دسته‌بندی نشده

آیا خرید و مصرف گوشت در کشورهای غیر اسلامی جایز است؟

خرید گوشت در کشورهای غیر اسلامی

سوال : کسی که در کشور غیر اسلامی زندگی می کند، آیا می تواند از قصابی که صاحب آن مسلمان است، گوشت تهیه کند، بدون این که یقین به تذکیه شرعی آن داشته باشد؟

جواب : اگر در معرض فروش مسلمانان قرار گرفته و احتمال تذکیه شرعی داده شود، خرید گوشت از مسلمان و مصرف آن اشکال ندارد.

بر اساس نظر اکثر فقهای شیعه، خرید و مصرف گوشت در کشورهای غیر اسلامی حرام است. دلیل این حکم این است که در کشورهای غیر اسلامی، ذبح حیوانات به روش اسلامی انجام نمی‌شود. در ذبح اسلامی، حیوان باید زنده باشد و نام خدا بر آن برده شود. در صورتی که حیوان قبل از ذبح کشته شود یا نام خدا بر آن برده نشود، گوشت آن حرام است.

نوشته های مشابه

البته استثناهایی نیز وجود دارد. برای مثال، اگر مسلمانی گوشت حیوانی را از بازار مسلمانان خریداری کند و احتمال دهد که آن حیوان به روش اسلامی ذبح شده است، خرید و مصرف آن گوشت اشکالی ندارد. همچنین، اگر مسلمانی گوشت حیوانی را از کشور اسلامی وارد کند و اطمینان داشته باشد که آن حیوان به روش اسلامی ذبح شده است، خرید و مصرف آن گوشت نیز اشکالی ندارد.

در صورتی که مسلمانی در کشور غیر اسلامی زندگی می‌کند، بهتر است برای خرید گوشت به فروشگاه‌ها یا رستوران‌هایی مراجعه کند که گوشت آنها با برچسب حلال عرضه می‌شود. این برچسب‌ها توسط سازمان‌های اسلامی معتبر صادر می‌شوند و نشان می‌دهند که گوشت مورد نظر به روش اسلامی ذبح شده است.

خرید گوشت در کشورهای غیر اسلامی

نظرات فقهای شیعه در مورد خرید و مصرف گوشت در کشورهای غیر اسلامی

در ادامه، به برخی از نظرات فقهای شیعه در مورد حکم خرید و مصرف گوشت در کشورهای غیر اسلامی اشاره می‌شود:

آیت الله خامنه‌ای: “گوشت حیواناتی که در کشورهای غیر اسلامی ذبح می‌شوند، حرام است، مگر آن که مسلمانی آن را از بازار مسلمانان خریداری کند و احتمال دهد که آن حیوان به روش اسلامی ذبح شده است.”
آیت الله مکارم شیرازی: “گوشت حیواناتی که در کشورهای غیر اسلامی ذبح می‌شوند، حرام است، مگر آن که مسلمانی آن را از کشور اسلامی وارد کند و اطمینان داشته باشد که آن حیوان به روش اسلامی ذبح شده است.”
آیت الله سیستانی: “گوشت حیواناتی که در کشورهای غیر اسلامی ذبح می‌شوند، حرام است، مگر آن که مسلمانی آن را از فروشگاه‌ها یا رستوران‌هایی خریداری کند که گوشت آنها با برچسب حلال عرضه می‌شود.”

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا