دسته‌بندی نشده

آلرژی فصلی چیست ؟ ۱۱ درمان خانگی آلرژی های فصلی

درمان های خانگی آلرژی های فصلی

با توجه به تحقیقات NIAID (موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی)، حدود 35 میلیون نفر مبتلا به رینیت آلرژیک (آلرژی فصلی) هستند. از گرده گل ها که در روزهای تابستانی در هوا معلق هستند تا روزهای برگ ریزان پاییزی آلرژن ها می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند که سالانه بیش از یک میلیارد دلار هزینه درمان آن می شود. راهکارهای خانگی برای درمان آلرژی های فصلی نه تنها راهکارهای ارزان قیمت هستند، بلکه از عوارض داروهای تجویزی و بدون نسخه نیز می کاهند. برای آشنایی با این راهکارهای خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

آلرژی فصلی چیست؟

آلرژی فصلی یک واکنش آلرژیک است که در طول بخش معینی از سال اتفاق می افتد. معمولا گرده گل ها از فاکتورهای مهم این نوع آلرژی می باشند. آلرژی شامل واکنش نامطلوب به گرده افشانی درختان، علف های هرز و چمن ها می باشد. بدترین فصول آلرژی بهار و پاییز است، زمانی که گیاهان در اوج گرده افشانی هستند.

علل آلرژی فصلی

آلرژی بهار: از ژانویه تا آوریل، مراقب آلرژی توسط گرده افشانی درختان باشید. درختانی که واکنش های شدید آلرژیک را ایجاد می کنند، شامل بلوط، زیتون، درخت فان، توس، خاکستر، درخت گردوی آمریکایی، صنوبر، چنار، افرا، درخت سرو، گردو هستند. با توجه به موقعیت و شرایط آب و هوایی محل زندگی می توانید با گرده افشانی علف های هرز که می توانند علائم حساسیت شما را تشدید کنند مبارزه کنید.

آلرژی تابستانی: گرده چمن در هوا موجب آلرژی های تابستانی بین اواخر بهار و اوایل تابستان می شود. با این حال، یک شخص ممکن است با دراز کشیدن در چمن و یا چمن زنی دچار آلرژی شود. اغلب، چمن باعث خارش و کهیر می شود. در هوای سرد، علف دم گربه ای، باغ میوه، علف های چاودار، چمن های آبی و قرمز عامل اکثریت واکنش های آلرژیک هستند. علف برمودا علت اصلی آلرژی تابستانی در مکان هایی است که دارای هوای گرمتر هستند.

آلرژی پاییزه: اغلب توسط علف های هرز ایجاد می شود، معمولا آلرژی پاییزی از اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. علف های هرز در ایالات متحده که عامل علائم آلرژیک هستند عبارتند از علف هرز ابروسیا، درمنه، علف هرز تاج خروس، علف هرز زردینه. برخی از درختانی که در پاییز گرده افشانی می کنند نیز می توانند در طول این فصل سال آلرژی ایجاد کنند.

علائم آلرژی فصلی

آلرژی فصلی یک بیماری خطرناک نیست اما می تواند یک وضعیت آزاردهنده برای بیمار خلق کند و به طور جدی مانع فعالیت های روزمره شود. ترشحات شفاف و آبکی و آبریزش بینی و چشم ممکن است به دنبال آلرژی توسعه یابد. عطسه معمولا شایع است و می تواند چند بار پشت سرهم تکرار شود. بیمار ممکن است علائم رایج آلرژی فصلی را نیز تجربه کند که عبارتند از: گلودرد، سردرد، سینوس های تورم و خارش، آبریزش چشم.

معمولا علائم بین 5 تا 10 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن اتفاق می افتد. گاهی اوقات علائم در عرض یک ساعت از بین می رود، در حالی که سایر افراد ممکن است علائمی را تجربه کنند که دو تا چهار ساعت پس از آن به وجود می آیند. مدت بروز علائم آلرژی فصلی ممکن است تا زمانی که یک فرد در معرض آلرژن باشد، ادامه پیدا کند.

درمان خانگی آلرژی های فصلی

درمان های خانگی آلرژی فصلی

یک روز قدم زدن در کنار ساحل یا پیاده روی صبحگاهی در تابستان ممکن است آلرژی را تشدید کند . برای رهایی از شر آلرژن ها که می توانند فعالیت های روزانه را تحت تاثیر قرار دهند، می توانید داروهای خانگی زیر را امتحان کنید:

1-بستن پنجره

بستن پنجره ها در طول فصل های گرده افشانی تماس شما را با آلرژن هایی که علائم آلرژی را تشدید می کنند،کاهش می دهد.

2- فعالیت های صبحگاهی را محدود کنید

برای جلوگیری از آلرژیهای فصلی یا بدتر شدن شرایط، ایده خوبی است که فعالیت های صبحگاهی را کاهش دهید. گرده گل معمولا بین ساعت 5 صبح تا 10 صبح در هوا گسترش می یابند.

3- ویتامین C

اکثر میوه ها و سبزیجات به اندازه کافی ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن تامین می کنند. ویتامین C در مبارزه با علائم آلرژی فصلی موثر است. ویتامین C نیز باعث کاهش سطح هیستامین در بدن می شود.

4- برگ های زیتون

عصاره زیتون به عنوان یک آنتی‌هیستامین عمل می‌کند و خاصیت ضد میکروبی طبیعی دارد. به همین دلیل می توانید زیتون را به عنوان یک ماده غذایی ضد آلرژی و حساسیت در برنامه غذایی خود بگنجانید. اگر به برگ های زیتون دسترسی دارید، برای درمان آلرژی از عصاره برگ زیتون استفاده کنید می توانید با کمک آن اسپری موثر بینی درست کنید. برای ساخت داروی خانگی زیتون برای درمان آلرژی فصلی، عرق برگ زیتون را با روش تقطیر با بخار آب و با اسانس ها و روغن های طبیعی آماده کنید.

5- گرد گیری مکرر

از آنجا که گرد و غبار آلرژن قوی و علت بسیاری از آلرژی ها است، مهم است که اغلب منزل را گردگیری کنید و گردو غبار را بشویید تا گرد و غبار نتواند علائم آلرژی را تشدید کند. هنگام گرد و خاک، فراموش نکنید که بینی و دهان تان را بپوشانید

6- آب نمک

از اسپری های بینی حاوی آب نمک برای از بین بردن گرده ها در بینی استفاده کنید. این یک راه عالی برای کاهش نیاز شما به دارو است. علاوه بر این، آب نمک یک روش ارزان برای مقابله با علائم آلرژی فصلی است.

7- غذاهای ضد التهابی

میوه ها و سبزیجات خاصی وجود دارد که می توانید بخورید تا واکنش شما به آلرژی فصلی کاهش یابد. به عنوان مثال، سیب، پیاز و موز دارای خواص ضد التهابی هستند که شگفتی هایی برای سیستم ایمنی بدن خلق می کنند.

8- اسیدهای چرب امگا 3

براساس یک تحقیق آلمانی، غذاهایی که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، حملات آلرژیک را به حداقل می رسانند. غذائی شامل ماهی تُن، گردو، و ماهی آزاد سالمون از این دسته هستند.

9- دوش گرم

اگر مدت زمان زیادی بیرون از منزل بوده اید، برای پاک کردن مجاری بینی از هر نوع گرده دوش گرم بگیرید با این کار می توانید هر گونه آلرژن اضافی که ممکن است در موهای شما تجمع یافته باشد را نیز حذف کنید.

10- لیمو ترش و عسل

نصف لیمو ترش را فشرده و آب آن را در یک لیوان آب گرم بریزید. یک قاشق چای خوری عسل به مخلوط اضافه کنید تا طعم آن را شیرین کنید. هر صبح یک لیوان از این معجون را بنوشید، زیرا این امر باعث می شود سموم موجود در سیستم بدن تان دفع شود و از اثرات آلرژن ها جلوگیری کند.

11- سیگار کشیدن ممنوع

از آنجا که تنباکو باعث ایجاد و تشدید آلرژی های تنفسی می شود، توصیه می شود که سیگار را ترک کنید. همچنین اجازه ندهید که مهمانان در منزلتان سیگار بکشند

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

چگونه آلرژی یا حساسیت را درمان کنیم؟

درمان حساسیت و آلرژی های شبانه در فصل پاییز و زمستان

انواع آلرژی و حساسیت در کودکان و درمان این عارضه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا