دسته‌بندی نشده

آشنایی با فواید شگفت انگیز مکمل اکسید نیتریک

مکمل نیتریک اکسید چیست ؟

نیتریک اکسید یا NI (که با نام آرژینین آلفا کتو گلوتارات یا AAKG نیز شناخته می‌شود) گازی است که در بدن توسط آمینو اسید آرژینین آزاد می‌شود. این یک مولکول هشدار دهنده به سلول می‌باشد که چندین وظیفه را بر عهده دارد که از این میان می‌توان به کنترل انتقال مواد غذایی و آغاز عریض‌ تر کردن کانال های خونی اشاره کرد.

NO منجر به افزایش ضربان حاصل از تمرین می‌شود و این امر را گسترش سلولی یا افزایش حجم سلولی می‌ نامند. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که مواد غذایی به سرعت انتقال یافته و ضایعات نیز به سرعت دفع می‌شوند و منجر به عملکرد ورزشی بهتری می‌شوند زیرا سرعت انتقال مواد غذایی افزایش می‌یابد.

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه این مکمل جدید صحبت کنیم باید بگوییم که در سال ۱۹۹۸، رابرت فورشگات، لوییس ایگنارو و فرید مراد خاصیت هشدار دهندگی نیتریک اکسید در سیستم گردش خون را کشف کردند.

آن‌ها به دلیل این کشف جایزه نوبل پزشکی را نصیب خود کردند. با این حال، اد بیرد بود که در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ نیتریک اکسید را از طریق شرکت خود با نام MRI وارد بدنسازی کرد. اد بیرد سابقه طولانی مدتی در بدنسازی دارد و او در تاسیس EAS همکاری کرد و فردی بود که در عرضه کراتین به بازار نقش داشت.

او خود را “آقای کراتین” می‌ نامد. اولین محصول وی NO2 بود که وارد دنیای بدنسازی گردید و بعد از آن رقبای متعددی از وی تقلید کردند. او در این مدت NO2 را تبلیغ می‌کرد.

مزایای مصرف مکمل نیتریک اکسید

مکمل هایی که اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهند یکی از محبوب ترین مواد افزودنی امروز هستند. این مکمل ها شامل اکسید نیتریک نیستند. با این حال، آن ها حاوی ترکیباتی هستند که بدن شما می تواند برای تولید اکسید نیتریک استفاده کند و نشان داده شده است که مزایای بسیاری برای سلامتی و عملکرد دارد.

در اینجا 5 مزایای سلامتی و عملکرد مصرف مکمل های اکسید نیتریک وجود دارد.

1. فواید مکمل نیتریک اکسید: کمک به درمان اختلال نعوظ

اختلال نعوظ (ED) ناتوانی برای دستیابی یا حفظ یک نعوظ سفت و کافی برای جنسیت است. L-citrulline یک اسید آمینه است که می تواند با افزایش تولید اکسید نیتریک در درمان اختلال نعوظ کمک کند.

اکسید نیتریک برای عضلات آلت تناسلی برای ریلاکس نیاز است. این آرامش اجازه می دهد تا اتاقک داخل آلت تناسلی پر از خون شود به طوری که آلت تناسلی مرد نغوذ پیدا می کند.

در یک مطالعه، L-citrulline سبب بهبود سختی نعوظ در 12 مرد مبتلا به اختلال نعوظ خفیف شد. محققان نتیجه گرفتند که L-citrulline کمتر از داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان ED، مانند ویاگرا است. با این وجود، ثابت می شود که L-citrulline ایمن است و خوب تحمل می شود.

دو مکمل دیگر برای تولید اکسید نیتریک تقویت شده برای درمان اختلال نعوظ – اسید آمینه L-arginine و Pycnogenol، عصاره گیاهی از درخت کاج نشان داده شده است.

در مطالعات متعدد، ترکیبی از L-arginine و Pycnogenol به طور قابل توجهی سبب بهبود عملکرد جنسی در مردان مبتلا به ED شده است. هنگامی که L – آرژنین و Pycnogenol با هم ترکیب شوند به نظر ایمن می رسد.

2. فواید مکمل نیتریک اکسید: ممکن است درد عضلانی را کاهش دهد

یک فرم L-citrulline به نام citrulline malate می تواند نه تنها تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد بلکه باعث کاهش درد عضلانی می شود. درد عضلانی یک تجربه ناراحت کننده است که پس از ورزش شدید یا غیر ساده اتفاق می افتد.

این درد به عنوان درد ناگهانی عضلات نامیده می شود و معمولاً احساس قوی تری در 24 – 72 ساعت پس از تمرین را تجربه می کند. در یک مطالعه، 41 نفر به صورت تصادفی 8 گرم از سیترولین مالئات یا یک پلاسبو به مدت یک ساعت قبل از تمرین داده شد.

به کسانی که سیترولین مالات داده شده بود 40 درصد کاهش درد عضلانی در 24 و 48 ساعت پس از تمرین، در مقایسه با افرادی که پلاسبو را مصرف کردند گزارش شده است.

مالت سیترولینول تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد که جریان خون را به عضلات فعال افزایش می دهد. به نظر می رسد که سیترولین مالات باعث افزایش مواد غذایی و دفع مواد زائد شده عامل خستگی عضلانی مانند لاکتات و آمونیاک می شود.

با این حال، مطالعات بعدی در مورد اثرات citrulline پس از تمرینات پا، سیترولین مالات در درمان درد عضلانی مفید یافت نشد. یک توضیح برای این تفاوت در یافته ها این است که افرادی که در تمرین ورزش پا بودند 6 گرم متیل سیترولین، که 2 گرم کمتر از مطالعه قبلی بود داده شد.

بنابراین، توانایی سیترولین مالات برای کاهش درد عضلانی ممکن است به دوز و تمرینات بستگی داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

3. فواید مکمل نیتریک اکسید: فشار خون پایین

افرادی که فشار خون بالا دارند توانایی استفاده از اکسید نیتریک در بدنشان کاهش می یابد. فشار خون بالا زمانی اتفاق می افتد که نیروی در دیواره های شریان ها در برابر خون همواره بالا باشد.

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند منجر به مسائل سلامت مانند بیماری قلبی و بیماری کلیوی شود. نشان داده شده است که رژیم غذایی بالا در میوه ها و سبزیجات فشار خون را کاهش می دهد و بنابراین خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا (htn) و راه های کنترل آن

4. فواید مکمل نیتریک اکسید: تقویت عملکرد ورزشی

یکی از مزایای مکمل اکسید نیتریک این است که در بسیاری از فرآیندهای سلولی، از جمله گسترش عروق خونی یا دردهای غضروفی دخیل است. عروق خونی گسترده تر باعث افزایش تحرک مواد مغذی و اکسیژن به عضلات در حین ورزش می شود بنابراین عملکرد ورزش افزایش می یابد.

این مکمل های اکسید نیتریک را در بین ورزشکاران و ورزشگاه های تفریحی محبوب می کند. این مکمل ها اغلب دارای چندین ماده هستند که گفته می شود اکسید نیتریک، مانند نیترات یا اسید آمینه L-arginine و L-citrulline افزایش می یابد.

در بسیاری از تجزیه و تحلیل ها نشان داده شده است که نیترات باعث بهبود عملکرد ورزش در دوچرخه سواران، دوندگان، شناگران و حتی کایاکرها می شود. از سوی دیگر، ال – آرژینین اثبات شده برای بهبود عملکرد ورزش در بسیاری از مطالعات اثبات شده است.

به احتمال زیاد بیشتر ال – آرژینین که مصرف می شود متابولیزه یا تجزیه می شود قبل از اینکه فرصتی برای رسیدن به جریان خون پیدا کند در حالی که ال – سیترولین اینگونه نیست.

به همین علت، ال – سیترولین در افزایش اکسید نیتریک مؤثرتر از ال – آرژینین است و بنابراین سبب بهبود عملکرد ورزش می شود.

5. فواید مکمل نیتریک اکسید: ممکن است به مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند

تولید اکسید نیتریک در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مختل شده است. این به سلامت رگ های خونی خفیف منجر می شود که در طول زمان می تواند منجر به بیماری هایی مثل فشار خون بالا، بیماری کلیوی و بیماری های قلبی شود.

بنابراین، مکمل هایی که باعث افزایش نیتریک اکسید می شوند ممکن است پیامدهای مهمی برای درمان دیابت و پیشگیری از بیماری ها داشته باشند. یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ال – آرژینین دریافت کردند تولید اکسید نیتریک آن ها افزایش می یابد.

این افزایش در اکسید نیتریک منجر به افزایش حساسیت به انسولین می شود که باعث کنترل قند خون می شود. مطالعه دیگری در مورد 144 نفر در مورد اثرات ال – آرژینین در پیشگیری یا تاخیر در پیشرفت دیابت نوع 2 مورد بررسی قرار گرفت.

در حالی که ال – آرژینین سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری های دیابتی نشد حساسیت به انسولین را افزایش داد و کنترل قند خون بهبود یافت. اما تا زمانی که تحقیقات بیشتری صورت نگرفته است توصیه پیش از موعد به مصرف مکمل های آرژنین برای درمان دیابت مناسب نیست.

بیشتر بخوانید: دیابت نوع ۲ چیست ؟ علائم و راههای درمان دیابت نوع دو کدامند ؟

میزان و زمان مصرف مکمل های نیتریک اکسید

محصولات متعددی در این رده وجود دارند و انتخاب از میان آن ها امر دشواری می‌باشد. شاید بزرگترین رده محصولات پیش از تمرین باشد که در این گروه محصولاتی نظیر NO-Xplode و SuperPump قرار دارند.

نوشیدنی‌های متفاوتی وجود دارند که دارای کافئین یا آمینواسیدهای مختلفی می‌باشند که برخی از آن‌ها علاوه بر NO دارای ترکیباتی هستند که به افزایش حجم سلولی کمک می‌کنند. NO به تنهایی به صورت قرص و کپسول عرضه می‌شود و این محصولات دارای موادی هستند که تاثیرات NO را افزایش می‌دهند.

نمونه‌ ای از این محصولات Nitrix شرکت BSN می‌باشد که یکی از برترین محصولات موجود در بازار می‌باشد. محصولات متعددی وجود دارند بنابراین همواره قبل از خرید محصول، برچسب موجود بر روی آن را مطالعه نمایید.

زمان مصرف به نوع محصول بستگی دارد. میزان مصرف را با توجه به سازگاری و میزان تحمل کافئین تعیین کنید و توجه داشته باشید در صورتی که این مکمل را بیش از اندازه استفاده کنید، تاثیری بر قدرت شما نخواهد داشت.

قرص‌های NO روزانه سه بار و با معده خالی مصرف می‌شوند. معمولا این قرص‌ها را با فاصله ۴ ساعت استفاده می‌کنند و توصیه می‌کنیم که به منظور دستیابی به نتایج بهتر آن را با کراتین مصرف نمایید.

میزان مصرف باید بر اساس دستورالعمل باشد. در محصولات استاندارد شما باید روزانه ۳-۴ بار مصرف کنید و با مصرف روزانه ۳ عدد هزینه بیشتر می‌شود بنابراین در هنگام خرید به این موضوع توجه نمایید.

بیشتر بخوانید:

انواع مکمل سلوکور : ویژگی های مکمل سلوکور

با انواع مکمل شگفت انگیز ناترند آشنا شوید !

10 نمونه از بهترین مکمل های سایتک با اثرگذاری فوق العاده

آشنایی با مکمل تیریبولوس و خواص منحصر به فرد آن

مکمل گابا چیست ؟ فواید و عوارض مکمل گابا

معرفی ارزان ترین مکمل های گلوتامین با تاثیر جادویی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا