دسته‌بندی نشده

آشنایی با مناطق دیدنی شهرستان لالی در خوزستان

جاذبه های گردشگری شهرستان لالی

لالی شهری است در شمال شرقی استان خوزستان ، این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته و در سال ۱۳۸۵، تعداد ۳۸۰۰۰ نفر جمعیت داشته‌است مردم لالی از طایفه‌های دورکی، اندکی، بابادی، بهداروند شاخهٔ هفت‌لنگ قوم بختیاری هستند.

لالی در فروردین ۸۲ به عنوان شهرستان مستقل از پیکره شهرستان مسجد سلیمان جدا شد و فرمانداری لالی در آذر ماه همان سال کار خود را آغاز کرد. لالی دارای دو بخش مرکزی و هتی، چهار دهستان سادات، دشت لالی، جاستون شه و هتی و ۲۸۵ روستای مسکونی است و جمعیت این شهرستان بر اساس آخرین برآوردها نزدیک به ۹۰ هزار نفر برآورد شده است که ۵۰ درصدشان عشایر، ۳۰ درصد روستایی و ۲۰ درصد شهری هستند.

موقعیت جغرافیایی لالی

شهرستان لالی که ۱۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در شمال استان خوزستان است، در شرق و شمال شرقی به بخش اندیکا و در جنوب و جنوب شرقی به بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان محدود می شود و نیز ازشمال غرب با بخش سردشت و دزفول و از غرب با شهرستان گتوند همسایه است.

دشت

نامگذاری شهر لالی

لالی به دلیل اینکه دشتی هموار،صاف (لال)است.که به دشت لالی معروف بود و در زمان حضور انگلیسی ها دراین منطقه به آن laliplain یا دشت لالی می گفتند.

دشت لالی یا دشت لاله های سرخ لقبی است که به خاطر رویش گلهای لاله و شقایق های آتشین در فصل بهار به رنگهای متفاوت عنوان لالی را به خود گرفت.

سوابق و پیشینه تاریخی شهرستان لالی

لالی پیشینه تاریخی کهن دارد؛ چنان که حدود ۶۰ سال قبل پروفسور گریشمن، باستان شناس فرانسوی، قدیمی ترین آثار سکونت انسان در فلات ایران را در غاری در شمال لالی به نام غار «پبده» کشف کرد. گریشمن معتقد بود که ۱۵ هزار سال پیش مردمانی که در غار پبده می زیسته ، اجداد بختیاری ها بوده اند. پس دور از انتظار نیست که لالی در دوران های تاریخی مختلف از کانون های زندگی در ایران بوده باشد؛ زیرا، اکنون آثار ارزشمندی از دوره های مختلف زندگی بشر در لالی برجا مانده که نشان دهنده زیست و تمدن در منطقه است. آثار پل های بسته شده بر رودخانه ها، بقایای قلعه های ساخته شده بر فراز کوه ها و دشت ها، نقش برجسته های صخره ها وکوه ها، آثار شهرهای باستانی ایرانشهر، چال شهرو بنوار در شهرستان لالی، وجود بقاع متبرکه امامزادگان مورد احترام مردم، همه از رونق لالی در ادوار گذشته حکایت دارد.

مناطق طبیعی و مذهبی شهر لالی

رودخانه تراز شهر لالی

تراز در ۷ کیلومتری شمال شهرستان لالی یه طرف بخش حتی در مسیر جاده امامزاده باباروزبهان ، غارپبده و آرپناه است،یکی از دیدنی ترین تفریحگاه های است که وجود دارد.

وجود رودخانه هرکش و تراز با آب شیرین و گوارا که آب شرب شهرستان را هم تامین می کند باغهای متعدد با درختان انار،زیتون،مرکبات،سدر(کنار) انگور،انجیر،آسیابهای قدیمی وکانالهایسنگی خصوصاًکانال سنگس باغ (کل احمد آقا) زیبایی خاصی به این منطقه داده است.در این منطقه چشمه هایی آب بسیار گوارا وزلال مثل چشمه حقی،چشمه نیستون شاه(جا نیزه شاه)چشمه رگ تراز….وجود دارد.

آبشار

آبشارهای آرپناه شهر لالی

آبشارهای آرپناه در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان لالی از مسیر جاده تراز(از بخش حتی)مکان جذاب و باصفا است که حواشی آن درختانی میوه وسپیدار،بلوط،و مرغزارها وچمنزارها سرسبز وجود دارد. این آبشارها یکی از سر شاخه های رود کارون می باشند.

غار پبده شهر لالی

در ۲۲کیلومتری شهرستان . مسیرآن از جاده لالی یه سمت حتی وآبشارها آرپناه است.این غار در تنگ انبار سفید(به زبان محلی انبار اسپید)در دل کوه قرارگرفته است.استان خوزستان از جمله مناطقی است که دارای سازندهای آهکی می باشد.بنابراین برخی غارها در آن کشف شده که از اولین زیستگاهها وپناهگاههای سنگی درا یران و قدمت آن به دوره مافبل تاریخ(عصرحجر)برمی گردد و در سال ۱۹۴۹ توسط پرفسور رومن گیرشمن فرانسوی شناسایی شد.

بنه وار شهر لالی

در ۳۲کیلومتری شرق شهرستان مسیرآن از فلکه امام حسین(ع) به سمت امامزاده شاه ابوالقاسم که در کنار رودخانه تلوک و چشمه بی بی ترخون واقع شده و دژ اسد خان شیرکش (دژملکان) در جنوب آن قرار دارد.

مصالح ساختمانی آن سنگهای منطقه مثل لالشه سنگ و در بعضی قسمتها دارای سنگر های دژبانی بقایایی دو مسجد،حمام،ساختمان هیجده(هژدر)آسیابهای آبی، زندان زیر زمینی،شوادان میدان چوگان بازی بوده این شهر تاریخی مربوط به سده های میانی اسلام اتبکان لر بزرگ تا دوره تیموری و صفوی اهمیت داشته وهم اکنون از اتاقهای این شهر برای سکونت استفاده می شود و حدود بیست خانوار در این شهر زندگی می کنند.

دشت لاله

دره دوزویل لالی

دره دوزویل لالی دراستان خوزستان وقع است. طول دره این گسل در حدود ۳۲ کیلومتر است که در کنار جاده ارتباطی لالی به شهرکرد قرار گرفته است. در این دره رودخانه سور در منطقه دیدنی و تفریحی چم سورجریان دارد که پس ز عبور از تنگ تالوک و ایجاد دریاچه ای پهن در این تنگ به سد شهیون میریزد. گفتنی است محمد رضا حاجی پور کارگردان و فیلمساز شهرستان لالی اخیرا مستندی به نام دوزویل تهیه کرده که از زوایای گوناگون این دره عمیق را به تصویر کشانده است .

این دره تنگ و تاریک که حتی بستر رودخانه هم در آن به سختی دیده می شود در دوره های مختلفی از تاریخ محل عبور و تردد مردم و عشایر بختیاری بوده که قصد کوچ به ییلاق را داشته اند. وجود سه پل در فاصله کمی از هم در فواصل زمانی مختلفی از جمله ساسانی ، پهلوی و روزگار فعلی اهمیت این گذرگاه را در بین مردم منطقه نشان می دهد. پلی فلزی به نام پل جهجه بر روی این دره قرار گرفته است که در مسیر ارتباطی قرار دارد. شهرستان لالی از شرق و شمال شرقی به به شهرستان اندیکا و در جنوب و جنوب شرقی به بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان متصل است.

بنه میر شهر لالی

یکی از مناطق لالی امروزی بنه امیر (بنه میر) است . بنه در گویش بختیاری به معنی محل استقرار (دهکده) و امیر به معنی امیر و یا پادشاه است . میر هم مخفف امیر است پس بنه میر یعنی حاکم نشین و یا محل زندگی حاکم. فاصله بن میر تا شهر لالی حدود ۱۵ کیلو متر می باشد این منطقه در شمال شهر لالی و در دامنه کوهی عظیم معروف به کوه بنه میر واقع شده است. از مناطق بسیار زیبایی که در فصل بهار جلوه خاصی به خود می گیرد منطقه بنه میر است که گویی در این فصل از سال تمام آن را با فرش سبزی از گیاهان و سبزه زارها می پوشانند .این منطقه علاوه بر دارا بودن آثاری تاریخی از دوره های صفویه و ایلخانی ، دارای مکانی زیارتی به نام بقعه سید محمد حنفیه نیز می باشد که همه ساله در فصل بهار با زیبایی خاص خود مهمانان زیادی را در خود جای می دهد .

قلعه بنه میریعنی مقر حکومتی حاکم آن منطقه (ولی به عنوان یک پادگان نظامی نبوده است) در واقع شهری بوده است چون این شهر دارای خیابانها و راهروهایی به طول ۴ متر بوده ، دارای میدان بوده و از امکانات رفاهی برخوردار بوده است.در واقع یک نوع قصر حکومتی حاکمان منطقه بوده است.

چشمه

چم شور و دره برکه شهر لالی

در ۵ کیلومتری شهرستان لالی مسیر آن از فلکه امام حسین (ع) به سمت جاده شهرستان اندیکا یکی از مکانهای دیدنی با چشم اندازهای زیبا و پرطرفدار و رودخانه شور از کنار آن می گذرد. روبروی آن دره برکه و امام راده آقا برکه قرار دارد که در تمام فصول پذیرای مهمانان و گردشگران ار جای جای ایران است.

دلنوازی طبیعت با رویش لاله ها وشقایقهای وحشی،ایجاد پارک جنگلی تراکم و تعداد درختان،وجود کارخانه آب معدنی لالی سایه های دل انگیز درختان و همچنین محل مناسبی برای آب تنی وشنا است.

امامزاده بابا روزبهان شهر لالی

در ۴۰ کیلومتری ضلع شهرستان لالی از سمت جاده تراز(جاده فرمانداری به سمت حتی)در آغوش کوههای زاگرس که به اعتقاد برخی قدمگاه حضرت سلمان فارسی می باشد.در اطراف این بارگاه مقدس آبشارهای بسیار قشنگی از کوههای اطراف سرازیر می شوند ودل انگیزی خاصی به منطقه می دهد.وجود درختان کلخنک،بن(بنک)بلوط،انار،انگور،بادام کوهی،بدون آنکه بشر در کاشت آن دخالتی داشته باشد.وجود داردکوههای سترگ و سربرافراشته که باباروزبهان را درآغوش کشیده اند،زیبایی وجذابیت آن را صد چندان کرده است هر ساله هزاران زائرسواره در میان کوهها و دره ها به عشق امام زاده وطبیعت بکر آن روانه آنجا میشوند

امام زاده شاه ابوالقاسم شهر لالی

در ۲۴ کیلومتری شرق لالی در روستای سادات واقع شده است.مسیرآن از فلکه امام حسین به سمت اندیکا است سیدمحمد پرهیزگار فرزند سید ابراهیم از فرزندان امام موسی کاظم واز برادران امام رضا(ع) که برای ترویج مذهب تشیع و رهرو امام هشتم وارد ایران شد.مقبره این امام زاده در زمان هلاکوخان ساخته شد وقدمت آن به دوره ایلخانیان می رسد دارای گنبدی بلند،پلکان سفید رنگ،مفرض که شاه گردن بلند یا شاه مال بابادی معروف است.در اطراف امام زاده چشمه سارهای زیبا،درختان گوناگون وسادات ارجمند پذیرای مهمانان هستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا