دسته‌بندی نشده

آیا اسلیو معده باعث ریزش مو می شود؟

چرا بعد از جراحی اسلیو معده دچار ریزش مو می شویم؟

بعد از انجام این جراحی، فرد احساس گرسنگی کمتری می‌کند. کاهش اشتها یکی از نتایج مهم اسلیو است. در این نوع از جراحی ۸۵ درصد از حجم معده برداشته می‌شود. در نتیجه فرد بعد از چند ماه به تناسب اندام می‌رسد. اما سوالی که برای اغلب داوطلبان این جراحی وجود دارد، تاثیر اسلیو معده در ریزش مو است.

چرا اسلیو معده باعث ریزش مو می‌شود؟

  • ریزش مو بلافاصله بعد از جراحی
  • کاهش ویتامین D و آهن بعد از اسلیو معده
  • مدت زمان تدوام ریزش مو بعد از جراحی اسلیو
  • مصرف مکمل‌های دارویی بعد از جراحی اسلیو

نکات مهم برای اسلیو معده و ریزش مو

در روش اسلیو جراحان بخش مهمی از معده را که هورمون (گرلین) ترشح می‌کند، برمی‌دارند. این هورمون باعث ارسال دستور گرسنگی به مغز می‌شود. در افراد چاق این هورمون بیش از حد نیاز بدن تولید می‌شود.
اسلیو معده و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند.

همچنین بخوانید: دلایل گرسنگی زود به زود

چرا اسلیو معده باعث ریزش مو می‌شود؟

در روش اسلیو جراحان بخش مهمی از معده را که هورمون (گرلین) ترشح می‌کند، برمی‌دارند. این هورمون باعث ارسال دستور گرسنگی به مغز می‌شود. در افراد چاق این هورمون بیش از حد نیاز بدن تولید می‌شود. در نتیجه فرد بیش از حد احساس گرسنگی دارد. اما با بریدن این قسمت، فرد به حالت نرمال می‌رسد. با کاهش اشتها، میزان مواد مغذی مورد نیاز قسمت‌های مختلف بدن کاهش می‌یابد.

مو یکی از قسمت‌های مهم بدن است که با تغذیه ارتباط نزدیک دارد. تاثیر اسلیو و ریزش مو درست همینجا شروع می‌شود. با کاهش اشتها و مصرف کمتر موادغذایی، مواد مغذی برای رشد و رویش موها کمتر می‌شود. زیرا بدن به مصرف ویتامین‌ها و املاح عادت کرده است. اما با قطع یکباره‌ی این مواد، فرد با مشکلاتی از جمله ریزش شدید مو و نازک شدن موها مواجه می‌شود.

همچنین بخوانید: با ۱۶ خوراکی بی نظیر که باعث کاهش وزن چشمگیر میشود آشنا شوید

عمل جراحی اسلیو به خودیِ‌خود هیچ تاثیری بر روند ریزش مو ندارد. برخلاف تصورات رایج، بیهوشی نیز در زمان انجام جراحی باعث ریزش مو نمی‌شود. بلکه استرس و دوران نقاهت بعد از جراحی است که ریزش شدید مو را به دنبال دارد.

ریزش مو بلافاصله بعد از جراحی

عمل جراحی اسلیو به خودیِ‌خود هیچ تاثیری بر روند ریزش مو ندارد. برخلاف تصورات رایج، بیهوشی نیز در زمان انجام جراحی باعث ریزش مو نمی‌شود. بلکه استرس و دوران نقاهت بعد از جراحی است که ریزش شدید مو را به دنبال دارد. از سوی دیگر تغییر عادات غذایی نیز بر روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست و مو تاثیر زیادی را بر جای می‌گذارد.

کاهش ویتامین D و آهن بعد از اسلیو معده

رابطه‌ی اسلیو معده و ریزش مو را می‌توان با کاهش مقادیر زیادی از ویتامین D و آهن به‌خوبی شرح داد. این ویتامین در رشد و رویش مجدد موها نقش مهمی را ایفا می‌کند. بسیاری تصور می‌کنند این ویتامین تنها بر روی رشد استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است. در حالی که تاثیر آن بر روی سلامت مو نیز کاملاً پذیرفته شده است.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان

افرادی که عمل جراحی اسلیو انجام می‌دهند، بعد از چند ماه با کمبود شدید آهن و ویتامین D روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که جراحی اسلیو انجام می‌دهند، باید روزانه حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. ضمن اینکه در این مدت از کرم‌های ضدآفتاب نیز استفاده نکنند. این کار باعث جذب ویتامین D در این افراد می‌شود.

افرادی که عمل جراحی اسلیو انجام می‌دهند، بعد از چند ماه با کمبود شدید آهن و ویتامین D روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که جراحی اسلیو انجام می‌دهند، باید روزانه حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند.

همچنین بخوانید: نور خورشید | مهم ترین و بهترین فواید نور خورشید برای بدن

مدت زمان تدوام ریزش مو بعد از جراحی اسلیو

اسلیو معده و ریزش مو اگر چه با هم در ارتباط هستند، اما به این معنا نیست که فرد باید تا مدت زمان طولانی با این مشکل دست و پنجه نرم کند. ریزش طبیعی بعد از جراحی اسلیو عموماً بین ۵ تا ۱۵ درصد است. بخشی از این عارضه نیز ناشی از استرسِ عمل جراحی در بسیاری از بیماران است.

اما این عارضه طولانی مدت نیست. افرادی که جراحی اسلیو انجام می‌دهند، بعد از مدتی وارد فاز تلوژن می‌شوند. اما بعد از نهایتاً ۸ ماه مجدداً به حالت قبل باز می‌گردند. اگرچه ریزش مو در این دوره گاهی شدید می‌شود، اما دائمی نیست. با وارد شدن بدن به روال عادی، ریزش مو نیز قطع می‌شود.

مصرف مکمل‌های دارویی بعد از جراحی اسلیو

به منظور جلوگیری از تاثیر اسلیو معده در ریزش مو اغلب پزشکان برای بیماران خود داروهای مکمل تجویز می‌کنند. این داروها باید مطابق با نظر پزشک مصرف شوند. به دلیل اینکه بیمار برای رهایی از چاقی و رسیدن به تناسب اندام، اسلیو معده را انجام می‌دهد، بنابراین باید از مصرف خودسرانه داروهای مکمل خودداری کند.

برخی از این داروها شامل آهن، اسیدفولیک، مینوکسیدیل، بیوتین، روی، ویتامین B، امگا ۳، ویتامین D و پروتئین‌های خاص است.

مصرف پروتئین‌ها و برخی از غذاهای حاوی پروتئین بدون چربی، از روند افزایش وزن جلوگیری می‌کند. در عین حال ریزش مو را در فرد کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که مصرف هر یک از این مکمل‌ها با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود. بنابراین مصرف خودسرانه‌ی آن‌ها توصیه نمی‌شود.

همچنین بخوانید: کدام مواد غذایی سرشار از پروتئین است؟

یک توصیه‌ی مهم برای افرادی که قصد انجام جراحی اسلیو معده را دارند، کنار گذاشتن استرس و رسیدن به آرامش است. بیماران بعد از انجام جراحی نیز باید نوشیدن آب، موادغذایی مغذی، سبزیجات و میوه را در برنامه غذایی روزانه‌ی خود بگنجانند.

اسلیو معده و ریزش مو هر دو با استرس به‌هم پیوند می‌خورد. افرادی که متقاضی اسلیو معده هستند، غالباً به استرس زیادی مبتلا می‌شوند. این استرس نیز در روند ریزش مو تاثیرگذار است. استرس باعث ترشح هورمون خاص می‌شود که ویتامین‌های بدن را جذب می‌کند. این در حالیست که ویتامین‌هایی که باید صرف رشد و رویش مو شوند، توسط هورمون استرس مصرف می‌شوند.

بنابراین فرد با ریزش موی شدید مواجه می‌شود.
یک توصیه‌ی مهم برای افرادی که قصد انجام جراحی اسلیو معده را دارند، کنار گذاشتن استرس و رسیدن به آرامش است. بیماران بعد از انجام جراحی نیز باید نوشیدن آب، موادغذایی مغذی، سبزیجات و میوه را در برنامه غذایی روزانه‌ی خود بگنجانند.


دلایل ریزش مو در زنان چاق چیست؟

تحرک کم

  • افراد چاق معمولا کم تحرک هستند.
  • کاهش فعالیت فیزیکی باعث کند شدن گردش خون محیطی می شود.
  • بنابراین، خون در کف سر به خوبی تامین نمی شود و فولیکول های مو ضعیف می شوند.
  • در نتیجه، موها می ریزند.

خوردن غذاهای چرب

آمارها نشان می دهند که افراد چاق بیشتر غذاهای چرب می خورند.این غذاها حاوی اسیدهای چرب اشباع شده هستند که برای سلامت مو مضر است.

همچنین بخوانید: مواد غذایی دارای چربی بالا که سالم و بی ضرر هستند

استرس

استرس و چاقی یک چرخه را می سازند که در آن، استرس باعث چاقی می شود و چاقی، استرس را بالا می برد.
استرس یکی از عمده ترین دلایل ریزش مو است.

مصرف داروهای مرتبط با چاقی

همانطور که در مقالات دیگر هم به آن اشاره شده است؟ بیماری های مرتبط با چاقیچاقی باعث بروز بیماری های بسیاری مثل دیابت، افزایش فشار و کلسترول خون و غیره می شود.داروهای تجویز شده برای این بیماری ها هم می تواند باعث ریزش مو گردد.

همچنین بخوانید: LDL در آزمایش خون : تفسیر کامل کلسترول بد (LDL) در آزمایش چیست ؟

برهم خوردن هورمون ها در افراد چاق

افزایش چربی در بدن، هورمون ها را برهم می زند.در مردان چاق افزایش سلول های چربی، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را بالا می برد؛در حالی که افزایش سلول های چربی در خانم ها منجر به ترشح هورمون آندروژن (هورمون مردانه) می شود.

از آنجایی که ریزش مو و کچلی بیشتر در مردان شایع است، این عدم تعادل در ترشح هورمون ها می تواند باعث ریزش مو در خانم ها شود.

سوء تغذیه

افراد چاق دچار سوء تغذیه هستند.خوردن غذاهای سرشار از مواد مغذی به جلوگیری از ریزش موهای آن ها کمک می کند.

گرفتن رژیم های سخت

گرفتن رژیم های سخت و سرخود برای کاهش وزن هم یکی از علل ریزش مو است.زمانی که فرد بدون مشورت با پزشک برخی مواد غذایی و حتی یک یا دو وعده ی غذایی را از تغذیه ی روزانه ی خود حذف می کند، کمبود مواد مغذی و املاح در بدن باعث ریزش مو می شود.

کم کاری غده ی تیروئید

کم کاری غده ی تیروئید هم منجر به کاهش متابولیسم بدن و بروز علائمی نظیر چاقی، شکننده شدن و ریزش مو، خشکی پوست و لکه های پوستی می گردد.

همچنین بخوانید: علائم و نشانه های درست در تشخیص سریع کم کاری تیروئید کدامند؟

کم آبی بدن

اشخاص چاق برخلاف ظاهرشان بدن کم آبی دارند.کم آبی بدن نیز یکی دیگر از عوامل شکننده شدن و ریزش موهاست.

همچنین بخوانید: کم آبی شدید در بدن چه عوارضی دارد ؟ راه های درمان کم آبی در بدن چیست؟


برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد؟

  • هرآنچه که برای لاغری لازم است انجام دهید. زمانی که لاغر شوید دیگر از این مشکل خلاص خواهید شد و شاهد رویش مجدد موهایتان خواهید بود. حتی اگر تمامی روش ها را امتحان کردید و به نتیجه ی قابل توجهی نرسیدید، درمورد جراحی لاغری با پزشک خود مشورت کنید.
  • غذاهای سالمی بخورید که حاوی ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی به میزان کافی هستند.
  • کف سر را با روغن موی ساخته شده از مواد گیاهی ماساژ دهید. وقتی کف سر را با روغن گیاهی گرم ماساژ دهید، گردش خون در آن ناحیه بهبود می یابد و مواد مغذی به فولیکول ها می رسد. ماساژ دادن کف سر همچنین استرس را کاهش می دهد.
  • سر خود را با آب خیلی گرم نشویید. بعد از اینکه به سر خود شامپو زدید، سعی کنید به هنگام آبکشی از آب کمی سرد استفاده کنید.
  • در حمام، کف سر را به شدت و طولانی مدت مالش ندهید. مالش کف سر باعث تولید روغن بیشتر می شود. شامپو را با ملایمت به موها بزنید تا رطوبت آن حفظ شود.
  • برای خشک کردن موها از سشوار استفاده کنید. البته مراقب باشید که باد آن را زیاد به ریشه ی موها نزدیک نکنید و روی درجه ی ملایم قرار دهید. سشوار را در فاصله ی ۱۵ سانتی متری سر و حداکثر ۱۵ ثانیه روی هر ناحیه بگیرید.
  • هر روز یک لیوان چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها و چربی سوزهاست. آنتی اکسیدان ها از آسیب به مو جلوگیری می کنند و چربی سوزها از وزن اضافه ی شما می کاهند.در یک مکان خلوت، یوگا و مدیتیشن کنید تا اضطراب و استرس را از خود دور نمایید.

همچنین بخوانید: آشنایی با خواص آنتی اکسیدان برای جوان ماندن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا