دسته‌بندی نشده

آموزش کامل درس اول فارسی دوم ابتدایی

درس اول فارسی دوم ابتدایی

متن درس اول فارسی دوم ابتدایی

این متن ساده در حد یک نثر روزنامه ای است،

بنابراین، بهتر است هنگام روخوانی، دانش آموزان این فعالیت زبان آموزی را به عهده بگیرند.

(روی هر کارت کلمه ای نوشته شده است. کلمات می تواند از قسمت واژه سازی، بیاموز و بگو و یا واژه های مهم درس باشد.)

اهداف این فعالیت عبارت اند از:

الف. تقویت مهارت جمله سازی
ب. تقویت روحیهٔ مشارکت و کار گروهی

بخوان و حفظ کن درس اول فارسی دوم ابتدایی

شعر: یار مهربان. این شعر از عباس یمینی شریف است.

این شعر از زبان کتاب است. کتاب داناست، چون همهٔ اطلاعات از هر نوع و تخصصی را می تواند برای ما عرضه کند.

با آن که کتاب با ما حرف نمی زند و صدای آن را نمی شنویم،

اما همواره با خواندن نوشته هایش از او پند می گیریم تا در زندگی و رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم.

کتاب همیشه به ما پند و اندرز می دهد، زیرا همهٔ پندهای دنیا را در کتاب می توان پیدا کرد.

کتاب، دوست هنرمندی است که از هنر خود به همه سود می رساند.

هیچگاه کتاب به ما ضرر نمی رساند، پس بهتر است از کتاب دور نباشیم و همیشه آن را همراه خودمان داشته باشیم و بخوانیم.

لازم به ذکر است، شعر ضمن جلب توجه دانش آموزان به مزایای کتاب و کتاب خوانی، حافظهٔ آنها را تقویت و موجب تلطیف عواطف آنان نیز می شود.

برای آموزش شعر به کودکان، می توان از نوار صوتی نیز استفاده کرد.

نوشتاری درس اول فارسی دوم ابتدایی

صفحۀ اول نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین 1: هدف از این تمرین، تقویت مهارت رونویسی و املا است.

انتظار می رود معلم هنگام رونویسی دانش آموزان به درست نویسی، خوانانویسی، زیبانویسی و نحوهٔ صحیح به دست گرفتن قلم توجه کند

و در صورت نیاز راهنمایی های لازم را به عمل آورد و سپس دانش آموزان را مورد تشویق قرار دهد

تمرین 2: هدف از این تمرین، تقویت مهارت خواندن، تقویت املا و آشنایی بیشتر با صدای (ه) درکلمات مختلف می باشد.
مانند: خانه، قطعه و…

تمرین 3: هدف از این تمرین، تقویت واژه سازی با پیشوند (هم) می باشد.مانند: همفکر، همدرس، همکار

تمرین 4: هدف از این تمرین، تقویت مهارت جمله سازی و املا می باشد.

دانش آموزان به صورت غیرمستقیم با ساختار جمله آشنا می شوند

صفحۀ دوم نوشتاری دوم ابتدایی

تمرین 1 هدف این تمرین مانند تمرین یک صفحهٔ قبل می باشد.

تمرین 2 هدف از این تمرین، آشنایی دانش آموزان با نشانه های مختلف در کلمات مختلف می باشد.

صفحۀ سوم نوشتاری دوم ابتدایی

تمرین 1: هدف از این تمرین مانند تمرین یک صفحهٔ اول می باشد.

تمرین ٢: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی می باشد.

دانش آموزان با مراجعه به متن درس کلماتی را که دارای نشانهٔ « غ » یا « ص » هستند، پیدا می کنند و می نویسند. مانند: صورت، کاغذ و …

تمرین 3: هدف از این تمرین تشخیص صدای ( ا ) و (ﻫ) در پایان کلمات داده شده است تا کند. مانند: ایستاده ای، رایانه ای و…

تمرین 4: هدف از این تمرین تقویت مهارت جمله نویسی، تقویت املا و مرتب کردن جملات به هم ریخته است.
مانند: بچه ها چند دقیقه فکر کنید.

صفحۀ چهارم نوشتاری دوم ابتدایی

تمرین 1: رجوع شود به تمرین یک درس اول

تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی است.

دانش آموزان با مراجعه به متن درس نشانه های جا افتادهٔ کلمات را در متن جایگزین می کنند. مانند: آموزگار در کلاس ایستاده بود.

تمرین 3: هدف از این تمرین توجه دانش آموزان به نکات دستوری در مورد تفاوت (ه ه) ختم می شوند. دانش آموزان با توجه به جاهای خالی کلمات نمایندهٔ، قطعه ای و هفت های را باید جایگزین کنند.

تمرین 4: هدف از این تمرین تقویت تخیل و تقویت نگارش خلاق در دانش آموزان است

هر دانش آموز با توجه به تصویر کتاب، برداشت ذهنی خود را به نگارش در می آورد

صفحۀ پنجم نوشتاری دوم ابتدایی

تمرین 1: هدف از این تمرین تقویت مهارت زیبانویسی، خو شنویسی و متناسب نویسی است. نتظار می رود معلم به نوشته های دانش آموزان توجه نماید و راهنمایی های لازم را به عمل آورد.

دانش آموزان خوش خط را مورد تشویق قرار دهد.

تمرین 2: هدف از این تمرین تقویت املا در قالب سرگرمی می باشد. دانش آموزان نام هر تصویر را در جدول قرار می دهند.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا