دسته‌بندی نشده

آموزش کامل درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

آموزش درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

separator line

درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

قرآن مریم را بانوی برگزیده خدا، بانوی پاک و مطهر، بهترین زنان عصر خود، مظهر عفاف و الگوی مؤمنان و دختری عبادت کننده، بسیار راست گو صدیقه و هم سخن با فرشتگان محدثه معرفی کرده است.

قرآن مریم را در کنار آسیه به عنوان دو زن نمونه تاریخ و الگویی برای همه مؤمنان چه زن و چه مرد، قرار داده است.

نوشته های مشابه

حضرت مریم فضایل و نیکویی های بسیاری داشته است؛ اما متأسفانه در مورد شخصیت ایشان تحریفاتی به صورت افراط یا تفریط وجود دارد.

برای پرهیز از انحراف در مورد شخصیت حضرت مریم دانش آموزان در این درس با حضرت مریم به عنوان یکی از زنان بزرگ تاریخ، از زبان قرآن که دور ازهر گونه تحریف و خرافه است، آشنا می شوند.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان، در صورت امکان این درس در زمان آغاز سال میلادی تدریس شود.

separator line

اهداف درس

  1. آشنایی با حضرت مریم به عنوان یکی از زنان بزرگ تاریخ
  2. آشنایی با حضرت مریم به عنوان مادر حضرت عیسی
  3. آشنایی با حضرت مریم به عنوان زنی خداپرست
  4. احساس علاقه و احترام نسبت به حضرت مریم و اعمال و رفتار ایشان
  5. تلاش برای الگو گرفتن از زندگی و اخلاق و رفتار حضرت مریم
  6. توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس

separator line

مفاهیم کلیدی

  • حضرت مریم
  • مادر حضرت عیسی

separator line

پیشنهادهایی برای آموزش درس 3 هدیه پنجم ابتدایی بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست

•می توانید کلاس خود را با پخش قسمت هایی از فیلم زندگی حضرت مریم شروع و پیرامون ویژگی های او با دانش آموزان گفت و گو کنید.

•برای شروع درس می توانید آیاتی از سوره مریم را بخوانید و یا تلاوت آن را پخش کنید.

•عنوان، قسمتی از محتوای درس را آشکار می کند.

صحبت پیرامون اینکه «بانویی که یک سوره قرآن به نام اوست» کدام بانو است؟

می تواند شروع خوبی برای ورود به متن درس قرار گیرد.

همچنین پس از تدریس یک بار دیگر می توانید به عنوان بازگشت کنید تا اطلاعات تکمیل شده دانش آموزان پیرامون آن بیان شود.

separator line

تصویرخوانی

• در این درس می توانید از فن «تصویرخوانی» استفاده کنید. از دانش آموزان سؤال کنید

فکر می کنید این بانو کیست ؟

این بچه کیست ؟ و…

این فرصت را برای دانش آموزان فراهم کنید تا دریافت و استنباط خود را از تصویر درس مطرح کنند؛ هر چند این دریافت در فضایی عاطفی صورت بگیرد و ارتباط مستقیمی با محتوای درس نداشته باشد.

برای بهره برداری از روش تصویرخوانی می توانید در سه قدم مشخص و مجزا اما کاملاً مرتبط با یکدیگر آن را انجام دهید.

•برای شروع مناسب درس می توانید از تکنیک قصه دیواری و تهیه تصاویری مرتبط با درس استفاده کنید.

این کار می تواند توسط خود دانش آموزان انجام شود.

separator line

ایستگاه خلاقیت

فعالیت ایستگاه خلاقیت می تواند شروع مناسبی برای تدریس شما باشد.

با توجه به فعالیت از گروهی از دانش آموزان بخواهید که داستان را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنند.

از طریق نمایش شما می توانید با پرسش و پاسخ های مناسب آنها را هدایت کنید و وارد درس شوید.

خوب است که شما در این رابطه با آنها همراه شوید.

separator line

گفت و گو کنید

برای شروع درس می توانید باتوجه به فعالیت گفت و گو کنید

نام حضرت زهرا حضرت خدیجه حضرت مریم را در کار ت هایی نوشته در اختیار گروه ها قرار دهید و از آنها بخواهید که به مدت یک هفته در رابطه با زندگی و شخصیت این بانوان بزرگوار تحقیق کنند.

آنها را آزاد بگذارید شاید گروهی بخواهند از طریق فیلم های کوتاه یا اجرای نمایش، روزنامهٔ دیواری، قصه دیواری و… نتیجه تحقیق خود را به کلاس ارائه دهند.

خوبی این روش تدریس این است که یک هفته قبل آمادگی لازم جهت تدریس در دانش آموزان ایجاد می شود و دانش آموزان با اطلاعاتی که خود به دست آورده اند وارد موضوع درس می شوند.

در فعالیت برایم بگو دانش آموزان با بیان ویژگی های حضرت مریم به صورت ملموس تر به جمع بندی و نتیجه گیری درس می پردازند.

در فعالیت بگرد و پیدا کن و با هدف تثبیت و تعمیق مطالب آموزش داده شده از طریق انجام یک فعالیت عینی و ملموس، دانش آموزان به ویژگی «صدیقه » با توجه به آیه اشاره می کنند.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا