دسته‌بندی نشده

آیا ازدواج در ماه شوال جایز است؟

ماه شوال چه ماهی است؟

مکروه بودن ازدواج در ماه شوال از خرافات معروف است

شوال، شَوّال المُکَرَّم یا شوّال المکرّمة (به عربی: شوال) دهمین ماه از ماه‌های قمری در گاه‌شماری اسلامی است. ماه شوال، بعد ازرمضان و پیش از ذی‌القعده قرار دارد و روز اول آن، عید فطر است.

کارشناس مسائل مذهبی گفت:

هیچ روایتی که دلالت بر منع و یا کراهت ازدواج در ماه شوال کند، وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین برگی در گفتگو با ائل با رد مکروه بودن ازدواج در ماه شوال، اظهار کرد:

این موضوع یکی از معروف ترین خرافات می باشد که در میان مردم مطرح است.هیچ روایتی که دلالت بر منع و یا کراهت ازدواج در ماه شوال کند، وجود ندارد. چون ازدواج پیامبر گرامی اسلام (ص) با عایشه در ماه شوال بوده، برخی از اندیشمندان شیعی با اشاره به مشکلاتی که از جانب این همسر حضرت رسول(ص) برای شخص حضرتشان، حضرت علی(ع) و کلیّت اسلام پیش آمد، این ازدواج را نامبارک دانسته و از این جهت، توجیهی برای نظریه مکروه بودن ازدواج در این ماه ارائه کرده‌اند.

اینکه گفته شود در این ماه ازدواج کنید و یا اقدام به فرزندآوری نکنید، بی پایه و اساس است؛ ازدواج و اقدام به داشتن به فرزند جزو کارهای نیک و پر خیر و برکت اسلام است و برای انجام امور خیر نیز نباید مانع تراشی کرد.گفتنی است، عده ای بر این باورند که جاری شدن صیغه عقد برای ازدواج در ماه شوال کراهت دارد و خوش یمن نیست. به همین منظور به دنبال علت و چرایی این موضوع در احادیث و روایات گشتیم و هیچ روایتی که دلالت بر منع و یا کراهت ازدواج در ماه شوال کند را نیافتیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا