دسته‌بندی نشده

آنتی بیوتیک کلیندامایسین و عوارض جانبی آن

معرفی آنتی بیوتیک کلیندامایسین

کلیندامایسین یک نوع آنتی بیوتیک است که با باکتری های موجود در بدن مبارزه می‌کند و عفونت های جدی که در اثر وجود باکتری ها ایجاد شده اند را از بین می‌برد. البته این دارو ممکن است برای موارد دیگری نیز تجویز شود.

کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک است و مانع بیوسنتز پروتئین توسط باکتری می‌شود. کلیندامایسین به دلیل عوارض جانبی جدی آن موارد مصرف محدودی دارد. این دارو در درمان عفونت‌های استافیلوکوکی استخوان، مفاصل و پریتونیت مصرف می‌شود. این دارو به صورت‌های خوراکی، تزریقی و ژل موضعی استفاده می‌شود.

کلیندامایسین فقط بر عفونت های ناشی از باکتری ها موثر است و بر عفونت های ویروسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی بی تاثیر است. کلیندامایسین برای عفونت های شدید و خطرناک میکروب های بی هوازی، آمینیوتیک، زخم های ناشی از گزش (حیوانات یا انسان)، پیشگیری از عفونت های پس از جراحی، عفونت های واژینال، تنفسی، استرپتوکوک های گروه B ، پیشگیری ازعفونت های اندوکاردیت و … کاربرد دارد.

اگر شما سابقه بیماری کلیوی، بیماری کبدی، اختلال روده ای مانند کولیت یا بیماری کرون، و یا سابقه آسم، اگزما، و یا واکنش های آلرژیک پوستی دارید٬ قبل از استفاده از کلیندامایسین با پزشک خود مشورت نمایید .

نام تجاری: Cleocin

نحوه مصرف کلیندامایسین

کلیندامایسین را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

در هنگام مصرف کپسول کلیندامایسین نیز از یک لیوان کامل آب استفاده کنید تا گلویتان آزرده نشود. البته این دارو به صورت تزریقی در ماهیچه ها یا تزریق در رگ نیز تجویز می‌شود. اگر با تزریق آشنایی کافی و لازم را ندارید، خودتان این کار را انجام ندهید. همچنین برای اینکه مطمئن شوید این دارو تاثیرات ناخوشایندی بر روی شما نخواهد داشت، هر چند وقت یک بار آزمایش انجام دهید.

مقدار و طریقه مصرف کلیندامایسین

مصرف خوراکی:

  • مقدار مصرف خوراکی این دارو برای بزرگسالان هر ۶ ساعت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم است و مصرف دوز ۴۵۰ میلی گرمی آن برای عفونت های شدید می باشد.
  • مقدار مصرف خوراکی این دارو برای کودکان هر ۶ ساعت به میزان ۳ تا ۶ mg/kg است.

مصرف تزریقی:

تزریق این دارو برای بزرگسالان و کودکان با توجه به میزان سن آن ها و شدت عفونت باید با دستور پزشک تجویز گردد.

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، تجویز این دارو فقط باید با تجویز پزشک متخصص مورد استفاده گردد. لازم به ذکر است، این دارو به شکل ژل موضعی نیز وجود دارد که معمولا برای درمان جوش یا آکنه و عفونت های دیگر تجویز می شود، همچنین برای درمان آکنه، صابون طبی کلیندامایسین (ضد جوش) نیز در بازار عرضه شده است.

کلیندامایسین

مصرف کلیندامایسین در دوران بارداری و شیردهی

انتظار نمی رود که این دارو برای جنین شما مضر باشد٬ اما اگر شما باردار هستید یا قصد بچه دار شدن پزشک خود را در رابطه با مصرف این دارو در جریان بگذارید. هنوز معلوم نیست که آیا این دارو می تواند به شیر مادر عبور کند و یا به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ در هر صورت از مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید .

عوارض جانبی کلیندامایسین

  • احساس ناراحتی در شکم
  • تهوع و استفراغ
  • بثورات جلدی
  • اسهال
  • یرقان
  • کم شدن نوتروفیل های خون
  • کاهش میزان پلاکت های خون
  • کولیت ناشی از آنتی بیوتیک
  • ائوزینوفیلی
  • آگرانولوسیتوز

پس از مصرف داروی کلیندامایسین در صورت مشاهده هرگونه عوارض مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک مشورت نمایید.

تداخل دارویی کلیندامایسین

1. این دارو باعث افزایش مکانیسم داروهای شل کننده عضلانی می گردد.
2. در مقابل داروهای پیریدوستتیگمین و نئوستیگمین تاثیر آنتاگونیستی ایجاد می کند.
3. از مصرف همزمان این دارو با داروی کلرامفنیکل و ازیترومایسین خودداری شود.

هشدار های پزشکی در رابطه با کلیندامایسین

  • بیمار مبتلا به اسهال نباید از این دارو استفاده کند.
  • کپسول کلیندامایسین باید با یک لیوان آب و به همراه غذا میل شود، در غیر این صورت سبب تحریک مری می گردد.
  • افراد مبتلا به نارسایی های کلیوی و کبدی به ویژه کودکان، تحت نظر پزشک از این دارو استفاده نمایند و در طول درمان پیگیر آنزیم های کبدی باشند.

تاثیر داروهای دیگر بر کلیندامایسین

سایر دارو ها نیز ممکن است بر روی داروی کلیندامایسین تاثیراتی بگذارند. مثلا ویتامین ها و بعضی محصولات گیاهی. اگر در هنگام مصرف این دارو، از هر گونه داروی دیگری استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود در میان گذارید تا اطمینان حاصل کنید که مصرف همزمان آن ها مشکل زا نخواهد بود.

آمپول کلیندامایسین

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم کلیندامایسین

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، کلیندامایسین را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

نکات مهم پیش از مصرف کلیندامایسین

1)در صورتی که در زمان مصرف دارو با نشانه های اسهال یا علائم کولیت روبرو شده اید حتما سریعا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایید.
2)اگر به بیماری نارسایی کبدی یا کلیوی مبتلا هستید باید در مصرف این دارو احتیاط های لازم را در نظر داشته باشید.
3)در طول زمان مصرف دراز مدت با این دارو باید پیگیری های کار کبد و کلیه را مداوم انجام بدهید.
4)در صورتی که این دارو برای درمان در کودکان تجویز شده است باید در طول دوره ی درمان پیگیری های لازم صورت بگیرد.
5)در صورتی که بیمار به بیماری اسهال مبتلا است نباید از این دارو استفاده نماید.
6)خانم های شیرده و باردار توصیه می شود که حتما برای مصرف این دارو تحت نظر پزشک باشند.(این دارو در شیر ترشح میگردد).
7)در صورت بروز واکنشهای ناشی از حساسیت مفرط یا اسهال به صورت مداوم، باید مصرف دارو قطع گردد.
8)هیچ گاه به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو نکنید و همچنین در میزان دوز مصرفی دارو تغییراتی را به وجود نیاورید مگر اینکه به دستور پزشک باشد.
9)اگر دارو برای کودکان یا نوزدان تجویز شده است حتما باید احتیاطهای لازم در این خصوص صورت بگیرد و در صورت بروز اسهال باید مراقبت لازم و ویژه انجام شود.

دوره درمان این دارو را کامل کنید و کپسول کلیندامایسین را در زمان های مشخصی که پزشک تجویز کرده مصرف کنید حتی اگر علائم بیماری کاهش یافته و یا از بین رفته باشد. از مصرف خود سرانه این دارو خود داری کنید. مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث مقاومت میکروبی شود.

روش نگهداری کلیندامایسین

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.همچنین مایعِ آن را در یخچال نگهداری نکنید.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض آنتی بیوتیک موکسی فلوکساسین

همه چیز در مورد آنتی بیوتیک پر مصرف داکسی سایکلین

مینوسایکلین آنتی بیوتیک ضد آکنه !

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا