دسته‌بندی نشده

آموزش کباب ترش

از غذاهای اصیل و محشر ایرانی مربوط به سرزمین‌های سبز شمال کشور که در گویش محلی به آن ترش‌کباب یا گردو کباب هم می‌گویند.

مناسب برای :4 نفر

زمان آماده سازی : بیش از 1 ساعت

آموزش کباب ترش

خاطرات مسافرت به شمال کشور همراه با طعم این کباب خوشمزه، رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. این کباب که با آب انار، رب انار و گردو مزه‌دار می‌شود طعمی نسبتاً ترش و مطبوع دارد.

شمالی‌های عزیز از سبزی معطر “خالواش” در این کباب استفاده می‌کنند. اگر در دسترس ندارید از گشنیز و جعفری استفاده کنید. آب انار برای رقیق کردن مواد است و ترش کردن کباب است که اگر دسترستان نبود می‌توانید حذف کنید یا اینکه از گوجه رنده شده به‌جای آن استفاده کنید.

بهتر است گوشتی که برای تهیه این کباب (و کباب‌های دیگر) استفاده می‌کنید تازه نباشد چون در این‌صورت کباب شما سفت می‌شود. بهترین کار این است که گوشت تازه را در دمای پائین (نزدیک صفر درجه) به مدت 1 تا 2 روز در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید تا به اصطلاح گوشت بیات و نرم شود.

نمک را به هیچ‌وجه در زمان مزه‌دار کردن به گوشت اضافه نکنید وگرنه کباب آبداری نخواهید داشت؛ بهترین زمان برای اضافه کردن نمک بعد از کباب کردن و زمان سرو است.

چون سس این کباب دارای رب انار و گردو است روی شعله زود می‌سوزد پس با شعله ملایم و با فاصله کافی از آتش آن را کباب کنید.

مواد لازم برای کباب ترش:

گوشت فیله : 1 کیلو

پیاز متوسط : 2 عدد

گردو آسیاب‌شده : 8 قاشق غذاخوری

رب انارترش : 6 قاشق غذاخوری

گشنیز خردشده : 2 قاشق غذاخوری

جعفری خردشده : 2 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل : به میزان لازم

طرز تهیه کباب ترش:

گوشت فیله بیات شده را به تکه‌هایی به اندازه انگشت سبابه خرد می‌کنیم. (می‌توانید گوشت را قبل از این مرحله کمی بکوبید، اما معمولا کوبیدن برای گوشت فیله پیشنهاد نمی‌شود چون گوشتی بسیار لطیف است)

پیازها را ریز رنده می‌کنیم و با گردوی آسیاب‌شده، رب‌انار،‌آب انار و گشنیز و جعفری که ریز خرد شده مخلوط می‌کنیم و گوشت را با این مواد مخلوط کرده و در ظرف دربسته حدود 10 ساعت در یخچال می‌گذاریم تا گوشت ترد شود.

گوشت را با موادی که به آن چسبیده به سیخ کشیده و روی زغال با آتش ملایم با فاصله کباب کنید تا مغزپخت شود و آبدار باشد ولی نسوزد.
اگر نمی‌توانید بساط منقل و آتش راه بیندازید گوشت را داخل سیخ‌های چوبی که نیم ساعت در آب خیس داده‌اید کرده و روی سینی فر که کمی چرب شده با حرارت 200 درجه قرار دهید. حواستان به آن باشد که سیخ را برگردانید که نسوزند. زمان پخت بسته به تکه‌های گوشت و نوع فر شما متفاوت است.

منبع : پارسه گرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا