دسته‌بندی نشده

آشنایی با خواص اعجاب انگیز آب انار برای سلامتی

فواید آب انار

انار یکی از میوه‌های درختی است که در دانه‌ های غالباً قرمز و گاهی سفید یا رنگ ما بین آن دو حاصل می‌ شود. پوست انار اغلب بین سیاه و قرمز است و گاهی به زردی نیز تمایل دارد. این میوه برتر جهانی، در اغلب کشورهای آسیایی وجود دارد و رشد و آن محدود به این کشورها است. آب انار دارای خواص زیاد پزشکی و درمانی است.

تاریخچه انار

کمتر کسی است که از انار خوشش نیاید. در میان میوه‌ های سرخ‌ فام نیز انار سردسته و دارای طرفداران زیادی است. اولین درخت‌های انار در ایران کشت شده است و متعلق به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد بوده و توسط بازرگانان به مصر برده شده‌اند.

در زمان‌های کهن نیز انار دارای اهمیت فراوانی بوده است من جمله استفاده در موارد پزشکی و درمانی که اکنون نیز میان داروسازان و پزشکان رایج است. گستره استفاده از انار به عنوان یک مرهم و درمان طبیعی برای امراض و بیماری‌ ها به دیگر بلاد از جمله مصر نیز کشیده شد و در دیوار نوشته‌ های مصری آثار زیادی از انار دیده می‌شود.

نوشته های مشابه

انار با داشتن دانه‌ های یاقوتی و سرخ‌ فام در بسیاری از فرهنگ‌ ها به عنوان میوه بهشتی و نمادی از باروری شناخته شده و در اشعار و نوشته‌ها از آن استفاده می‌ شود.

ارزش غذایی انار

آب انار و دانه‌ های آن دارای خواص بسیار زیادی هستند. از جمله ترکیبات موجود در انار، اسید الاجیک، آنتی اکسیدان، پانولیکیک اسید، اسید چرب غیر اشباع امگا ۵ که از جمله مواد لازم برای بازسازی سلول و تکثیر آن‌ ها است. همچنین آب انار، دارای ویتامین‌ A، ویتامین‌ E، ویتامین C، مواد معدنی به مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، اسید فولیک، نیاسین، فولات و ریبوفلاوین است.

خواص آب انار

انار به عنوان یک میوه دارویی طی هزاران سال در مناطق خاورمیانه و اطراف آن مورد استفاده قرار گرفته و می‌ گیرد. این میوه برای درمان بیماری‌ های گوارشی مانند زخم معده و اسهال مناسب بوده است.

همچنین خواص آنتی اکسیدانی آن به خاطر وجود ترکیباتی به مانند انتوسیاتین، اسید الاجیک، اسید گالیک و فلاونوئید از بروز بیماری‌ های قلبی، آرتروز مفاصل و برخی از سرطان‌ های شایع جلوگیری می‌ کند.

1. خواص آب انار برای سلامتی قلب

آب انار دارای خواص زیادی برای قلب و همچنین سیستم خون‌ رسانی در بدن دارد. انار به واسطه دارا بودن ترکیبات خاص، موجب انعطاف‌ پذیری بیشتر شریان‌ های قلبی و کاهش التهاب در رگ‌ های خونی می‌ گردد.

انسداد رگ‌ های خونی از جمله عواملی است که انسان دچار سکته قلبی می‌ شود؛ اما آب انار، با دارا بودن مواد چربی سوز در خود به مقدار زیادی از تجمع چربی در رگ‌ ها و انسداد آن‌ ها جلوگیری می‌ کند. مهم‌ ترین عاملی که باعث سکته مغزی در انسان می‌ شود، حرکت لخته‌ های خونی به سمت شریان‌ های مغزی است که با خوردن آب انار، احتمال تشکیل لخته نیز کاهش پیدا می‌کند.

همچنین آب انار، توانایی کاهش کلسترول مضر در بدن و افزایش کلسترول‌ های مفید را دارد.

2. خواص آب انار برای قند خون

آب انار دارای مقادیر کافی فروکتوز برای شیرینی است اما همانند دیگر میوه‌ ها سطح قند خون را افزایش نمی‌ دهد و مطالعات نیز نشان داده است افراد مبتلا به دیابت با مصرف آب انار، در طی دو هفته، سطح قند خون بدون تغییر و تقریباً ثابتی را تجربه کرده‌ اند.

3. خواص آب انار برای فشارخون

آب انار، به عنوان یک داروی کاهش فشار در افرادی که معمولا فشار خون بالایی دارند، استفاده می‌ شود. آب انار، همچنین التهاب درون رگ‌ های خونی را به شدت کاهش و به دنبال آب باعث کاهش فشار خون و به تعادل رسیدن آن می‌گردد.

آب انار آسپرینی طبیعی است که از لخته شدن خون و تشکیل لخته‌ های ناگهانی در رگ‌ ها جلوگیری می کند. اگر شما آب انار فراوانی مصرف کنید، در صورت خراش برداشتن جایی از بدن، انعقاد خون به سختی صورت می‌گیرد که نشان از عدم تشکیل لخته است.

خواص آب انار

4. آب انار و کاهش خطر ابتلا به سرطان

آب انار رادیکال های آزاد درون رگ‌ های خونی و سلول های بدن را به طور کامل با استفاده از آنتی اکسیدان های ذخیره شده در خود، از بین می‌ برد. رادیکال آزاد از جمله عوامل اصلی تشکیل سلول های معیوب و در نهایت سرطان است.

با خوردن آب انار، سیستم دفاعی بدن شما نیز قوی‌ تر خواهد شد تا با عوامل بیگانه برخورد مؤثرتری داشته باشد. برخی معتقدند که اپوپتوز یا مرگ برنامه‌ ریزی شده سلولی توسط خواص موجود در آب انار، تحریک می‌شود.

مرگ برنامه‌ ریزی شده سلولی از بروز اختلالات سلولی ادامه‌ دار جلوگیری می‌ کند. شما با مصرف یک لیوان آب انار، سرطان پروستات را از خودتان دور می‌کنید. همچنین تحقیقات نشان داده است که مواد موجود در آب انار عوامل بروز سرطان سینه در بانوان به تجزیه و به عوامل بی خطر تبدیل می‌ کنند.

5. خواص آب انار برای سیستم گوارشی

انار در درمان اسهال شدید و دیگر مشکلات گوارشی می‌ تواند کارساز باشد. به همین منظور، کافی است که آب انار، را با یک قاشق چای‌ خوری عسل ترکیب کنید و آن را میل نمایید. آب انار آنزیم هایی که باعث کاهش شدت اسهال می‌ شوند را فعال می‌کند. همچنین آب انار از مواردی است که در درمان سوءهاضمه نیز کاربرد دارد.

6. آب انار و افزایش ایمنی بدن

آب انار دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است که به سلول های سفید شما قدرت بیشتری برای مقابله با ویروس ها و باکتری ها می‌ دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی‌ تر می‌کند. همچنین آب انار، به شدت باعث کاهش باکتری های موجود در دهان و حفره‌های حلقی می‌ شود.

خواص ضد میکروبی آن از انتقال ویروس ایدز جلوگیری می‌ کند. از میان میوه‌ ها، تنها انار است که به این میزان و قدرت می‌ تواند از انتقال ایدز جلوگیری کند.

7. آب انار و کاهش کم‌ خونی

کم‌ خونی در اثر کاهش سلول و گلبول های قرمز در خون ایجاد می‌ شود. از آنجایی که آب انار، دارای مقادیر زیادی آهن است، کمبود گلبول های قرمز را جبران می‌ کند.

خواص درمانی آب انار

مصرف این میوه برای افرادی که دچار خارش بدن هستند و طبع گرم دارند توصیه می‌ شود همچنین رب انار خاصیت چاق کنندگی دارد بنابراین مصرف آن برای افراد لاغر مفید است. در دوران بارداری هم مصرف انار باعث زیبایی چهره نوزاد می‌ شود و مصرف رب انار هم از ویار حاملگی جلوگیری می‌کند و آب انار در زمان بارداری مانع از آسیب رسیدن به مغز جنین می‌شود.

مصرف انار همراه با گلپر از ایجاد دل درد جلوگیری می‌ کند و از طرفی باعث جذب بهتر آن می‌ شود و بهترین زمان مصرف این میوه صبح ناشتا همراه با مقداری گلپر است. مبتلایان به زخم معده باید از مصرف انار ترش اجتناب کنند.

مصرف بیش از حد انار و رب انار سبب یبوست می‌شود بنابراین مصرف انار همراه با هسته‌ های آن در مبتلایان به اسهال مفید است و زیاده‌ روی در مصرف انار ترش هورمون‌ های مردانه را کاهش می‌ دهد.

بیشتر بخوانید:

۶ خاصیت باورنکردنی انار و آب انار برای کودکان

فواید بی نظیر انار پخته برای درمان سرماخوردگی

۵۰ خاصیت دارویی فوق العاده انار

خاصیت رب انار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا