا

معرفی 10 گیاه تصفیه کننده هوا

گیاهان نه تنها محیط را زیباتر می‌کنند بلکه می‌توانند هوا را تصفیه کرده و مواد شیمیایی زیان آور و خطرناک را جذب کنند و از این طریق باعث ارتقای کیفیت…

۱۶. از هر دو طرف کاغذ استفاده کنید

در غیر این صورت، تنها چیزهای اطراف خود را اسراف می‌کنید.

۱۷. از کیسه‌های کاغذی مجددا استفاده کنید

این کیسه‌ها تقریبا برای هر چیزی که تصورش را می‌کنید قابل‌استفاده است و از آن مهم‌تر به راحتی می‌توان این کیسه‌ها را بازیافت نمود.

۱۸. از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنید

کیسه‌های پلاستکی ساخته شده از فرآورده‌های نفتی هستند و به محیط‌زیست آسیب می‌زنند چرا که تجزیه‌ی آنها زمان بسیار زیادی طول می‌کشد و البته بعضی از آنها اصلا تجزیه‌پذیر نیستند.

۱۹. محصولاتی را انتخاب کنید که بسته‌بندی‌های خیلی کوچکی دارند

هنگام خرید، به محصولاتی توجه کنید که بسته‌بندی کوچک داشته و مجددا قابل استفاده باشند. حتی اگر این محصولات بسته‌بندی باشند، سعی کنید محصولاتی بخرید که بسته‌بندی کمتری دارند.

۲۰. به جای برگ‌روب از جارو استفاده کنید

محصولاتی که باعث پخش شدن گرد و غبار می‌شوند را انتخاب نکنید. مثلا، به جای برگ‌روب از جارو استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا