دسته‌بندی نشده

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی رودبار

جاذبه های گردشگری رودبار

رودبار شهر زیتون، در استان گیلان قرار دارد. آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای و کوهستانی رودبار باعث رویش زیتون شده است و به همین دلیل این شهر شهرت جهانی دارد. رودبار دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری است. شاید رودبار برای ما شهری باشد که اکثراً از آن عبور می‌کنیم برای رسیدن به دیگر شهرهای شمالی اما با سفر به رودبار بیش از پیش با طبیعت بکر و منحصر‌به‌فرد این شهر شمالی آشنا خواهیم شد.

شهرستانن رودبار منطقه ای کوهستانی است و مرتفع ترین شهرستان استان گیلان به شمار می آید. رودبار را می توان دروازه ورودی گیلان از طریق مرکز کشور دانست. کوه های بسیار زیبای این ناحیه، به صورت رشته های موازی با دره های جالب توجه، فضای دل‌نشینی را پدید آورده اند. از این رو جاذبه های گردشگری رودبار بیشتر جاذبه های طبیعی می‌باشند. بهترین زمان برای مسافرت به رودبار فصول بهار و تابستان است.

موقعیت جغرافیایی رودبار

شهرستان‌ رودبار، در فاصله‌ ۲۶۷ کیلومتری‌ تهران‌، قرار گرفته است‌. شهرستان‌ رودبار، در دامنه‌ کوه‌، قرار گرفته و آب‌ و هوای‌ متغیری‌ دارد و (سفیدرود) از آن‌ عبور می‌کند.

شهرستان رودبار با زیتون‌های معروفش، در سطح ایران شناخته شده و یکی از مهم ترین و زیباترین شهرستان‌های استان گیلان، محسوب می‌شود؛ که به اندازه‌ی کافی از چشم اندازهای طبیعی زیبا چون، رودخانه‌ها و آبشارها و صخره ها و دره های پرشکوه برخوردار می‌باشد!

کوه های بسیار زیبای این ناحیه، به صورت رشته‌های موازی با دره‌های جالب توجه، فضای دل‌نشینی را ایجاد کرده‌اند. با این که پیشینه تمدن رودبار و نواحی اطراف آن، به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد با این حال در متن های تاریخی کم تر به نام این شهر، ذکر شده است.

باغ‌داری و کشاورزی، پایه اصلی اقتصاد رودبار، می‌باشد و “شال‌بافی، جوراب‌بافی، و تهیه لباس از پشم گوسفند از جمله صنایع دستی رودبار”، محسوب می‌شود. «صادرات رودبار، زیتون، روغن، ‌عسل، صابون، ‌کفش و چرم»، است.

رودبار

بهترین زمان سفر به رودبار

تابستان که زمان برداشت زیتون در این منطقه است و آب و هوای مناسبی دارد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به این نقطه تابستان می باشد. آب و هوا در اینجا سرد نیست و عموما گرم و معتدل است. بارش باران در زمستان رودبار بسیار بیشتر از تابستان است.

جاهای دیدنی رودبار

تپه مارلیک رودبار

“تپه مارلیک” یا “چراغعلی تپه” در دره گوهر رود در کنار شهر رودبار استان گیلان قرار گرفته است. این تپه با وسعت حدود یک هکتار در کنار باغهای زیتون و بیجارهای برنج قرار دارد. تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم ۳۰۰۰ سال پیش است. دکتر عزت اله نگهبان باستانشناس و استاد باستانشناسی دانشگاه تهران در کاوش های انجام شده در تپه مارلیک ۵۳ گور کشف کرد، که قبرها مربوط به سلاطین آماردی بوده است. در همهٔ آرامگاه‌ ها اشیایی مانند ظروف سفالین، دکمه‌ های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام‌ های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌ های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاه‌ خود و… پیدا شده‌ است، حفاری در این تپه از سال ۱۳۴۰ خورشیدی آغاز شد.

تپه مارلیک گنجینه ای ارزنده از هنر و تمدن بشری را در طول قرنها درخود پنهان و حفظ کرده بود، در حقیقت تپه طبیعی و صخره ای است که ازسنگهای سولفات آهن تشکیل گردیده و لایه های طبیعی و تحتانی آنچنان است که شکافهای بزرگ در درون تپه ایجاد کرده و همین حفره ها موجب شده تا حیواناتی از قبیل موش و مار به فراوانی در آن لانه کنند. گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی “مار” و “لیک” (سوراخ) می‌دانند که افسانه مار و گنج در این تپه صدق می کند. گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می‌ شمارند. آنها مارلیک را ساخته شده از ۲ واژه “مارد” (اشاره به آماردها) و “لیک” (قوم) می‌دانند. اگر این نظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد. در این دشت تپه‌ های باستانی زیادی وجود دارند که ۵ تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلاقلعه و جازم کول از همه مهمتر هستند.

دریاچه ویستان رودبار

دریاچه‌ ویستان یا بره‌سر نگین سبز و پنهان رودبار است. زیبایی دریاچه ویستان مثال زدنی است. دریاچه‌ای آرام با عمقی زیاد که بر اثر زلزله به‌ وجود آمده است و آرامش و سکوت بی‌نظیری دارد. تماشای شنای ماهی‌ها درون آب بسیار دلنشین است. طبیعت بکر منطقه میزبان گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است. آب دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

دریاچه

آبشار خلشکوه رودبار

آبشار‌ها و دریاچه‌های طبیعی هر شهر از مکان‌های گردشگری آن شهر هستند. آبشار زیبای خلشکوه که در روستای خرم‌کوه قرار دارد از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهر رودبار است. آبشار مرتفع خلشکوه که از صخره‌های سنگی سرازیر می‌شود منظره‌ای تماشایی را به وجود آورده است. صدای آب روان حس تازگی و نشاط محیط را چند برابر کرده است.

دریاچه حلیمه‌جان رودبار

دریاچه رویایی حلیمه‌جان به قدری زیبا و چشم‌نواز است که به عروس گیلان شناخته می‌شود. از زیباترین منظره‌‌های این دریاچه جلبک‌های روی آب هستند، این جلبک‌ها سراسر دریاچه را پوشانده‌اند و هنگام ظهر با وزش باد کنار می‌روند و آب دریاچه مشخص می‌شود. روستای حلیمه‌جان آب‌و‌هوای مساعدی دارد و در تابستان‌ها هم بسیار خنک است.

روستای دیورش رودبار

در 7 کیلومتری توتکابن روستای دیورش را خواهید یافت. بر اساس گفته ی ریش سفیدان بومی قبل از به وجود آمدن روستای شیر کوه که در فاصله ی 3.5 کیلومتری دیورش قرار دارد; دیورش وجود داشته است و قدمت طولانی تری نسبت به شیر کوه دارد. تمامی آثار تاریخی نشان دهده ی قدمت طولانی این محل است و کارشناسان قدمت دیرش را تقریبا قرن 5 تعیین کرده اند. از همان ابتدا مردم با دامداری و کشاورزی زندگی خود را سپری میکردند.

این روستا بیشتر به صورت کوهپایه ایست که با درختان انبوه و سر به فلک کشیده پوشانده شده است. وضعیت توپولوژی روستا به صورت پراکنده می‌باشد و رودخانه ای که اصلی‌ترین شاهرگ حیاتی این روستاست، از سرچشمه سفید آب، چشمه‌ها و رودخانه‌های بالادست تشکیل شده، از سمت شمال به جنوب روستا را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده است. روستای دیورش ازسمت غرب به روستا پنجخاله ( بصورت راه مالرو و پیاده رو است ) ازسمت جنوب به روستای شرکوه با جاده خاکی که تنها راه ارتباطی به روستا است .ضمنا از سمت شمال و شرق به جنگل متصل شده است. سرچشمه سفید آب و غار نورچشمه، ییلقات لارنه، کوه ها و تپه‌های سرسبز و جنگل های متراکم از جمله جاذبه های گردشگری در این منطقه است.

روستا

غار آبی دیورش رودبار

در چند کیلومتری روستای دیورش غار آبی دیورش در میان جنگلی بکر و انبوه واقع شده است. مسیر رسیدن به غار سنگلاخی و جنگلی است و به بهشتی برای علاقه مندا به طبیعت و کارهای هیجان انکیز بدل گشته است. غار آبی دیورش در منطقه‌ای جنگل و سنگلاخی به سمت داخل زمین قرار دارد. مسیر حرکتی خود را از میان شالیزارها شروع خواهیدکرد و پس از دیدن خانه های روستایی و مناطق سرسبز به جنگل خواهید رسد. بازدید غار تازه از جنگل شروع خواهد شد. کمی که در میان درختان انبوه پیشروی کنید; دهانه ی غار را خواهید دید. برای ورود به غار از تکه سنگی که جلوی ورودی قرار گرفته است; استفاده کنید. به محض ورود آبی که در غار وجود دارد را خواهید دید. آب کمی خنک است و در اوایل عمقی بیش از 2 متر نخواهد داشت. برای بازدید از این محل هیجان انگیز شنا بلد بودن بسیار ضروری است.

روستای رستم آباد رودبار

اگر حدود 15 کیلومتر از جاده ی قزوین رشت, به سمت رشت حرکت کنید; روستا را خواهید دید. این روستا از بخش شمالی به انزلی و رشت، از سمت غرب به فومن و از جنوب به قزوین منتهی می شود. طبق افسانه ها رستو برای رسیدن به گیلان از این مسیر حرکت میکرده که به دلیل وزش تند باد از مسیر منحرف شده است. بنابراین به این مکان رستم آباد می گویند! رستم آباد 2 دهستان شمالی و جنوبی دارد که در حال حاضر 4 منطقه شمام، پشته، کلورز و ماندآبان را شامل میشود. وجود طبیعت بکر و آرام باعث شده باردید کنندگان بسیاری به این مکان سفر کنند و از زیبایی های طبیعی این مکان لذت ببرند.

توتکابن رودبار

اگر از قسمت شمال شرقی رودبار; حدود 16 کیلومتر به سمت بالا حرکت کنید. توتکابن را خواهید یافت. توتکابن در 12 کیلومتری ورفک قرار گرفته است. . این شهر از دو قسمت بالامحله و پایین‌محله تشکیل شده و با پلی که بر روی سفیدرود احداث شده‌است به راه اصلی قزوین – رشت می‌پیوندد. پیش از ساخت پل، راه پیوند توتکابن با جاده اصلی با قایق بود. طی حادثه ناگوار زلزله ی سال 1369 بسیاری از خانه ها تخریب شده اند. اما باز بازسازی شده اند.

قلعه

داماش رودبار

داماش در زمین های کوهستانی قرار گرفته است و برای کشاورزی مناسب نمی باشد. پیرامون روستا را ارتفاعات و بیشه زارهای سلسله جبال البرز فراگرفته و چشم اندازهای بسیار زیبایی را پدید آورده است. این مکان در فصل بهار و تابستان میزبان بسیارب از گردشگران است که به دلیل زیبایی های طبیعی این منطقه; به این جا فر کرده اند. با اجاره ی ویلا در این منطقه و چند شب اقامت بز هم نمی توانید تمام زیبایی های این ناحیه را ببینید. بهتر است در زمان شکوفایی گل سوسن چاچراغ (نوع مخصوصی که در این ناحیه رشد می کند) به داماش بیایید تا از مراسم محلی و جشنواره نیز بازدید کنید. اهالی منطقه عمارلو با لباس‏‌های محلی زیبا در آن شرکت می‏‌کنند و با شادی و نشاط مراسم ویژه‌ای را بر پا می‌کنند. از جمله مراسم های محلی که در این جشنواره برگزار می توان به: کشتی گیله مردی، طناب‏کشی، خرپشتک، چوب بازی (رقص چوب)، تیش بازی (نوعی بازی محلی) چرخ و فلک، هلولک، گلفا و دور بچرخان اشار کرد. غذاهای محلی روستای داماش نیز شامل سیاه قاتق یا فسنجان (ترکیبی از گردوی کوبیده، گوشت مرغابی یا انواع دیگر مرغ‏‌ها و گاهی گوشت قرمز، رب انار و غیره)، قیمه پلو و انواع کباب مانند کباب ششلیک، کباب کوبیده، کباب برگ و کباب چنجه می‌‏باشد که در خانه‏‌ها و رستوران‏‌های روستا تهیه و به مشتریان عرضه می‏‌شوند.

درخت سرو هرزیل رودبار

درخت سرو هرزویل درختى کهنسال با ارتفاع ۳۰ متر و قطر تنه چهارمتر به روایات مختلف از ۱۰۰۰ تا۳۰۰۰ سال سن دارد که در خاک روستای هرزویل در ۲ کیلومتری شهر منجیل از توابع شهرستان رودبار ریشه دوانده است. حتىناصرخسرو قبادیانى (شاعر نام‌آور ایران‌) در سفرنامه اش از درخت سرو زیبا و کهنسالى در منطقه هرزویل یاد مى کند.

قسمت هایی از شاخه درخت به علت آسیب دیدگی فتوسنتز به خوبی انجام نمی گیرد. ساکنان هرزویل این سرو را “نظر کرده” می ‌دانند و جهت نذورات اقدام به بستن پارچه و کوبیدن سکه و نصب بیرق نموده و حتی برخی افراد ناآگاه جهت نشانه گیری روی درخت اقدام به تیراندازی به این اثر طبیعی ملی با ارزش نموده و موجب آسیب رسانی به آن می شوند.

سرو

روستای کلشتر رودبار

کلشتر یکی از روستاهای استان گیلان در ایران است. روستای کلشتر در فاصله سه کیلومتری شهر رودبار و در کوهپایۀ کوهستان البرز غربی و در ارتفاع پانصد و پنجاه متری از سطح دریا و مشرف بر شهر رودبار واقع شده ‌است. این روستا در بخش مرکزی شهرستان رودبار جای دارد و مرکز دهستان کلشتر است. محصول اصلی آن زیتون است. به دلیل آب و هوای مدیترانه ‌ای باغات زیتون توسعه خوبی داشته و زمستان و تابستان معتدلی دارد.

این روستا روزگاری دارای خان ‌های بزرگی بوده که تمام اطراف و اکناف رودبار جهت رسیدگی به تمامی امور زندگی از خرید تا مسائل قضایی به آنها مراجعه می ‌کردند. روستای کلشتر از نظر مناظر دیدنی به خاطر موقعیت کوهستانی و وجود درختان همیشه سبز مثل زیتون و کاج در چهار فصل سال زیبا و دیدنی است. در بهار و تابستان این زیبایی چندین برابر می‌شود. درون بافت مسکونی روستا تعداد زیادی چشمه و نهر آب وجود دارد.

آبشار زیبایی که بیش از بیست متر ارتفاع دارد یکی دیگر از مکان های دیدنی روستا به شمار می ‌رود. روستای کلشتر به دلیل شرایط خاص، مساحت عمده جنگل های منطقه را به خود اختصاص داده‌ است. جنگل های پر درخت و بکر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و کوه آسمانسرا با دشتی زیبا با علف های بلند و سبز در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا یکی دیگر از نقاط دیدنی روستای کلشتر است.

آتشفشان درفک رودبار

درفک نام آتشفشان خاموشی در استان گیلان و در رشته‌ کوه البرز است درفک رشته کوهی هشت کیلومتری دارد که از جنوب شرقی به شمال غربی کشیده شده و چندین قله بلند در آن به چشم می خورد قله هایی که اگر اهل کوهنوردی باشید حتما نام آن را شنیده اید. پرترددترین قله این رشته کوه هم قله درفک است که با ارتفاع ۲۷۱۴ متر در محدوده شهرستان رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل و در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان رودبار قرار گرفته است. آتشفشانی که سال ها از آخرین جوش و خروش آن می گذرد و شاید بتوان گفت که بکرترین طبیعت و آب و هوا را در میان قله های دیگر دارد. به عبارتی این قله در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی رشت در استان گیلان و مقابل رستم آباد در بخش خورگام شهرستان رودبار در منطقه جنگلی سیاهکل واقع شده ‌است.

نام قله درفک که محلی ها با نام های دال فَک، دورفک، دُلفَک هم می شناسند به روایتی از دال فَک ( دٌلفَک) آمده است که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای است از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفک، یعنی آشیانه عقاب. اما بر اساس روایت دیگری، نام درفک از قوم دربیک آمده که تیره‌ای از ساکنان حوالی دریای خزر بوده ‌اند. اما با این حال تعبیر اول از وجه تسمیه این قله متداول تر است.

کوه و دریاچه

چشمه آب گرم ماستخور رودبار

چشمه آب گرم ماستخور در ۵ کیلومتری شهر رودبار و در جبهه غربی سد منجیل قرار دارد. آب چشمه ماست خور هنگام خروج از مظهر خود، گرم و جوشان است. اهالی ماستخور و علی آباد سفلا، آب چشمه را به خزینه هایی هدایت و در آن ها حمام می کنند. اهالی معتقدند استحمام در آب گرم این چشمه، بسیاری از بیماری های چشم و بیماری های استخوانی و رماتیسمی را درمان می کند. خواص طبیعی و گوگردی آبگرم چشمه ماستخور باعث شده که سالانه مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور برای گردشگری و استفاده از این چشمه راهی گیلان شوند

ییلاق سلانسر رودبار

سلانسر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار و یکی از زیباترین ییلاقات رودبار رستم آباد از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلان است و در ۱۵ کیلومتری رودبار قرار دارد. این منطقه دارای طبیعت بی نظیر و بسیار زیبایی است که هر بیننده ای رو جذب خودش می کند.

ییلاق سلانسر در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در دامنه این ییلاق درختان تنومند و بزرگ و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد. سلانسر تابستان های بسیار خنک دارد، ارتفاع زیاد و طبیعت همیشه مه گرفته اون از زیبایی های دیگر این ییلاق به شمار می‌آید. سلانسر از زیباترین ییلاقات منطقه رودبار است، به علاوه روستای سلانسر در ارتفاعات شهر رستم آباد قرار گرفته است و نزدیک ترین منطقه ی توریستی وگردشگری به مرکز استان گیلان می‌باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی شهر زیبای یزد

مناطق دیدنی و تاریخی شهر زیبای نور

معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا