دسته‌بندی نشده

آیا خوردن گوشت ملخ حلال است؟

حشره خواری از نظر شرعی حلال است یا حرام

ملخ خواری : اصولا ایرانی ها از حشرات چندش شان میشود و برای خانم ها که یک فاجعه است اما در بعضی کشور ها همین حشرات را میخورند و لذت میبرند.اگرچه خوردن سوسک، ملخ و هزارپا برای بسیاری از افراد تهوع آور است، اما باید بدانید که حشره خواری سابقه ای چندین هزارساله در جوامع سنتی جهان دارد و هم اکنون بیش از دومیلیارد نفر از حشرات در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

حکم خوردن ملخ چیست؟

خوردن کدام حشرات حلال است؟

گفته می شود حشرات در عین ارزان بودن منابع سرشار پروتئین، کلسیم و آهن هستند و مردم کشورهای مختلف جهان آنها را به صورت پخته، خام یا زنده مصرف می کنند. محققان پیش بینی کرده اند که در ده سال آینده مردم بیشتری به حشره خواری روی می آورند و این منبع غذایی جایگزین گوشت قرمز خواهد شد. همچنین افراد بسیاری در کشورهای خارجی برای لاغری و کاهش وزن از ساس تغذیه می کنند و خوردن حشرات را راه درمان بسیاری از بیماری ها می دانند.

حشره خواری در فرهنگ و تاریخ ایرانیان جایی ندارد اما شاید روزی برسد که کمبود مواد غذایی در جهان ما را هم ناگریز از خوردن این موجودات کند. از همین رو حکم شرعی خوردن انواع حشرات را از مراجع عظام تقلید جویا شدیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

حکم خوردن ملخ چیست؟

نظر مراجع اسلامی در ارتباط با حکم خوردن ملخ چیست؟

فتوای آیت‌الله خامنه ای درباره خوردن ملخ

پرسش: با توجه به اینکه گفته می شود در مواردی خوردن حشرات برای درمان بیماری ها مفید است (مثل ساس و جیرجیرک)، آیا این کار از لحاظ شرعی جایز است؟

پاسخ: به طور کلی خوردن حشرات حرام است؛ ولی معالجه با چیزهاى حرام در صورتى که یقین داشته باشد بیمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است، به مقدار رفع ضرورت جایز است.

separator line

فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی درباره خوردن ملخ

پرسش: با توجه به اینکه مدتهاست خوردن انواع حشرات در کشورهای جنوب شرق آسیا متداول شده است و همچنین با توجه به اینکه در احکام اسلامی نیز در خصوص خوردن برخی از حشرات – به عنوان نمونه ملخ – احکامی وارد شده است؛ لطفا حکم خوردن سایر انواع حشرات را بیان فرمایید.

پاسخ : غیر از ملخ خوردن سایر حشرات جایز نیست.

پرسش: خوردن ملخ چه حکمی دارد؟

پاسخ: از بین حشرات، تنها خوردن ملخ جایز است. البته اگر آن را زنده بگیرد یا در دست او بمیرد؛ اما اگر به مرده آن برسد، احتیاط در ترک خوردن آن است.

حکم خوردن ملخ چیست؟

فتوای آیت‌الله سیستانی درباره حکم خوردن گوشت ملخ

پرسش: آیا گوشت ملخ حلال است؟

پاسخ: گوشت ملخ حلال است.

مسأله ۲۶۲۲ : اگر ملخ را با دست یا به وسیله دیگری زنده بگیرند، بعد از جان دادن، خوردن آن حلال است لازم نیست کسی که آن را می‌گیرد مسلمان باشد و در موقع گرفتن، نام خدا را ببرد؛ ولی اگر ملخ مرده‌ای در دست کافر باشد و معلوم نباشد که آن را زنده گرفته یا نه، اگر چه بگوید زنده گرفته‌ام حلال نیست.این مسأله، در رساله آیت اللّه مکارم شیرازی نیست.

آیات عظام گلپایگانی و نوری همدانی در باب آن گفته اند: مگر آن که یقین یا اطمینان حاصل شود یا دو شاهد عادل شهادت دهند که راست می‌گوید.

آیت الله بهجت درباره آن فرموده اند: مگر این که انسان بداند یا اطمینان داشته باشد که آن را زنده گرفته است.

آیت الله خوئی و تبریزی هم می فرمایند: اگرچه بگوید زنده گرفته‌ام، حرام است.مسأله ۲۶۲۳: خوردن ملخی که بال در نیاورده و نمی‌تواند پرواز کند، حرام است.

separator line

گوشت ملخ چه طعمی دارد؟

به گفته کسانی که امتحان کرده اند بهترین ملخ‌ها برای خوردن آن‌هایی است که از طبیعت جمع آوری شده باشند. گفته می‌شود که خوش مزه‌ترین ملخ‌ها آن‌هایی هستند که به مزارع کنجد حمله کرده اند و چرب و براق هستند. اما اصلا ملخ چه مزه‌ای می‌دهد؟

به گفته متخصصان چیزی بین شنیتسل مرغ، تخم آفتاب گردان بوداده و میگو. یک آمریکایی که ملخ کبابی را امتحان کرده می‌گوید به نظرش مزه برشتوک معمولی می‌دهد. بعضی افراد نیز طعم آن را شبیه بیکن دودی توصیف کرده اند. در بسیاری از شیوه‌های آشپزی با حشرات آن‌ها را با نمک و ادویه، سرکه، پنیر، شکلات و چیز‌های دیگر مزه دار می‌کنند، زیرا حقیقت این است که خود حشرات مزه خاصی ندارند.

همچنین بخوانید:

خوردن حشرات از دیدگاه اسلام چه حکمی دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا