دسته‌بندی نشده

آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی تروپیکامید

معرفی قطره چشمی تروپیکامید

تروپیکامید (Tropicamide eye drops) با نام تجاری میدراکس به منظور گشاد کردن مردمک چشم و فلج عضله جسم مژگانی در روشهای تشخیصی چشم پزشکی از جمله اندازه گیری میزان خطای انکساری و معاینه انتهای چشم و میدریاز مورد نیاز قبل و بعد از اعمال جراحی استفاده می شود.

نام تجارى دارو : Mydriacyl, Tropicacyl

مکانیسم اثر تروپیکامید

تروپیکامید یک داروی آنتی کولینرژیک است که با مهار گیرنده های موسکارینی در عضلات شعاعی عنبیه و عضله جسم مژگانی به ترتیب باعث گشاد شدن مردمک چشم و ایجاد فلج عضله جسم مژگانی می گردد.

فارماکوکینتیک تروپیکامید

حداکثر اثر دارو درگشادکردن مردمک چشم بعد از 40-20 دقیقه و حداکثر فلج عضله جسم مژگانی بعد از 35-20 دقیقه مشاهده می شود. گشادی مردمک چشم به مدت 7-6 ساعت و فلج عضله جسم مژگانی به مدت 6-2 ساعت ادامه می یابد.

موارد و مقدار مصرف تروپیکامید

الف)‌ برای ایجاد فلج جسم مژگانی و اندازه گیری خطاهای انکساری.

بزرگسالان و کودکان: 2-1 قطره از محلول 0.5 درصد در داخل چشم چکانده شده و هر پنج دقیقه یک بار تکرار می‌شود.

ب) معاینات ته چشم.
بزرگسالان و کودکان: 2-1 قطره از محلول 0.5 درصد یا یک درصد، 20-15 دقیقه قبل از معاینه در هر چشم چکانده می‌شود.

قطره چشمی

روش درست مصرف قطره چشم تروپیکامید

  • قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار مصرف قطره چشم Tropicamide ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که چشم پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • قبل از استفاده از قطره، دست‌های خود را خوب بشویید.
  • درب بطری را باز کنید.
  • حواستان باشد که نوک قطره چکان، به سطح چشمتان برخورد نکند.
  • کمی سر خود را به عقب بچرخانید و پلک پایین چشم خود را به سمت پایین بکشید، قطره چشم تروپیکامید را نزدیک چشمتان بیاورید و با فشار دادن بطری یک قطره از دارو را در چشمتان بچکانید.
  • به مدت ۲-۱ دقیقه با کمک انگشت شست، گوشه چشمتان را به آرامی فشار دهید و چشمتان را بسته نگه دارید تا دارو وارد چشمتان شود.
  • اگر به شما گفته شده است که قطره را برای در هر دو چشم استفاده کنید، فرآیند را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.
  • درب قطره چشم را ببندید.

موارد منع مصرف قطره چشم تروپیکامید

  • به تاریخ انقضای قطره چشم تروپیکامید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قطره چشم Tropicamide را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی قطره چشم تروپیکامید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف تروپیکامید در دوران بارداری و شیردهی

C – مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مصرف در شیردهی: هیچ گونه اطلاعی در مورد مصرف این دارو در دوران شیردهی موجود نیست و با این وجود، به دلیل اثرات بالقوه تروپیکامید بر CNS و دستگاه قلبی ـ‌ ریوی در شیرخواران ، این دارو در دوران شیردهی باید با احتیاط فراوان تجویز شود.

تاثیر مصرف قطره چشم تروپیکامید بر رانندگی

قطره چشم تروپیکامید می‎تواند باعث تاری دید و خواب آلودگی شود، تا زمانی که تأثیر این دارو در چشم شما باقی مانده است، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

هشدار درباره مصرف قطره چشم تروپیکامید

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم تروپیکامید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر فشار چشم شما بالاتر از حد طبیعی است و یا به بیماری به نام گلوکوم (افزایش فشار در چشم) مبتلا هستید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به قطره چشم دیگری دارید.

عوارض مصرف قطره چشم تروپیکامید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سوزش چشم و حساسیت به نور: این مورد زودگذر است.
  • تاری دید، احساس خواب آلودگی و خستگی: این حالت ممکن است چندین ساعت به طول بیانجامد. در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
  • سردرد، احساس بیماری
  • گاهی اوقات افراد به قطره چشم حساسیت نشان می‌دهند، به‌ خصوص هنگامی‌ که قطره‌های چشمی حاوی یک ماده نگهدارنده باشند. اگر شما متوجه راش اطراف چشم و تورم یا افزایش خارش در اطراف چشمتان شدید، استفاده از قطره را ادامه ندهید و برای مشاوره با دکتر تماس بگیرید.
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قطره چشم Tropicamide می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

دارو

تداخل دارویی قطره چشم تروپیکامید

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی به‌ خصوص داروهایی مثل

  • آنتی‌هیستامین‌ها (به عنوان مثال، دیفن هیدرامین (diphenhydramine)، مکلیزین (meclizine))
  • ضد اسپاسم‌ها (به عنوان مثال، دی سیکلومین (dicyclomine))
  • برخی داروهای بیماری پارکینسون (به عنوان مثال، آنتی کولینرژیک‌هایی مانند بنزتروپین (benztropine)، تری هگزیفنیدیل (trihexyphenidyl))،
  • مهار کننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، فنلزین (phenelzine)، پروکاربازین (procarbazine)، رازاگیلین (rasagiline)، سلجیلین (selegiline)، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine))
  • سایر داروهای چشم، داروهای ضد افسردگی سه‌ حلقه‌ای (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین (amitriptyline)) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

عوارض مصرف بیش از حد تروپیکامید

تظاهرات بالینی: خشکی و برافروختگی پوست، خشکی دهان، گشاد شدن مردمکها، دلیریوم، توهم، تاکیکاردی، کاهش صداهای روده ای.

درمان: در صورت بلع تصادفی دارو، واداشتن بیمار به استفراغ یا تجویز ذغال فعال از جذب دارو جلوگیری می‌کند . برای خنثی کردن فعالیت ضد کولینرژیک تروپیکامید در مسمومیت شدید از فیزوستیگمین و برای درمان تاکی آریتمی علامتی که به فیزوستیگمین پاسخ نمی‌ دهد از پروپرانولول استفاده می‌شود.

نکات قابل توصیه به بیمار در حین مصرف تروپیکامید

1ـ چشمها را از نور زیاد محافظت کنید.
2ـ‌ قبل از مصرف فرآورده دیگر چشمی، پنج دقیقه صبر کنید.
3- برای اجتناب از برانگیختن گلوکوم با زاویه بسته تشخیص داده نشده، این دارو در بیماران سالمند باید با احتیاط تجویز شود.
4- نوزادان و کودکان کم سن ممکن است نسبت به اختلالات CNS ناشی از جذب سیستمیک دارو حساس باشند. واکنشهای سایکوتیک، اختلالات رفتاری و کلاپس قلبی ـ‌ ریوی در کودکان گزارش شده است.

شرایط نگهداری از قطره چشم تروپیکامید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • قطره‌های چشمی پس از باز شدن به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. پس از سپری شدن این مدت بطری دارو را دور بریزید. هرگز داروی باقی مانده را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید. این امر به جلوگیری از عفونت‌های چشمی کمک می‌کند.

separator line

بیشتر بخوانید:

قطره چشمی Hye : موارد مصرف و فواید قطره استریل چشمی های

قطره چشمی کتوتیفن : موارد مصرف و عوارض جانبی Ketotifen

از قطره چشمی باکتی ماید چه می دانید؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا