دسته‌بندی نشده

آیا خلق و خوی ما به غذایی که میخوریم مربوط است؟ + انیمیشن

به من بگو چه می‌خوری، من هم به تو می‌گویم که کیستی!
انیمیشن زیر که در دلگرم تولید شده را حتما ببینید و لذت ببرید.

آنچه در بشقابتان می‌گذارید میتونه چیزهای زیادی را در مورد شما بگه و تاثیر زیادی روی شما بذاره.
شاید تعجب کنید از اینکه غذاها می توانند بر خلق و خوی ما اثر بگذارند . اما جالب است که بدانید ترکیبات موجود در غذاها می توانند باعث بهتر یا بدتر شدن اخلاق شما شوند.
رابطه ی تغذیه و خلق و خو از جمله موضوع های جذاب و پیچیده ی علم تغذیه است.

تحقیقات علمی

مطالعات نشان می دهند که برخی غذاها و مواد مغذی به مغز شما کمک می‌کنند تا مواد شیمیایی خاصی بسازد که می‌تواند بر خلق و خو، توجه و تمرکز شما تأثیر بگذارد، در حالی که سایر غذاها می‌توانند انرژی روانی شما را از بین ببرند.
الگوهای غذایی ناسالم می‌تواند باعث نوسانات خلقی شود. نوسانات قند خون و عدم تعادل تغذیه‌ای اغلب عامل این مسأله هستند. بدون وجود یک منبع غذایی سالم، ذهن و بدن ما به خوبی کار نمی‌کند.
ارتباط بین رژیم غذایی و احساسات به دلیل رابطه نزدیک بین مغز و دستگاه گوارش ما است که اغلب “مغز دوم” هم نامیده می‌شود.
دستگاه گوارش شما میزبان میلیاردها باکتری است که بر تولید انتقال دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارند، مواد شیمیایی که دائماً پیام‌ها را از روده به مغز منتقل می‌کنند مثل دوپامین و سروتونین.

باکتری های خوب و باکتری های بد

خوردن غذای سالم باعث رشد باکتری‌های «خوب» می‌شود که به نوبه خود بر تولید انتقال دهنده‌های عصبی تأثیر مثبت می‌گذارد.
از طرف دیگر، یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند باعث التهاب شود که تولید این انتقال دهنده‌های عصبی را مختل می‌کند.
وقتی تولید انتقال دهنده‌های عصبی در وضعیت خوبی باشد، مغز شما این پیام‌های مثبت را دریافت می‌کند و احساسات شما آن را منعکس می‌کنند.
اما وقتی تولید آن‌ها خراب می‌شود، روحیه شما هم ممکن است، تحت تأثیر قرار بگیرد.
مثلا یکی از عوامل اصلی التهاب روده، شکر است.

وقتی شکر میخوریم احساس خوبی داریم؟

داستان اینه که شکر باکتری‌های “بد” دستگاه گوارش را تغذیه می‌کند. بنابراین می‌تواند باعث افزایش موقت انتقال‌دهنده‌های عصبی “احساس خوب” مانند دوپامین شود. اما این برای ما خوب نیست. چرا؟ چون این حس خوب نتیجه یک هجوم زودگذر قند است که پس از مدت کوتاهی شُک احساسی را به دنبال دارد و این برای خلق و خوی ما اصلا خوب نیست.
طبق نظریه ی موجود، مصرف کربوهیدرات باعث تولید هورمونی در مغز می شود که عملکرد آ‌ن تنظیم خواب، تقویت خلق و تاثیر مثبت در درمان افسردگی در پی داره.
اگر بتوانیم تقریبا نصف انرژی مورد نیاز خود را از کربوهیدرات‌ها و ۴۰ درصدآن را هم از میوه‌ها، سبزیجات ، غلات و حبوبات به دست آوریم و فقط ۱۰ درصد آن را از نان، انواع شیرینی و برنج تامین کنیم؛ خلق پایدارتر و آرام‌تری خواهیم داشت. چون در این صورت، هورمون‌ها تعادل بیشتری خواهند داشت.

فست فود

مصرف زیاد بعضی مواد غذایی مانند غذاهای آماده و فست فودها ما را عصبی، بی حوصله، حساس، زود رنج یا پرخاشگر می‌کندو همچنین سلامت ما را به خطر می‌اندازد.
در مطالعه ای نشان داده شد افرادی که مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، سطوح بیشتری از خوش‌بینی و خودکارآمدی را گزارش کردند.
خوردن سالم ترین و مقوی ترین غذاهای طبیعت ممکن است کمک کند اما مطمئناً هیچ غذایی به تنهایی معجزه نمی‌‌کند، اما یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی می‌تواند معجزه کند و به شما احساس خوبی دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا