دسته‌بندی نشده

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

جاذبه های گردشگری لواسان

لواسان یکی از مناطق در حومه تهران است که با آب و هوای مطبوع خود محلی مناسب برای تفریحات مردم این مناطق است. مکان های دیدنی لواسان شامل چشم اندازهای طبیعی و تاریخی ارزشمند است که مسافران از آن استقبال می کنند.

با وارد شدن به لواسان شما می توانید نمایی از طبیعت شمال را در این منطقه مشاهده کنید این منطقه دست نخورده و بکر در اطراف تهران واقع شده است که بیشتر همشهریان تهرانی برای دور شدن از آب و هوای آلوده تهران و لذت بردن از طبیعت در روزهای تعطیل به این منطقه سفر می کنند و از مکان های دیدنی لواسان با جاذبه های طبیعی و تاریخی آن دیدن می کنند .

مکان های تاریخی و دیدنی لواسان

در لواسان جاذبه های مختلف و متنوعی وجود دارد که موجب می شود گردشگران با سلیقه های مختلف به این منطقه دیدنی سفر کنند و تا کنون از مکان های دیدنی شناخته شده در اطراف محسوب می شود که از داخل و خارج گردشگران زیادی را جذب خود می کند.

آبشار ناران لواسان

از معروف ترین دیدنی هایی که می توانید در لواسان مشاهده کنید این آبشار بزرگ و تماشایی است این آبشار که در تمام فصول ستال در این منطقه آب دارد زیبایی های لواسان را دو چندان کرده است. ارتفاع عظیم این آبشار ۱۵ متر است و حجم زیاد آب آن طبیعیت را سیراب می کند.

طبیعت

روستای کند علیا لواسان

روستاها همیشه از جاذبه های بکر و دوست داشتنی برای گردشگران هستند روستای کند علیا نیز که از مکان های دیدنی لواسان است دارای زیبایی خاص خود است که گردشگران را به این سمت می کشاند. شکل معماری خانه های روستایی و چشم اندازهای طبیعی روستا از قابلیت های گردشگری این روستا محسوب می شوند.

غار هملون لواسان

این غار که هم به لحاظ طبیعی و هم به لحاظ تاریخی دارای اهمیت است که خود از دو مجموعه غار طویل تشکیل شده است سنگ های موجود در این غار و دالان های موجود در آن توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

حمام راحت آباد لواسان

این حمام در دوران صفویه و قاجار ساخته شده است و در حال حاضر بخش عظیمی از آن تخریب شده است و خرابه های آن بر جای مانده اما با این وجود نیز برای گردشگران جالب و دیدنی است و معماری کلی در نمای داخلی و بیرونی نشان دهنده سبک معماری های قدیم است.

حمام

آبشار برگ جهان لواسان

این آبشار از دیگر مکان های دیدنی لواستان است که در روستای زیبا و سر یبز برگ جهان واقع شده است و با سرازیر شدن از کوه های قلعه سر سیاه طبعیت گردان را شیفته خود کرده است.

گردنه قوچک لواسان

این گردنه که از فراز آن می توانید نمایی کوچک از تهران بزرگ را مشاهده کنمید مقصد دیگر گردشگران و طبیعت گردان است که با مشاهده طبیعت اطراف این منطقه از زیبایی های نهایت لذت را می برند.

رودخانه جاجرود در لواسان

رودخانه جاجرود به طول تقریبی ۱۴۰ کیلومتر از دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه دارای چند سرشاخه است که مهم‌ترین آن شاخه‌ای است که از دامنه‌های جنوبی خرسنگ سرچشمه می‌گیرد. شاخه مهم دیگر شاخه‌ای است که از دامنه‌های کلون بستک سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دربند، شمشک و میگون در ناحیه فشم با شاخه خرسنگ بهم پیوسته و رودخانه جاجرود را به‌وجود می‌آورد. رودخانه آهار که از دامنه‌های شمالی توچال سرچشمه می‌گیرد در دهکده اوشان به این رودخانه می‌پیوندد و در پایین‌تر نیز شاخه امامه به آن متصل می‌شود. شاخه‌های فرعی لوارک، کنده‌رود و افجه نیز مستقیما به دریاچه سد لتیان وارد می‌شوند. این رودخانه پس از عبور از سد لتیان و طی ۲۳ کیلومتر که قسمت اعظم آن از منطقه حفاظت‌شده جاجرود و پارک‌ملی خجیر می‌گذرد در منتهی الیه پارک‌ملی خجیر با رودخانه دماوند تلاقی پیدا می‌کند.

دریاچه

غار هملون لواسان

غار هملون از دو غار تشکیل یافته که به هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند. این غارها در دره هملون در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارند.

دهانه غار هملون کوچک که در زیر یک تاق سنگی بزرگی قرار دارد، 3 متر عرض و حدود 1 متر ارتفاع دارد و به نظر می‌رسد طول غار حدود 50 متر باشد. کف غار از سنگ و گِل پوشیده شده و به همین دلیل لغزنده است. در ورودی غار یک چهارچوب آهنی توسط شهرداری طی سالیان گذشته نصب شده است. ابتدای غار کمی باریک و کم‌ارتفاع است ولی به تدریج به ارتفاع آن افزوده می‌شود. در ادامه مسیر یک دالان پرشیب وجود دارد که حدود 30 تا 40 متر به سمت پایین امتداد دارد و به دلیل لغزنده بودن کف غار، وارد شدن به آن بسیار دشوار است و پیمایش آن نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات لازم است.

کاروانسرای چشمه دو برار لواسان

کاروانسرای چشمه دو برار مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

سد لَتیان لواسان

سد لَتیان سدی است بر روی رودخانه جاجرود که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در لواسان قرار دارد. این سد بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران است که ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را تأمین مینماید. این سد در جنوب شهر لواسان واقع گردیده و در محلی که رودخانه برگ جهان به جاجرود می‌ریزد و در دره‌ای در میان کوه جاجرود و کوه بندک ساخته شده و در شمال آن کوه آلون قرار دارد. دو پارک جنگلی به نامهای لتیان و تلو دریاچه این سد را احاطه کرده‌اند.

ساحل دریاچه سد لتیان در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. راه رسیدن به این سد از تهران از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک یا بزرگراه تهران-دماوند است. محله هایی از شهر لواسان که در شمال دریاچه سد لتیان قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: سبو بزرگ، سبو کوچک، کلاک، ناران، تپه سید پیاز، ، گَلَندُوَک، جائیج، نجارکلا، قاضی‌آباد و شورکاب و غیره. لتیان نام یکی از روستاهای زیر آب رفته است که نزدیک ترین آنها به دیواره سد لتیان بوده است. ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند.

روستا

غار موزه وزیری لواسان

غار موزه وزیری در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع با یک ساختمان دوبلکس ، فعالیت خود را در سال ۱۳۸۴ در لواسان شروع نمود.
این موزه توسط دکتر ناصر هوشمند وزیری که از مجسمه سازان طراز اول ایران می باشد اداره می شود و کلیه هزینه ها و ایده ها و خلاقیتی که در آن بکار رفته توسط نامبرده اعمال گردیده و اولین غار موزه خصوصی ایران است.

در مدت ۶ سال فعالیت ، دالان هایی در دل کوه حفاری و جهت به نمایش گذاشتن آثار ایشان و ارائه به هنر دوستان آماده گردیده است که هنوز در حال توسعه و تکمیل می باشد.هر کدام از آثار وی بیانگر داستانهای شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ اصیل ایرانی است و شامل بخشهای نمایشگاهی ، بخش کارگاهی ، صنایع دستی ، آموزشی ، نگارخانه و سالن اجتماعات می باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

هزینه های سفر به هاوایی و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن

از هزینه های سفر به ونزوئلا و جاذبه های گردشگری آن بیشتر بدانید

از هزینه های سفر به یونان بدانید!

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا