دسته‌بندی نشده

آشنایی با رنگ ها از نظر روانشناسی

در بررسی های روانشناسی چهار رنگ‌اصلی وجود دارند که سبز، قرمز، ابی و زرد می باشند. این رنگ ها ارتباط مستقیمی با جسم و بدن ، ذهن، احساسات و تعادل روحی ما دارند. ویژگی های روانشناسی در مورد 10 رنگ پایه در این مقاله شرح داده شده است. با ما همراه باشید!

قرمز. فیزیکی
ویژگی های مثبت: مشوق، قدرتمند، گرما بخش، انرژی زا، احیا کننده، یاداور جنگ ها، محرک، مردانه، هیجان اور.

ویژگی های منفی: مبارزه طلبی، تجاوز، تاثیر دیداری، خسته کننده.

رنگ قرمز با بالاترین طول موج، بسیار رنگ قدرتمندی است. شاید متوجه نشوید اما این رنگ نظر همه و توجه افراد را بر می انگیزد و با پوشیدن لباس قرمز تقریبا همه به سمت شما جذب می شوند. این رنگ برای چراغ های خیابان هم می تواند بسیار مناسب باشد. تاثیر این رنگ در جسم انسان باعث تحریک و انگیزه شده و ضربان قلب را افزایش می دهد . این رنگ‌برای مردان حس جنگ طلبی و شجاع بودن را منتقل می کند. قرمز یک رنگ اصلی و بسیاری قدرتمند است. تقریبا هیچ لطافتی در این رنگ‌ به چشم‌نمی خورد . این رنگ‌می تواند بیانگر حمله و جنگ و تجاوز نیز باشد!

www.delgarm.com

ابی . عقلانی

ویژگی های مثبت: نشانگر هوش، ارتباط خوب، اعتماد، تاثیرگزاری، ارامش،منطق، پژواک، ارام بخش،،خنکی و انجام وظیفه می باشد.

ویژگی های منفی : سرما، کناره گیری، بی احساسی، غیرقابل دوست داشتن.

ابی رنگ ذهن است و بسیار ارامش دهنده می باشد. تاثیر این رنگ برعکس قرمز بیشتر بر روی ذهن ماست تا جسم. ابی پررنگ نشانگر روشن فکری و ابی کمرنگ باعث ارامش و تمرکز ذهن‌می شود. در نتیجه اساس این رنگ ارام بخشی است. احساس نزدیکی ما با اجسام ابی به اندازه اجسام قرمز رنگ نیست. طبق تحقیقات ابی یک رنگ‌مورد علاقه ی جهانی است. اگرچه گاهی اوقات به ما حس نامهربانی، بی احساسی و سردی را منتقل می کند.

زرد . احساسی

ویژگی های مثبت: خوش بینی، اعتماد بنفس، خود باوری، برونگرایی، احساس قوی، دوست داشتنی، خلاق.

ویژگی های منفی: ترس، غیر منطقی، شکنندگی ، افسردگی، اضطراب، خودکشی

طول موج رنگ‌ بالاست ، در نتیجه محرک خوبی می باشد. اما محرک احساسی نه محرک جسمی. از نظر روانشناسی ، رنگ زرد قوی ترین رنگ است‌. استفاده از رنگ زرد با تناژ مناسب خود باوری ما را منعکس می کند و میتواند نشانگر اعتماد بنفس و خوش بینی ما نیز باشد. اما استفاده بیش از حد از این رنگ یا استفاده تناژ غلط باعث سرنگونی خودباوری و افزایش ترس و اضطراب بشود.

سبز. اعتدال

ویژگی های مثبت: هارمونی، اعتدال، طراوت، عشق جهانی، استراحت، بازیابی، اطمینان، اگاهی از محیط، ارامش ، تعادل و سکون

ویژگی های منفی: کسل کننده، رکود و ایستایی، بی مزگی، سستی.

بدون هیچ هارمونی و یا فکر قبلی اگر از رنگ سبز استفاده کنید در هر حالت سمبل اعتدال می شوید. بالانس و اعتدال مهم ترین مفهومی است گه از رنگ سبز به ذهن ما انتقال داده می شود. وقتی که بیشتر جهان از رنگ‌سبز تشکیل شده و اکنون خطر خشکسالی همه ما را تهدید می کند ، پس رنگ سبز در این شرایط نمی تواند جز ارامش چیز دیگری برای ما فراهم بیاورد. اما اگر از این رنگ به طور غلط و در جای غلط استفاده کنید نشانگر سستی و بی مزگی می باشد.

www.delgarm.com

نارنجی

ویژگی های مثبت: جسم راحت، غذا، گرمابخشی، امنیت، اشتیاق، هوس، مهیج، فراوانی

ویژگی های منفی: محرومیت، نابالغی، ناامیدی، پوچی یا بیهودگی.

رنگ نارنجی ترکیبی از زرد و قرمز می باشد که هم محرک احساسی و هم محرک جسمی است. مغز ما را ملزم به تمرکز روی راحتی جسم، غذا، خانه و… می کند. این رنگ بسیار مهیج است. اما گاهی اوقات کاملا برعکس عمل می کند و برروی فقدان تمرکز می کند. مخصوصا زمانی که با ترکیب نارنجی و مشکی روبرو باشیم. در نتیجه اسنفاده زیاد از نارنجی نوعی حس پوچی و بیهودگی را به ما انتقال می دهد‌.

صورتی

ویژگی های مثبت: ارامش خاطر، طبیعت، گرما، زنانگی، عشق، احیای زندگی، نشاط.

ویژگی های منفی: ابراز نکردن احساسات، ترس های احساسی، ضعف جسمی.

صورتی ته رنگی از قرمز بوده و اغلب روی جسم ما تاثیر می گذارد اما تحریک پذیری ان بسیار کمتر از قرمز می باشد. قرمز تنها رنگی است که برای ته رنگ خود نام جداگانه دارد (صورتی) . اما ته رنگ های رنگ ابی، سبز، زرد و … نام ندارند. صورتی از لحاظ فیزیکی رنگی قدرتمند است . این رنگ بروزدهنده ویژگی های زنانه بوده احیاکننده و امیدبخش زندگی می باشد. استفاده بیش از حد از رنگ صورتی ممکن است حس ترس از مسائل احساسی را به ما القا کند و جرات و جسارت کافی را به انسان ندهد.

مشکی

ویژگی های مثبت: کمال، دلیری، امنیت، امنیت احساسی، تاثیرگزاری.

ویژگی های منفی: سردی، ستم، افسردگی، تهدید، سنگینی

رنگ سیاه تقریبا تمام رنگ ها را در بر دارد. بعد روانشناسی رنگ سیاه همیشه در حال بررسی بوده . این رنگ حس شجاعت را در انسان بیدار می کند و تمام انرژی که به سمتش می اید را کاملا دریافت می کند‌ و شخصیت انسان را کاملا پوشش می دهد. رنگ سیاه هیچ روشنایی نداشته و طول موج بسیار پایینی دارد، بنابراین بسیار سنگین است. این رنگ نشانگر نوعی کامل بودن می باشد و با رنگ سفید ترکیب فوق العاده ای را ایجاد می کند. اما راز نهفته در رنگ مشکی این است که شما را باریک تر نشان می دهد. علت ان هم این است که رنگ مشکی کمترین جلب توجه را دارد .

سفید

ویژگی های مثبت: بهداشت و نظافت، روشنی، وضوح، خلوص، پاکدامنی، بی الایشی، کمال ، تاثیرگزاری

ویژگی های منفی: ناباروری، بی محصولی، سرما، حصار.

همان طور که مشکی رنگی با قابلیت بالای جذب کننده است ما سفید رنگی کاملا انعکاس دهنده می باشد. این رنگ باعث انعکاس رنگ های دیگر می شود. بنابراین نوعی حصار ایجاد می کند اما با مشکی متفاوت است. زل زدن به این رنگ‌کمی سخت است. در واقع شخصی با لباس سفید این حس را القا می کند که به من دست نزنید. انگار که دیگران دوست ندارند به تمیزی و پاکی رنگ سفید خدشه ای وارد شود در نتیجه کمی گوشه گیری و تنهایی را القا می کند.

قهوه ای

ویژگی های مثبت: جدیت، گرما، طبیعت، زمین، اعتماد، حمایت

ویژگی های منفی: پایین بودن حس شوخ طبعی، سنگینی، ناقص بودن

رنگ‌مشکی از رنگ های زرد و قرمز و درصد زیادی از مشکی تشکیل شده است. در نتیجه ، جدیتی که در مشکی نهفته است به قهوه ای هم انتقال پیدا می کند همچنین این رنگ ویژگی هایی از رنگ قرمز و زرد را نیز قرض گرفته است.‌ رنگ قهوه ای رنگ خاک است و می توان ان را جزء رنگ های طبیعت محسوب کرد.این رنگ حس اعتماد و حمایت را به همگان انتقال می دهد و به همین علت است که طرفداران رنگ‌قهوه ای از رنگ مشکی بیشتر هستند.

بنفش: معنوی

ویژگی های مثبت: اگاهی معنوی، دیداری، شیک بودن، اعتبار، حقیقت، کیفیت

ویژگی های منفی: زوال، نابودی، پستی، جلوگیری

کوتاه ترین طول موج مربوط به رنگ بنفش می باشد. این رنگ‌اگاهی و هوشیاری فکری ما را در بالاترین سطح قرار می دهد، مخصوصا در مورد ارزش های معنوی. این رنگ تمایل ما را برای تفکر یا مدیتیشن افزایش می دهد.‌ رابطه عمیقی با وفاداری در رابطه های عاطفی دارد.‌ به علت اینکه رنگ بنفش در پایین ترین حد طول موج قرار گرفته است، بنابراین رابطه نزدیکی با سیاره ها و کهکشان و فضا دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا