دسته‌بندی نشده

آشنایی با شرایط زندگی و آب و هوایی در ایالت تاسمانی استرالیا

معرفی ایالت تاسمانی بزرگترین جزیره در استرالیا

تاسمانی ایالتی : این ایالت شامل یک جزیره اصلی به نام تاسمانی است. جزیره برونی، هم در نزدیکی ساحل جنوب شرقی جزیره اصلی می باشد، جزایر کینگ و فلیندرز در تنگه باس و تعداد زیادی جزیره کوچکتر در ساحل جزیره اصلی ایالت تاسمانی قرار دارند.

جالب است بدانید که جزیره تاسمانی از بالا شبیه به یک قلب است، طول و عرض آن حدود ۳۲۰ کیلومتر بوده و مرکز آن شهر هوبارت است. تاسمانی با مساحتی کمی بزرگتر از سریلانکا، کوچکترین ایالت استرالیا نام گرفته است.

نحوه پیدایش و کشف ایالت تاسمانی

این ایالت نام خود را مدیون کاوشگر هلندی آبل جانسون تاسمانی است که در سال ۱۶۴۲ اولین اروپایی بود که این جزیره را کشف کرد. با این حال تا سال ۱۸۵۶ این جزیره به نام آنتونی ون دیمن فرماندار هند شرقی هلند که تاسمان را به سفر اکتشافی خود فرستاده بود نامیده می شد، اما بعد از این سالها مجددا نام این ایالت به کاشف اصلی آن یعنی تاسمانی تغییر نام پیدا کرد.
بومیان تاسمانی بزرگ‌ جثه بودند و از نظر ظاهری به سیاه‌پوستان آفریقا شبیه بودند. قد مردان این منطقه بین ۱,۶۳ تا ۱,۷۰ بوده و گاها تا دو متر نیز می رسید.

ایالت تاسمانی استرالیا

“با ورود اروپائیان به این سرزمین، جنگی طولانی و خونین میان آن‌ها در گرفت و همگی نابود شدند. مهاجران اروپائی نه تنها با ساکنان بومی منطقه با زبان داغ اسلحه سخن گفتند، بلکه میان آن‌ها بیماری‌ هایی شیوع دادند تا بطور کامل ۲۰۰ بومی باقیمانده در منطقه را نیز نابود نمایند و خود جایگزین آنان شوند!

مکان های دیدنی تاسمانی

جزیره تاسمانی مناظر دیدنی و بسیار زیبایی دارد که شامل کوه ها، دریاچه ها و سواحل بکر و زیبا می شود. بیشتر زمین های این ایالت در پارک ها و ذخایر ملی این کشور محافظت می شود. این ایالت همچنین بخش عمده ای از نیروی برق آبی استرالیا را تولید می کند و از تنوع زیادی در منابع طبیعی برخوردار است. با این وجود، تاسمانی با کاهش مداوم سهم از جمعیت این کشور در بین فقیرترین ایالت های استرالیا باقی مانده است.

گرچه جزیره گرایی، این ایالت را از زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن متمایز می کند، اما نزدیکی این جزیره به ملبورن و سفرهای هوایی به آن باعث می شود که تاسمانی نسبت به سایر ایالت های استرالیا بیشتر مورد توجه باشد. مساحت این جزیره۶۸۴۰۱ کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن ۵۰۹،۹۶۵ نفر می باشد.

موقعیت جغرافیایی ایالت تاسمانی

تاسمانی در اصل یک جزیره کوهستانی است و در قسمت غربی جزیره جایی است که بلندترین قله جزیره بنام کوه اوسا با ارتفاعی بالغ بر ۱،۶۱ متر خودنمایی می کند. این چشم انداز شامل چندین پشته و دره ی موازی شمال غربی- جنوب شرقی است. بلندترین نقطه تاسمانی، بن لوموند در شمال شرقی آن است که ارتفاعش در بالاترین نقطه به ۱۵۷۳ متر می رسد.

ایالت تاسمانی

اما ویژگی غالب جغرافیای تاسمانی، فلات مرکزی یخ زده و دریاچه ای است که از شمال و شرق به وسیله یک گسل۶۱۰ متری محدود شده و به آرامی از ۳۵۰ تا ۶۱۰ متر به سمت جنوب شرقی شیب دارد. بیشتر قسمت های شرقی تاسمانی از یک فلات متلاشی و کم ارتفاع به طول متوسط ​​حدود ۳۷۰ متر تشکیل شده است. دشت های گسترده ی شمال غربی تاسمانی بین دره و رودخانه از سمت جنوبی و شمال شرق محصور شده اند.

جزایر تنگه باس تاسمانی نمایانگر سواحل شمالی استرالیا هستند. صخره های مملو از فسیل در ساحل شمال و جزیره ماریا در ساحل شرقی تاسمانی نشانگر مناطقی هستند که زمانی در زیر دریا قرار داشته اند و حال سر از آب بیرون آورده اند.

در تاسمانی دو شاخه مهم رودخانه ای وجود دارد یک شاخه رودخانه ای در جنوب شرقی و دیگری در شمال شرقی و بیشتر آنها به ویژه شاخه های رودخانه ای کوچکتر به سواحل غربی سرازیر می شوند. فلات مرکزی تاسمانی با بیش از ۴۰۰۰ دریاچه در منظره ای شبیه به شمال کانادا و فنلاند پر شده است و معمولا تمام دریاچه های آن کم عمق هستند.

البته دو دریاچه سنت کلیر و پیمونت به عمق تقریبی ۲۱۵ متر جز عمیق ترین دریاچه استرالیا است، که شبیه به دریاچه های شمال ایتالیا است. چندین دریاچه این ایالت به ویژه دریاچه کینگ ویلیام مخازنی مصنوعی برق محسوب می شوند که برای توسعه انرژی برق آبی در ایالت تاسمانی ایجاد شده اند.

شرایط زندگی در ایالت تاسمانی

شرایط آب و هوایی تاسمانی

تاسمانی آب و هوایی معتدل و چهارفصل دارد. در زمستان این منطقه جز سردترین مناطق استرلیا به حساب می آید‌. آب و هوای تاسمانی، تحت سلطه توده های هوایی دریایی جنوب می باشد و به طور کلی از آب و هوایی مرطوب برخوردار است، بدین صورت که تابستان های تاسمانی معتدل تا گرم و زمستان های آن سرد بوده و در بیشتر مناطق باران را در تمام فصول سال دارند.

با این حال، جنوب غربی تاسمانی دارای آب و هوای بسیار ناهمواری است و جنوب شرقی آن در بعضی از سالها مستعد خشکسالی است. برخورد توده های هوای گرمسیری در تابستان از قاره استرالیا و در بهار و پاییز از ساحل شرقی تاسمانی و مناطق کوهستانی آن سبب شده که این منطقه، تنوع آب و هوایی بیشتری نسبت به سایر مناطق استرالیا داشته باشد.

بطور کلی در استرلیا، میزان بارش سالانه کم، کمبود رطوبت فصلی و درجه حرارت گسترده و نامنظم سبب خشکسالی در بعضی مناطق می شود. میانگین بارندگی سالانه در دامنه های غربی ایالت تاسمانی بیش از ۲۵۰۰ میلی متر است و هر چه به سمت شرق پیش برویم این میانگین کاهش می یابد و به کمتر از ۵۱۰ میلی متر می رسد. در تاسمانی میزان بارندگی تابستانه ممکن است به طور قابل توجهی از سالی به سال بعد متفاوت باشد.

میانگین دمای هوا در ماه ژانویه در شمال و شرق نسبت به جاهای دیگر بالاتر است و در لانستون به ۱۸ درجه سانتی گراد می رسد. میانگین دمای هوا در ماه جولای هم در تمام ایستگاه های ساحلی ۸ تا ۹ درجه سانتی گراد است که با افزایش سطح، دمای هوا به شدت کاهش می یابد.

تاسمانی کجاست؟

فعالیت های اقتصادی و کشاورزی در ایالت تاسمانی

تاسمانی دارای منابع معدنی، جنگلی، آبی و گردشگری است. این فعالیت اقتصادی از تنوع و روابط کار نسبتاً پایداری برخوردار است. با
این وجود وضعیت اقتصادی این کشور از محدودیت بازارهای محلی و مشکلات حمل و نقل به بازارهای خارجی به شدت آسیب می بیند.
آژانس های رسمی مختلفی با ارائه کمک های مالی و سایر حمایت ها، تاسمانی را یاری کردند تا رشد تولید را تقویت کنند.

دولت ایالتی تاسمانی همچنین در ارتقا گردشگری و تجارت فعال است. از دهه ۱۹۷۰ تعداد مشاغل در بخشهای اصلی مانند کشاورزی ، جنگل داری ، ماهیگیری ، معدن و تولید و فرآوری به طور پیوسته کاهش یافته است، در حالی که بخش خدمات به عنوان کار فرمای غالب دولت تاسمانی ظاهر می شود.

تولید گوشت گاو، تولید لبنیات و پرورش گوسفند (برای پشم و گوشت) بزرگترین فعالیت کشاورزی این ایالت است. جنگل های غربی تاسمانی شامل چوب های سخت و چوب های نرم عالی است. در حالی که جنگل های خشک و بی کیفیت شرقی تاسمانی چوب تراشه تولید می کنند. تولید چوب نرم نیز همانند تولید تراشه چوب در تاسمانی بسیار گسترش یافته است، تاسمانی نسبت قابل توجهی از صادرات کالا را در استرالیا ارائه می دهد.

منبع : الی گشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا