دسته‌بندی نشده

آیا از فواید اعجاب انگیز اهدای خون آگاه هستید؟

    فواید اهدای خون


    1. کاهش ریسک حملات قلبی

    بر اساس مطالعات انجام شده اهدا خون می‌تواند ریسک حملات قلبی را تا یک سوم، مخصوصا در مردان، کاهش دهد. گلبول‌‌های قرمز حاوی یون آهن هستند که برای اتصال اکسیژن ضروری‌‌‌اند. نیاز به آهن در بدن بر حسب سن و جنسیت متفاوت است.

    آهن مورد نیاز بدن از طریق غذا تأمین می‌شود. افزایش و تجمع بیش از حد آهن در بدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. تجمع آهن در خون منجر به افزایش رادیکال‌های آزاد می‌شود که می‌توانند کلسترول را اکسید کنند. کلسترول اکسید شده در جداره رگ‌ها رسوب کرده و سبب تصلب شرایین می‌شود.

    2.پیشگیری از آسیب‌های کبد

    اهدا منظم خون می‌تواند از آسیب‌های احتمالی ناشی از تجمع یون آهن به کبد پیشگیری کند. آهن اضافی در کبد و پانکراس ذخیره می‌شود، که این در نهایت می‌تواند به سیروزیس، نقایص کبدی و آسیب به پانکراس منجر شود.

    3. تحریک تولید سلول‌های خونی

    پس از اهدای خون، بدن تلاش به جایگزین کردن خون از دست رفته می‌کند. اهدای منظم خون تولید سلول‌های جدید خونی را تحریک می‌کند که این به حفظ سلامت و بهبود عملکرد بدن کمک خواهد کرد.

    4.کاهش ریسک ابتلا به سرطان

    خطر ابتلا به سرطان معمولا با افزایش غلظت آهن خون در ارتباط است. لذا اهدای خون با تنظیم غلظت آهن خطر ابتلا به سرطان کبد، روده، شش و گلو را کاهش می­دهد.

    5.کاهش کلسترول

    اهدای خون از عوارض ناشی از افزایش غلظت کلسترول پیشگیری می‌کند. افزایش غلظت LDL به همراه آهن که از مصرف مواد غذایی مختلف مانند گوشت قرمز و غذاهای فست ‌فودی وارد بدن می‌شود، به رسوب چربی در دیواره رگ‌ها می‌انجامد که با خود، بیماری‌های مختلفی را به همراه خواهد آورد.

    6. پیشگیری از پیری زودرس

    اهدای منظم خون نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود، بلکه سبب ثبات و پایداری هرچه بیشتر ذهن نیز می‌شود. پس از اهدای خون، تمرکز در حین انجام کارها افزایش و استرس کاهش می‌یابد. استرس یکی از عوامل پیری زودرس است.

    آیا از فواید اعجاب انگیز اهدای خون آگاه هستید؟

    کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

    تهیه و گردآوری مجله دلگرم

    جهان باورصاد

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا