دسته‌بندی نشده

آشنایی کامل با ژئوپارک جهانی قشم

ژئوپارک دقیقا چیست ؟

به منظور درک (دوره های زمین شناسی) که زمین تجربه کرده است یونسکو مناطقی را به عنوان ژئوپارک مشخص نموده است. ایده ی (تاسیس) ژئو پارک در سال 1999 توسط یونسکو عملی شد.

شبکه ی جهانی ژئو پارک ها (GGN) سازمانی قانونی و غیر انتفاعی با هزینه ی عضویت سالانه است که عضویت در آن برای همه ی ژئو پارک های جهانی یونسکو الزامی است.

GGN که در سال 2004 تاسیس شد شبکه ای پویا است که در آن اعضا متعهد می شوند با یکدیگر همکاری نموده، نظرات خود را در مورد بهروش ها تبادل کنند و در پروژه های مشترک مشارکت نمایند تا استانداردهای کیفیت تمام محصولات و روش های ژئو پارک جهانی یونسکو را ارتقا دهند.

در حالیکه GGN در قالب یک سازمان هر دو سال یکبار جلسات خود را برگزار می کند اما این سازمان از طریق شبکه های منطقه ای خود فعالیت می کند، مانند شبکه ی ژئو پارک های اروپایی که هر ساله دو بار جلساتی را برگزار می کند تا فعالیت های مشترک خود را ایجاد و توسعه دهد.

در حال حاضر GGN با جذب تخصص و دانش از تمام بخش های جهان و فرهنگ های مختلف به رشد خود ادامه می دهد و همواره الگوهایی را برای بهروش ها ایجاد نموده و استاندارد هایی با کیفیت بالا را برای حوزه هایی ایجاد می کند که حفاظت از میراث زمین شناختی را با راهکارهای برای توسعه ی اقتصادی پایدار ادغام می کنند.

در سی و هشتمین نشست عمومی این سازمان در نوامبر 2015، 195 کشور عضو یونسکو ایجاد عنوان جدید “ژئوپارک های جهانی یونسکو” را تصویب نمودند.

یونسکو برنامه (ی ژئوپارک ها) را رسما در سال 2001 آغاز نمود و در سال 2004 GGN با 25 ژئوپارک واقع در اروپا و چین تاسیس شد. پس از گذشت چندین سال، اکنون ژئوپارک های بسیار مورد توجه هستند زیرا توسعه ی پایداری را ایجاد نموده و البته بهشتی برای گردشگران هستند.

ژئوپارک به چه منطقه ای گفته می شود؟

ژئوپارک منطقه‌ای است که در آن، میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری می‌شود و مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز رمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته است.

این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا نماید. ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد.

ثبت محدوده‌هایی تحت حفاظت و مشخص برای گردشگری با عنوان ژئوپارک در دنیا از سال 2000 میلادی رواج دارد. در حال حاضر چین اولین کشور آسیایی است که بیشترین تعداد ژئوپارک جهانی و ملی دارد. ژئوپارک جزیره قشم، اولین ژئوپارک ایران و خاور میانه است.

آشنایی با ژئوپارک قشم

در غرب جزیره قشم منطقی ای به اسم ژئوپارک قشم است که ۳۰ هزار هکتار وسعت دارد. این محدوده طولی از شمال و جنوب به سواحل شمال و جنوبی، از شرق به روستای طبل و سلخ و از غرب به روستای گوری و کانی محدود است. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا از ژئوپارک قشم بیشتر بدانید.

ژئوپارک جهانی قشم در سال ۲۰۰۶ در شبکه ‌جهانى ژئوپارک‌های یونسکو ثبت شد تا اولین و تنها ژئوپارک خاور‌میانه در این لیست باشد. این ژئوپارک که اولین ژئوپارک ایران است از خاص ترین ژئوپارک های دنیا به شمار می رود و با بودن در کنار ساحل و جنگل های حرا شامل چندین پدیده زمین شناسی می باشد.

در اینجا پدیده های طبیعی بیشمار و مجسمه هایی را می بینید که به خاطر فرسایش به شکل های عجیب جانوران و حتی صورت انسان درآمده اند. این ژئوپارک چند سایت اصلی دارد که تعدادی از آن ها را معرفی می کنیم:

بام قشم

بام قشم

بر بلندای این دشت زیبا چشم اندازی تماشایی از ساحل شمالی و جنوبی جزیره می بینید . این فلات گسترده در قسمت مرکزی جزیره قرار دارد و ارتفاع آن بیشتر از ۱۲۰ متر است.

این بام یک جاذبه چشم اندازی بینظیر است و در دیوارهای آن لایه هایی از مارون و ماسه سنگ وجود دارد. بر فراز این بام می توانید جاذبه هایی مثل جنگل حرا و دره تندیس ها را تماشا کنید.

تنگه چاه کوه

تنگه چاه کوه

در این سایت دو تنگه عمود بر هم را می بینید، تنگه های باریکی که دیواره های عمودی و شکل های عجیب و غریبی دارند و انگار نقاشی خلاق آن ها را بر روی دیوارها کشیده است. این دیوارها در قسمت هایی آنقدر عریض است که عرض آن ها فراتر از ۱ متر هم می شود.

این تنگه در یک لایه ماسه سنگی تشکیل شده و میان لایه ها در آن حفره هایی را بوجود آورده که مدت ها غرق تماشای آن ها می شوید. در کف این تنگه چاهی حفر شده تا از آبی که بعد از بارندگی در آن جاری می شود استفاده شود برای همین به این تنگه چاه کوه می گویند.

دره تندیس‌ها

دره تندیس‌ها

بر روی سطح این دره ترک های گلی را می بینید که ساختاری شبیه دره ستاره ها را به وجود آورده اند. در اینجا فرسایش، تنیس های سنگی جالبی را به وجود آورده که زیبایی شگفت انگیزی دارد.

دره ستاره ها

دره ستاره ها

این پارک در بیرون محوطه ژئوپارک است اما ساختار ژئومورفولوژی ویژه ای که دارد باعث شده تا یکی از سایت های اصلی این ژئوپارک در نظر گرفته شود.

این سایت از لایه های رسوبی نرم تشکیل شده و یک لایه ماسه سنگ هم بر روی آن جای گرفته است. در این سایت چشم اندازهایی مثل ستون های کوچک سوزنی شکل جذابیت آن را دوچندان کرده است.

ثبت جهانی ژئوپارک قشم

ثبت جهانی ژئوپارک قشم

همزمان با روز ملّی خلیج فارس، ژئوپارک قشم جهانی شد . ژئوپارک قشم پنج سال قبل بنا به دلایلی از فهرست یونسکو خارج شد ولی پس از اقدام‌های مختلف به منظور حل مشکلات مطرح شده ، دوباره در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها قرار گرفت .

بنابر مصوبات دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو، 8 ژئوپارک در سراسر جهان، به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو پیوست و دو ژئوپارک جدید در چین و مکزیک توسعه پیدا کرد.

این ژئوپارک ها در کشورهای چین، فرانسه، جمهوری کره، مکزیک، اسپانیا و ایران قرار دارند. این هشت محوطه که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین‌شناختی کره زمین هستند، پس از تأیید شورای عالی ژئوپارک، در تاریخ 5 مه 2017، در شبکۀ جهانی ژئوپارک‌های یونسکو ثبت شد.

divider

بیشتر بخوانید:

معرفی ۵۰ منطقه طبیعی ایران برای سفرهای نوروزی

هر آنچه که درباره بام لند چیتگر باید بدانیم ؟

آشنایی و معرفی طویل ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه

اولین و بزرگترین تونل آکواریوم کشور در اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا