دسته‌بندی نشده

آموزش کاشت سبزه با رشد سریع در روزهای آخر سال

سبزه های دقیقه نودی

سبزه های دقیقه نودی موضوع مورد بحث ماست. این روزها که در حال نزدیک شدن به بهار هستیم، در کنار خانه‌ تکانی باید به فکر چیدن سفره هفت سین هم باشیم. معمولا سبزه سفره هفت سین به سبزه گندم یا در نهایت عدس خلاصه می‌شود.

در این یادداشت می‌خواهیم به شما طرز گذاشتن انواع سبزه‌ های دیگر نوروز را آموزش دهیم.

کاشت سبزه دقیقه نودی/آموزش سبزه عید دقیقه نودی

بهترین بذرها برای کاشت سبزه فوری

1. آموزش کاشت سبزه خرفه سبزه فوری

خرفه در هر نوع خاکی می‌تواند رشد کند ولی اگر خاک دارای رطوبت کمتری باشد موجب رشد بهتر آن می‌گردد. بذر خرفه را به صورت دست‌ پاش بکارید و روی آن را با یک لایه (حدوداً یک سانتیمتر) خاک یا بسترهای آماده کشت سبزی و صیفی پوشش دهید.

برای انداختن سبزه فوری خرفه، مقداری بذر خرفه را در یک ظرف جدا خیس می‌کنیم. بذر خاکشیر را هم در یک ظرف جدا خیس می کنیم و وقتی لعاب پیدا کرد بذر خرفه را به آن اضافه می کنیم.

بذر خرفه به دلیل اینکه لعابی ندارد به تنهایی قابل استفاده نیست و بذر خاکشیر به آن کمک می‌ کند. بنابراین بهتر است برای سبزه خرفه، از سه واحد بذر خرفه با یک واحد بذر خاکشیر استفاد کرد.

همچنین برای مدل دار کردن سبزه خرفه می توانید از بذر شاهی نیز استفاده کرده و شکل دلخواه خود را به آن بدهید و بعد جاهای خالی را با بذر خرفه و خاکشیر بپوشانید.

سبزه در چند روز اول به آب و رطوبت زیادی برای رشد نیاز دارد اگر به درستی مرطوب نشود بذرها خشک می شوند. همچنین گرما و سرما بر رشد سبزه تاثیر زیادی دارد، اگر در محل گرمی باشد سرعت رشد آن سریع تر از محل سرد است و نور خورشید هم سرعت رشد جوانه ها را بیشتر خواهد کرد.

آموزش سبزه فوری/کاشت سبزه فوری برای عید

2. آموزش کاشت سبزه یونجه با رشد سریع

سبزه یونجه از جمله سبزه‌ های فوری است که برای پرورش آن در روز‌های آخر سال نیز می‌ توان اقدام کرد. بذر یونجه خیلی زود رشد می‌کند. کافیست یک روز کامل آن را در آب خیس کنید تا خیلی زود شاهد جوانه زدن آن شوید. مدت زمان جوانه زدن بذر سبزه یونجه حدود ۵ الی ۶ روز است.

ابتدا مقداری از بذر یونجه را باید در آب به مدت یک شبانه روز خیس کنید، سپس آن‌ها را لای یک پارچه مرطوب پیچیده و در یک ظرف صاف مانند بشقاب خود قرار دهید.

هر روز مقداری آب روی پارچه تا زمان جوانه زدن بریزید و بذر‌ها را به وسیله پارچه محافظت کنید. نباید بشقابی که این پارچه در آن قرار دارد از آب پر شود فقط باید مرتب پارچه را خیس کنید تا رطوبت کافی به بذر‌ها برسد.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا جوانه یونجه به اندازه کافی رشد کند در حدود ۱۰ روز است؛ بنابراین بهترین زمان جهت سبز کردن یونجه از روز ۲۰ اسفند ماه به بعد خواهد بود.

بعد از آنکه بذر یونجه جوانه زد، پارچه را برداشته و جوانه‌ ها در ظرف مورد نظر ریخته و سپس آن را در محل پر نور و آفتابی قرار دهید. در روز‌های بعد به تدریج سبزه‌ ها سبز شده و رشد می‏‌ کنند. در این مدت مرتب به آن‌ ها آب ‏دهید. هر بار در موقع آبیاری آب اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده خالی کنید و آب تازه به آن بدهید.

نکات مهم برای سبز کردن سبزه یونجه:

  • برای کاشت یک بشقاب از سبزه یونجه، حدود پنجاه تا صد گرم بذر یونجه کافیست.
  • در هنگام جوانه زدن، اگر پاشیدن آب را فراموش کنید بذر‌ها سبز نمی‏‌شوند.
  • توجه کنید که با وجود رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذر‌ها به تدریج جوانه می‏‌زنند.
  • برای رشد سریع‌ تر سبزه یونجه آن‌ها را مقابل نور آفتاب قرار دهید.
  • سعی کنید در کف ظرفتان آب زیاد جمع نشود، زیرا موجب پوسیدگی سبزه‏‌ها می‏‌شود.
  • برای دوام بیشتر، بهتر است اجازه ندهید که سبزه‏‌ها با سرعت زیاد رشد کنند. برای اینکه سبزه به تدریج رشد کند می‌‏توان آن را در محل خنک قرار داد. چرا که سرما از رشد سریع سبزه جلوگیری می‏‌کند.

کدام سبزه زود سبز می شود

3. سبزه شنبلیله سبزه فوری عید

شنبلیه نیز یکی از گیاهانی است که برای جوانه زدن نیاز به زمان زیادی ندارد این گیاه جهت جوانه زدن فقط به ۲ الی ۳ روز فقط زمان نیاز دارد این گیاه جهت رشد مناسب تا روز ۱۳ ام تنها به ۱۴ روز وقت نیاز دارد.

آموزش کاشت سبزه فوری

4. کاشت سبزه ارزن یکی دیگر از سبزه های فوری

ارزن هم یکی از گیاه‌ های محبوب برای سبزه انداختن است این گیاه طی ۴ روز جوانه می زند و بهترین زمان برای رشد این سبزه تا روز ۱۳ ام تنها ۱۴ روز قبل از عید می‌ باشد.

سبزه عید یک هفته ای

5. آموزش کاشت سبزه خاکشیر سبزه با رشد بالا

مدت زمان لازم برای کاشت سبزه خاکشیر ۵ الی ۶ روز است. اگر یادتان رفته است که سبزه بکارید خاکشیر یک گزینه مناسب برای شماست. برای تهیه ی سبزه خاکشیر به یک لیوان خاکشیر، تنطیف و پنبه نیاز است.

خاک شیر را خیس کرده و ظرفی که می خواهید روی آن سبزه بکارید را با پنبه بپوشانید و تنظیف را دور آن بپیچید بعد به آرامی خاکشیر را روی تنظیف بمالید طوری که تمام قسمت ها را بپوشاند.

به مدت ۲ الی ۳ روز یک نایلون که در آن چند حفره ایجاد کنید و روی ظرف بکشید سبزه را با آب پاش، آبیاری کنید. بعد از اینکه سبزه ها جوانه زدند، نایلون را بردارید و هر روز به سبزه خود آب دهید.

سبزه فوری با کوزه

6. آموزش سبزه کنجد برای عید نوروز

ابتدا دانه کنجد را برای ۶ تا ۷ ساعت خیس کنید. کنجد ها باید خام باشد برای جوانه زدن کنجد، 5 روز قبل از سال تحویل زمان لازم است یکی از دلایلی که خیلی ها از کنجد برای سبزه استفاده می کنند این است که رشد کمی دارد و سفره هفت سین شما را زیبا نشان می دهد و زود پلاسیده نمی شود.

برای کاشت سبزه کنجد، ابتدا یک قطعه پارچه را روی یک بطری خالی یا همان ظرف دلخواه بپیچانید و سپس مقداری از دانه‌ های کنجد را در آب خیس کنید و بر روی پارچه بریزید. بعد از چند روز، دانه‌ های کنجد بر روی پارچه دور بطری جوانه می‌زند و سبزه ی سال نو شما آماده می شود.

سبزه فوری 99

7. سبزه شاهی با رشد سریع

اولین قدم این است که ظرف مورد نظر خود را کاملا با آب خیس نمایید زیرا اگر پنبه را به ظرف خشک بزنید ظرف پنبه را به خود جذب نخواهد کرد.

پس از چسباندن پنبه به ظرف بایستی تمامی سطح را با پنبه بپوشانید و باز هم آن را با آبپاش به صورت کامل خیس نمایید تا بذرهای شاهی که قرار است در مرحله بعد به ظرف اضافه شوند بتوانند به پنبه ها بچسبند و عمل ریشه دهی را راحت تر انجام دهند.

در این مرحله از آموزش کاشت سبزه شاهی بایستی پارچه را بر روی سطح پنبه بکشید و پس از اینکه آن را به خوبی مرطوب کردید بذرهای شاهی را با دست مرطوب به آرامی بر روی سطح پارچه بریزید.

توصیه می شود که تنها یک لایه بذر روی سطح بکشید تا جوانه ها بهتر رشد کنند و سریع تر نیز سبز شوند در غیر اینصورت جوانه ها کمتر سبز خواهند شد.

پس از قرار دادن بذرها درون ظرف بایستی سطح ظرف را به مدت ۲۴ ساعت با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت آن از بین نرود و بذرها روند ریشه زایی را به خوبی طی کنند. البته لازم است که پیش از آن سطح را کاملا مرطوب نمایید و همچنین انجام آبیاری را فراموش نکنید.

پس از گذشت مدت زمان ۲۴ ساعت می توانید پلاستیک را بردارید و ظرف را مجدد آبیاری نمایید تا رطوبت به سطح پنبه و پارچه زیری برسد. بهتر است بدانید که پس از ۲۴ ساعت دوم و ۲۴ ساعت سوم بذرها جوانه خواهند زد و ظاهر بانمکی را به خود خواهند گرفت.

آموزش کاشت سبزه تخم شاهی روی کوزه به روشی آسان

چه نوع سبزه ای سریع آماده می شود

آموزش کاشت سبزه تخم شاهی روی کوزه به روشی آسان

نحوه سبز کردن سبزه به شکل قلب به ساده ترین روش

آموزش کاشت سبزه توپی به دو روش ساده

نحوه کاشت سبزه به شکل کلاه به دو روش آسان

نحوه کاشت سبزه به شکل موش نماد سال 99

نحوه کاشت سبزه انواع دانه ها داخل تنگ ماهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا