دسته‌بندی نشده

آشنایی با موارد مصرف و عوارض داروی پاراستامول

معرفی داروی پاراستامول یا استامینوفن

پاراستامول (Paracetamol) معروف به استامینوفن که با نام های تجاری آلودون، کالپول، هدکس، پانادول و… در بازارهای آزاد و داروخانه ها به چشم می خورد را می توان در طبقه بندی دارویی در دسته ی داروهای کاهش دهنده درد و تب قرار داد. داروی پاراستامول را می توان به راحتی در خانه نگهداری کرد و در زمان بروز دردهای ساده و تب از آن استفاده کرد ضمنا این دارو بهترین گزینه برای رفع تب و درد در کودکان نیز می باشد.

تنها نقصی که می توان در مصرف مقدار دوز بالای پاراستامول به آن اشاره کرد این است که استفاده ی زیاد از داروی پاراستامول ممکن است موجب آسیب های کبدی شود.

اشکال دارویی: داروی پاراستامول به انواع شکل های قرص، محلول، شیاف و کپسول در بازار موجود می باشد.

مزایای پاراستامول نسبت سایر داروهای مسکن

از مهمترین نکات مثبت این دارو می توان به این مساله اشاره کرد که با مصرف داروی پاراستامول هیچ گونه دردهای گوارشی و خونریزی های داخلی شما را تهدید نمی کند، به همین دلیل بهترین گزینه برای افرادی محسوب می شود که از انواع مشکلات گوارشی رنج می برند و همچنین برای افرادی مفید است که به آسپرین حساسیت دارند.

از مزایای دیگر داروی پاراستامول این است که از دارو های ضد درد و ضد مخدر می باشد. و اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید با خبال راحت می توانید از این دارو مصرف نمایید. از عوارض جانبی این قرص که بر اثر مصرف زیاد ممکن است به وجود بیاید آسیب رساندن به کلیه و کبد می باشد که می تواند مشکلات جدی را برای آن عضوها پیش بیاورد. همین طور مصرف زیاد پاراستامول در کنار نوشیدن الکل نیز برای بدن سمی و خطرناک است.

پاراستامول

مکانیسم اثر و فارماکوکینتیک پاراستامول

داروی پاراستامول به راحتی و سهولت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و اثرات این دارو بعد از گذشت ۱۵ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف آن ظاهر می شوند و ضمنا این اثرات مدت ۶ ساعت بعد از خوردن آن در بدن وجود خواهند داشت. به توصیه آسان طب به محض اینکه احساس کردید درد یا تب شما قطع شده و دیگر نیازی به مصرف داروی پاراستامول ندارید به راحتی می توانید مصرف آن را قطع کنید اما اگر در حین مصرف این دارو دچار جوش های بی دلیل و زیاد شدید سریعا مصرف آن را قطع کنید و با پزشک خود تماس بگیرید. مقدار مصرف پاراستامول طبق نظر پزشکان برای رفع درد هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار و در کودکان نهایتا ۴ عدد در روز استفاده باید شود، همچنین در بزرگسالان مصرف مقدار دوز ۵۰۰ میلی گرم تا ۴ گرم در روز، در کودکان ۳ ماهه تا ۱ ساله ۶۰ تا ۱۲۰ میلی گرم و در کودکان ۱ تا ۵ ساله ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز مجاز است. برای تهیه این دارو از داروخانه ها نیازی به نسخه ی پزشک نمی باشد و برای عموم افراد آزاد است.

عوارض جانبی پاراستامول

اگر این دارو را مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید هیچ گونه عوارض جانبی برای شما نخواهد داشت. چنانچه یکی از نشانه های زیر رویت شد بلافاصله به پزشک و فوریت های پزشکی مراجعه کنید. این نشانه ها شامل جوش و حالت تهوع است که در شرایطی که با پزشک هم مشورت کردید این علائم ظاهر شد مصرف آن را قطع نمایید. همچنین چنانچه مشکل پوستی راش مشاهده شد نیز مصرف باید قطع گردد.

هشدار مصرف پاراستامول

مصرف این دارو را هر موقع که خواستید می توانید قطع کنید. این دارو نباید بیشتر از 48 ساعت مصرف گردد، مگر آنکه پزشک تجویز کرده باشد. و برای کودکان زیر 3 ماهه نیز با دستور پزشک باید به کودک خورانده شود.

دوز فراموش شده پاراستامول

اگر این دارو را برای درد با تجویز پزشک مصرف می کنید می توانید به محض یاد آوری دوباره آن را مصرف کنید ولی چنانچه فقط برای تسکین درد موضعی از آن استفاده می کنید می توانید به محض تسکین یافتن درد مصرف آن را قطع نمایید. مصرف قرص پاراستامول در حین رانندگی و انجام کارهای دشوار موردی ندارد. اثر این دارو بعد از مصرف تا 6 ساعت بعد از آن است.

موارد احتیاط در مصرف پاراستامول

اگر از جمله افرادی هستید که به دردهای مزمن کبدی یا کلیوی دچار می باشید و یا هنگام مصرف این دارو از داروهای دیگری استفاده می کنید حتما ابتدا با پزشک معالجتان مشورت کنید.

  • مصرف دارو برای زنان حامله: مصرف دوز مجاز دارو بدون عوارض می باشد.
  • مصرف دارو برای زنان شیرده: بی خطر اعلام شده است.
  • مصرف دارو برای بچه ها و اطفال: برای کودکان زیر ۳ ماه ممنوع است مگر به دستور پزشک معالج و یا برای درمان رفع تب. همچنین در کودکان بالای ۱۲ سال باید دوز مصرفی کاهش یابد.
  • مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: بلامانع است.

قرص پاراستامول

چگونگی قطع مصرف پاراستامول

به محض رفع نیاز می توان مصرف این دارو را بدون هیچ مشکلی قطع نمود. اما اگر در طی مدت درمان با این دارو دچار ظاهر شدن جوش گشتید مصرف دارو را قطع کرده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید.

تداخلات دارویی پاراستامول

این دارو نباید با قرص کواستیرامین مصرف شود زیرا جذب پاراستامول را در بدن کاهش می دهد. در بعضی از ضد انعقادها مثل وارفارین اگر همزمان مصرف شود به مقدار زیاد باید مصرف آنها را تنظیم کرد تا مشکلی پیش نیاید.

شیوه نگهداری پاراستامول

این دارو را مانند بقیه داروها در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

با موارد مصرف داروی مسکن پتیدین بیشتر آشنا شوید!

با داروی مسکن دیکلوکیم و موارد مصرف آن آشنا شوید

همه چیز در مورد داروی مسکن کتورولاک (KETOROLAC)

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا