دسته‌بندی نشده

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

تمیز کردن گاز شیشه ای صفحه ای با روش ساده

آیا تا به حال به طور تصادفی پلاستیکی را روی اجاق گازی که هنوز گرم بوده است، قرار داده اید؟ متأسفانه این یک مشکل متداول و مرسوم در اکثر آشپزخانه ها است.

اما نگران نباشید! اگر چه ممکن است در ابتدا به عنوان یک فاجعه بزرگ به نظر برسد، اما در حقیقت پاک و برطرف نمودن آن بسیار راحت و آسان است.

این آموزش به شما نحوه تمیز کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز را نشان می دهد و با این روش، کثیفی شکل گرفته در چند دقیقه و بدون دردسر از بین می رود و پاک می شود.

راهنمای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

مواد و وسایل مورد نیاز:

  1. جوش شیرین
  2. سرکه سفید تقطیر شده
  3. اسفنج ساینده

دستورالعمل:

مرحله اول: اجازه دهید اجاق گاز کاملا خنک شود.

هرگز سعی نکنید که پلاستیک ذوب شده را زمانی که اجاق گاز هنوز گرم است و خنک نشده است، بکنید و حذف کنید.

این کار نه تنها به شما کمکی نمی کند، بلکه کثیفی را بزرگتر می کند. علاوه بر این در این حالت خطر سوختن شما نیز وجود دارد.

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

مرحله دوم: پلاستیک ذوب شده را با جوش شیرین بپوشانید.

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

مرحله سوم: سپس، سرکه سفید را به صورت آزادانه اسپری کنید.

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

مرحله چهارم: اجازه دهید مخلوط در حدود 30 ثانیه حباب بزند.

این کار به برداشتن و تمیز کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز کمک می کند.

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

مرحله پنجم:

از اسفنج ساینده برای کندن هر گونه پلاستیک چسیبده شده، استفاده کنید.

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

مرحله ششم:

پلاستیک را بردارید و آن را دور بیندازید.

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

مرحله هفتم:

از یک پارچه تمیز برای پاک کردن کثیفی اضافی و باقی مانده استفاده کنید.

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

آموزش پاک کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز شیشه ای + عکس

روشی دیگر در جهت تمیز کردن پلاستیک سوخته از روی گاز صفحه ای

مواد و وسایل موردنیاز :

  1. قاشق یا چاقوی کند
  2. روغن زیتون
  3. استون یا همان محلول پاک کننده لاک ناخن
  4. تیغ ریش‌تراشی
  5. جوش شیرین
  6. دستمال تمیز
  7. آب
  8. صابون مایع

مراحل جدا کردن پلاستیک از سطح گاز رومیزی

اجازه دهید تا گاز کاملا خنک شود. اگر در حالت داغ یا نیمه گرم این کار را انجام دهید بخش‌هایی از پلاستیک بر روی سطح باقی می‌ماند و تبدیل به لکه می‌شوند. در ضمن این کار خطرناکی است. بهتر است پنجره‌ها را باز بگذارید تا هم زودتر خنک شود و هم بوی بد آن خارج شود.

وقتی گاز کاملا خنک شد سعی کنید با قاشق و یا چاقوی کند (مانند چاقوی مخصوص کره) پلاستیک در حال جدا شدن را کاملا جدا کنید و دور بریزید و سطح آن را تمیز کنید. ممکن است قسمت‌هایی از آن زود جدا نشوند می‌تونید با قاشق یا چاقو مقداری به سمت بالا به آن فشار بیاورید تا کاملا جدا شوند.

روغن زیتون را روی سطح بریزید و اجازه بدهید چند دقیقه روی آن بماند. 5 دقیقه زمان مناسبی است. روغن زیتون باعث لغزنده شدن سطح شیشه‌ای گاز رومیزی می‌شود و امکان جداسازی راحت پلاستیک را فراهم می‌سازد.

حالا نوبت لایه برداری پلاستیک است. می‌توانید با یک تیغ ریش تراشی به آرامی و به نرمی پلاستیک روی سطح را جدا کنید. سعی کنید زیاد حین کار کردن به تیغ فشار نیاورید چون ممکن است به دست شما آسیب بزند.

خیلی نرم این کار را انجام دهید و مواظب باشید سطح شیشه را هم نخراشید. اگر با کار کردن با تیغ راحت نیستید. از جوش شیرین بر روی روغن زیتون استفاده کنید.

یعنی مقداری روغن زیتون روی سطح بریزید و مجددا چند دقیقه منتظر بمانید تا محلول جوش شیرین و روغن زیتون پلاستیک را نرم کند و در خود حل کند و سپس می‌توانید با استفاده از یک چاقو سطح را تمیز کنید و نیازی به تیغ نیست.

تا زمانی که نیاز باشد و پلاستیک قابلیت جدا شدن داشته باشد این کار را انجام دهید. عموما لکه‌هایی از این پلاستیک بر روی سطح باقی می‌ماند که به سادگی پاک نمی‌شود. پس تا زمانی که احساس می‌کنید می‌توانید با استفاده از تیغ یا چاقو پلاستیک را از روی سطح لایه برداری کنید.

برای پاک کردن لایه‌ی نهایی که معمولا چسبیده به سطح است باید از استون یا همان لاک پاک‌کن استفاده کنید. استون پلاستیک را در خود حل می‌کند و آن را به سادگی روی سطح به صورت نرم و منعطف و حل شده قرار می‌دهد.

حالا از یک دستمال نرم و یا کتان استفاده کنید تا استون را از روی سطح پاک کنید. استون عموما زود تبخیر می‌شود پس بلافاصله بعد از ریختن یک دقیقه منتظر بمانید و آن را با دستمال پاک کنید. چند بار این کار را انجام دهید. یعنی استون بریزید و پاک کنید تا زمانی که کاملا تمیز شود

وقتی تمام سطح به طور کامل تمیز شد حالا باید آن را بشویید تا لکه‌های آن نیز تمیز شوند. این کار را با صابون مایع و آب گرم انجام دهید. سطح گاز را کاملا با استفاده از این محلول تمیز کنید تا بوی آن هم از بین برود.

چند نکته مهم

حین کار کردن با تیغ و چاقو نهایت دقت را داشته باشید چون حضور روغن زیتون بر روی سطح باعث لغزندگی بیش از حد سطح می‌شود و تیغ ممکن است دست‌های شما را زخمی کند.

محلول‌های خاصی نیز برای پاک کردن پلاستیک ذوب شده در سطح بازار وجود دارند اما اگر به این محلول‌ها دسترسی ندارید می‌توانید در خانه و با استفاده از وسایل گفته شده این کار را انجام دهید.

اگر موارد و وسایل گفته شده را ندارید هرگز از ترکیب مواد شیمیایی در خانه استفاده نکنید چون ترکیب برخی مواد می‌تواند هم خطرناک باشد و هم احتمال سمی بودن آن‌ها وجود دارد. چرا که ترکیب برخی پاک‌کننده‌ها منجر به تولید آمونیاک می‌شود که استشمام آن بسیار خطرناک است.

اگر نسبت به استفاده از مواد شیمیایی حساسیت دارید می‌توانید از یک پوشش یا نایلون بر روی سطح استفاده کنید و یا این کار را در یک محیط سر باز انجام دهید. بهتر است پنجره ها را هم باز بگذارید تا بو و اثرات استشمام مواد شیمیایی به کمترین میزان ممکن برسد.

برای از بین بردن بوی پلاستیک سوخته در خانه هم می‌توانید از محلول‌های خوشبو کننده استفاده کنید. بعد از تمیز کردن سطح گاز امکان ندارد بویی از آن منتشر شود و اگر در و پنجره‌ها را باز بگذارید مطمئنا در زمان کمی این بوها کاملا تخلیه می‌شوند.

به جای روغن زیتون می‌توانید از WD-40 هم استفاده کنید که خاصیت جداسازی بیشتری دارد اما دقت داشته باشید که این محلول خاصیت اشتعال‌زایی هم دارد و در استفاده از آن و تمیز کردن آن‌ در انتها باید نهایت دقت را به کار بگیرید.

امیدوارم از آموزش تمیز کردن پلاستیک ذوب شده از روی اجاق گاز لذت برده باشید.


بیشتر بخوانید :

آموزش های لازم جهت تمیز کردن سینی فر + روش های نگهداری سینی فر

۱۱ روش آسان و کم هزینه جهت شستشوی میله های اجاق گاز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا