دسته‌بندی نشده

آشنا شوید با تفاوت بین بافتنی با قلاب دوزی

تفاوت بین بافتنی و قلاب دوزی را یاد بگیرید

یادگیری یک کاردستی جدید میتواند بسیار هیجان انگیز باشد، به خصوص وقتی که بافندگی یا قلاب بافی را میبینید و در مورد تمام پروژه های الهام بخش شما می توانید خواب ببینید. ممکن است یک تکنیک را بر دیگری انجام دهید یا ممکن است از بافتن و قلاب دوزی به طور یکسان لذت ببرید.
هر دو صنایع دستی از یک سوزن یا قلاب برای دستکاری حلقه های نخ استفاده می کنند تا وسایلی از ژاکت و پتو گرفته تا کلاه و اسباب بازی ایجاد کنند.
این دو نخ شباهت ها و عناصر مشترک زیادی دارند ، اما از نظر تکنیک ها و نتایج نیز کاملاً متفاوت هستند. بافندگی و قلاب دوزی هر دو به مجموعه مهارتهای مشابهی نظیر هماهنگی دست و چشم ، چشم برای رنگ و طراحی ، میل به فیبر و همچنین توانایی برنامه ریزی صحیح یک پروژه از ابتدا تا انتها نیاز دارند.

هنر قلاب بافی در مقایسه با بافندگی

قلاب بافی و یا قلاب دوزی ، بافت تور به وسیله قلاب را گویند که یکی از صنایع دستی رودوزی است. قلاب بافی هنری ظریف ، زیبا ، متنوع و پر کاربرد است که می توان از کار های قلاب بافی برای رومیزی ، رو تختی ، کوسن ، رویه کرسی ، جا قرآنی و … استفاده کرد.

هنر قلاب بافی

تاریخچه قلاب بافی

استفاده از تور ، تاریخ طولانی دارد. دانشمندان معتقدند که مصریان 1500 تا 1600 سال قبل از میلاد مسیح از تور استفاده می کرده اند. پیشینه قلاب بافی در ایران به سال حدود 600 سال پیش از میلاد می رسد و باستان شناسان در منطقه لولان نمونه هایی از قلاب بافی و ملیله دوزی یافته اند.
قلاب بافی به سه روش انجام می شود : قلاب بافی ساده ، قلاب بافی برجسته و قلاب بافی معرق. قلاب بافی معرق زیباتر و پرکار تر است. در این روش ماهوت رنگی را در شکل های مختلف بریده و بر زمینه کار روی گلبرگ ها و برگ ها قرار می دهند و دور آن را با کمک قلاب به پارچه زمینه متصل می کنند.

حتماً بخوانید:

بافندگی گونه ای دیگر از صنایع دستی است که با بافتن نخ و تبدیل آن به پارچه انجام می شود. در این گونه نخ ها به صورت حلقه هایی درهم تنیده می شوند ، بافندگی هم از طریق دست و هم ماشین انجام می شود و سبک ها ومدل های گوناگونی دارد . این تفاوت درگونه نخ ها و هم چنین ضخامت میل بافندگی است.

بررسی شباهت ها و تفاوت های قلاب دوزی و بافندگی

قلاب بافی نوعی بافندگی است .
بدیهی است که در این جا منظور از بافندگی استفاده از نخ کاموا و میل بافتنی می باشد که در ادامه به تفضیل بررسی می شود. هر دوی این تکنیک های سوزنی ارزش یادگیری ، دانستن و استفاده از آن ها را دارند. انتخاب تکنیک مناسب برای هر اثر خاص ، به ترجیح شخصی و تجربه فرد بستگی دارد.
ممکن است یک تکنیک را بر دیگری ترجیح دهید یا ممکن است از بافتن و قلاب دوزی به یک اندازه لذت ببرید. امروزه تفاوت در تکنیک های قلاب بافی و بافندگی از زمانی که نخ ها به گونه ای متفاوت و محدود بودند برجسته تر شده است.
هر دو صنایع دستی از یک سوزن یا قلاب برای دست کاری حلقه های نخ استفاده می کنند تا وسایلی از ژاکت و پتو گرفته تا کلاه و اسباب بازی ایجاد کنند.

بافندگی

بافندگی و قلاب دوزی هر دو به مجموعه مهارت های مشابهی نظیر هماهنگی دست و چشم برای انتخاب رنگ نخ و نوع طراحی و هم چنین توانایی برنامه ریزی صحیح یک پروژه از ابتدا تا انتها احتیاج دارند. هر دو بافندگی و قلاب دوزی از نخ استفاده می کنند. انواع مختلفی از نخ وجود دارد و همه آن ها می توانند به طور یکسان در بافندگی و قلاب دوزی استفاده شوند.
یکی از قسمت های هیجان انگیز و مهم در مسیر قلاب بافی و بافندگی ، انتخاب نخ مناسب چه از جهت جنس و نوع و چه از جهت رنگ مناسب آن است.
اگرچه برخی از نخ های ظریف ممکن است در یک کار ، خود را بهتر نشان دهند. تنها تغییر می تواند نخ قلاب دوزی باشد که معمولا برای طرح های ظریف تر استفاده می شوند.

تفاوت بین بافتنی و قلاب دوزی

می توان یکی از تفاوت های ویژه قلاب دوزی را در نوع لوازم مورد نیاز دانست. در بافندگی از دو سوزن نقطه جوش استفاده می شود. گاهی این دو سوزن به یک طناب متصل اند.
در حالی که در قلاب دوزی از یک سوزن که به شکل قلاب مانند است ، استفاده می شود. بر حسب نخی که برای قلاب بافی استفاده می کنیم ، قلاب می تواند بزرگ یا کوچک باشد. به طور معمول جنس قلاب از فولاد ، آلومینیوم ، بامبو ، پلاستیک ، چوب یا استخوان ساخته می شود. اما قطعا یک قلاب است.
ماشین آلات مختلفی وجود دارند که برای بافندگی استفاده می شوند. آن ها به انواع ساده ، پیچیده ، بزرگ و کوچک وجود دارند. از ماشین های کوچک برای بافت جوراب ،… و ماشین های بزرگ برای بافت البسه و در صنعت پوشاک استفاده می شود. ولی قلاب دوزی همیشه با دست است و هرگز توسط ماشین انجام نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا