دسته‌بندی نشده

آشنایی با جاهای دیدنی و تفریحی عسلویه

مناطق دیدنی عسلویه

عسلویه شهری است در مرکز شهرستانی به همین نام در استان بوشهر که در جنوب کشور واقع شده است. این شهرستان بیشتر به دلیل فعالیت در ضمینه نفت و گاز و بهره برداری از آن ها بین مردم شناخته شده است. به همین دلیل “عسلویه” را قطب انرژی کشور می نامند.

عسلویه شهری است که به راحتی می توان تعطیلات نوروزی به یاد ماندنی را در آن سپری کرد. شهری ساحلی با راه های ارتباطی فراوان با استان های همجوار که دسترسی به این شهر را برای مسافران بسیار راحت می کند. از ویژگی های این شهر وجود فرودگاه عسلویه و ارتباط با خطوط هوایی استان های دیگر می باشد.

موقعیت جغرافیایی و وجه تسمیه عسلویه

بندر عسلویه در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی کنگان و ۳۷ کیلومتری شرق بندر طاهری در راس خلیج ناویند بین مدار ۲۷ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی واقع شده و فاصله آن تا مرکز استان (بوشهر) ۳۰۸ کیلومتر است. درباره نامگذاری عسلویه،زنده یاد مهندس احمد حامی در کتاب “سفر جنگی اسکندر مقدونی به ایران و هندوستان بزرگترین دروغ تاریخ است” از عسلویه با حرف اول الف نام برده و اظهار داشته است این نام هم مثل بسیاری از نام های منطقه مثل خارک،لارک،تنب و… یک نام ایلامی است و از دوره ایلامی ها به جا مانده است و کلمه “اسلو” با حرف الف در ابتدا به معنای آبگیر، استخر و محل توقف کشتی ها است . آقای محمد تقی مصطوی نیز در کتاب اقلیم پارس این مطلب را بر اساس کفته مهندس حامی تکرار کرده است. برخی مورخان و محققان متاخر عسلو را دارای چشمه ها و اب های شیرین دانسته اند و معتقدند به همین جهت بر آن نام عسلویه نهاده اند.

عسلویه

معرفی فرهنگ و تاریخ عسلویه

بخش عسلویه با وسعت ۹۳۶ کیلومتر مربع در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز شهرستان کنگان واقع شده است که از غرب به بخش مرکزی کنگان و روستای شیرینو ، از شمال به رشته کوههای زاگرس جنوبی ، از جنوب به خلیج نیلگون و خلیج همیشه فارس و از شرق به شهرستان پارسیان استان هرمزگان محدود و در مدار ۳۸و۵۲ طول شرقی و ۲۷ و ۲۴ عرض شمالی قرار دارد.

بخش دارای ۲ شهر بنام های عسلویه و نخل تقی و ۲۱ روستا که طبق سرشماری نفوس و مسکن در سال ۸۵ تعداد ۳۱ هزار نفر جمعیت در شهرها و روستاهای بخش ساکن و حدود ۲۳ هزار نفر نیز نیروی کارگری بوده است که در حال حاضر طبق آمارهای موجود حدود ۳۸ هزار نفر از اقصی نقاط مختلف کشور در تاسیسات و پروژه های منطقه مشغول بکارند.

پارک ملی نایبند عسلویه

منطقه حفاظت شده “نایبند” در سواحل شهرستان “عسلویه” قرار گرفته است. پارک ملی “نایبند” اولین پارک ملی دریایی کشور در سواحل خلیج فارس می باشد. در این منطقه حفاظت شده هر آنچه برای لذت بردن از طبیعت را گردشگران بخواهند می توانند تجربه کنند. حیاط وحشی کم نظیر و فراوانی حیواناتی از جمله: قوچ، آهو، پلنگ، میش و گونه های نادری مانند آهوی هندی(جبیر) در این منطقه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. از لحاظ پوشش گیاهی وجود جنگل های حرایی در این منطقه زیبایی سواحل “خلیج فارس” را دوچندان کرده است. درختان و درختچه هایی مانند: استبرق، انجیر معابد، صبر زرد و انار شیطان در این پارک ملی به چشم می خورد. از دیگر زیبایی های کم نظیر این منطقه وجود تپه های مرجانی و به چشم خوردن لاک پشت های زیبایی که برای تخم گذاری به این ساحل پا می گذارند، می باشد. صحنه ای به یاد ماندنی از دوستی طبیعت و حیوانات را می توان در این شهر و ساحل زیبایش تجربه کرد.

روستا

چشمه کلات عسلویه

در مجاورت شهر “عسلویه” روستایی به نام “کلات” قرار گرفته است. با ورود به این روستا و روبرو شدن با طبیعت آن، فراموش خواهید کرد که این روستا در استانی صنعتی و منطقه ای پر از سکوهای گازی و نفتی قرار گرفته است. زیبایی کوه ها و صخره ها در کنار طبیعت سرسبز و از همه چشم نواز تر چشمه ای پر آب در این میان از ویژگی های این روستای زیبا می باشد. وجود نخل هایی سر به فلک کشیده در میان کوه و طبیعت، منظره ای چشم نواز به ویژه در فصول سرد سال و ایام نوروز را به وجود می آورد.

روستای بندو عسلویه

در جنوبی ترین مناطق استان “بوشهر” و در نزدیکی شهر “عسلویه” روستایی کهن به نام “بندو” واقع شده است. روستایی طبیعی، تاریخی و به دور از از هیاهوی صنعت، که در پایتخت انرژی ایران قرار گرفته است. روستایی با قدمت بالا و کهن که آثار گران بهای تاریخی را در دل خود جای داده است.

در جنوبی ترین مناطق استان “بوشهر” و در نزدیکی شهر “عسلویه” روستایی کهن به نام “بندو” واقع شده است. روستایی طبیعی، تاریخی و به دور از از هیاهوی صنعت، که در پایتخت انرژی ایران قرار گرفته است. روستایی با قدمت بالا و کهن که آثار گران بهای تاریخی را در دل خود جای داده است.

بقایایی از آبگیر قدیمی ساسانی، آسیاب های آبی بندو، چشمه نهیر و سد بندو که هر کدام از دورانی تاریخی به یادگار مانده اند. از جذابیت های این روستا بستن حوضچه ها و سد هایی در مقابل آب های روان و استفاده از این آب ها برای شرب بومیان این روستا می باشد که به صورت کاملا سنتی استفاده می شود.

ساحل

روستای ساحلی بنود عسلویه

در حدود 40 کیلومتری شهر “عسلویه” روستایی ساحلی و زیبا به نام “بنود” قرار گرفته است. روستایی کم جمعیت و آرام که در کنار زیباترین سواحل جنوب کشور قرار گرفته است. سواحل شنی این روستا در بین تمام روستاهای جنوب کشور کم نظیر و محلی برای تفریح و بازی های ساحلی برای علاقه مندان به این رشته ها می باشد. زیبایی سواحل این روستا و آرام بودن آن باعث شده است که در سال های اخیر محلی برای فیلم برداری فیلم های سینمایی و تلوزیونی باشد. به تدریج مناطقی از این سواحل قابلیت آن را دارد که به شهرک سینمایی طبیعی تبدیل شود.

پارک ساحلی نخل تقی عسلویه

در سمت غربی شهر “عسلویه” شهری به نام “نخل تقی” که در شهرستان “عسلویه” قرار دارد واقع شده است. وجود قلعه ای تاریخی در اطراف این شهر نشان از قدمت بالای این منطقه می دهد. به دلیل وجود نخلستان های فراوان در این شهر، این شهر را به این نام، نامگذاری کرده اند. در مجاورت ساحل و اسکله این شهر، پارکی ساحلی و زیبا ساخته شده است. وجود تمامی امکانات رفاهی از جمله رستوران، محل بازی کودکان، محل ورزش و پیاده روی در کنار ساحل، کافی شاپ ها، اسکله های ماهی گیری باعث شده است که هر ساله به ویژه در فصل نوروز افراد زیادی در این مکان گرد هم جمع شده و ساعاتی را به دور از دغدغه های روزمره خود بگذرانند.

دهکده گردشگری پازارگاد عسلویه

بر خلاف تصور افرادی که به این منطقه سفر نکرده اند، مجموعه های تفریحی ساحلی بسیار وسیعی در منطقه “عسلویه” وجود دارد. یکی از بزرگترین و زیبا ترین آن ها “دهکده گردشگری پازارگاد” می باشد. مجموعه ای کامل از فضاهای بازی کودکان و شهر بازی ها، رستوران ها و لمکده های ساحلی، تفریحات دریایی از جمله انواع موتور جت ها و قایق ها، سینمای 6 بعدی و اجرای برنامه ها و کنسرت های گوناگون در فصول مختلف سال از جمله ایام نوروز در این منطقه صنعتی در این دهکده فعال می باشد.

جنگل حرا

جنگل‌ ها و درختان حرا عسلویه

به گونه ای از مجموعه گیاهی مانگرو و یا چدل حرا گفته می شود. جنگل ها حرا از دیدنی های عسلویه می باشد که بسیار جذاب بوده و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این گیاه در آب شور رشد می کند و رشد در شرایط نا مساعد موجب شده یک گیاه استتثنایی باشد. برگ های حرا بیضی شکل و قاعده ای باریک دارد. طول برگ ها حدود ۵ تا ۷٫۵ سانتی متر و رنگ پشت برگ ها سفید یا خاکستری رنگ است.

میوه این درخت نیز از دیدنی های عسلویه است. میوه ای بادامی شکل دارد که به یک خامه باریک منتهی می شود. گلی طلایی رنگ با ۴ گلبرگ دارد که عطر شیرینی به محیط منتشر می کند. این درخت منسوب به ابو علی سینا است. جنگل های حرا از جاذبه های گردشگری عسلویه است که بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است

روستا ده نو عسلویه

یکی از دیدنی های عسلویه روستا ده نو در ۴ کیلومتری شمال روستای اخند می باشد. این روستا از شمال کوه، از جنوب اَخَند، از مغرب بستانو، و از سمت مشرق به راه ارتباطی محدود می‌ گردد. روستا ده نو منطقه ای دیدنی و جذاب است. دراین روستا از مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری عسلویه لذت ببرید.

سد بستانو عسلویه

در عسلویه چند روستای ساحلی قرار دارد که بستانو هم از جمله آنهاست. روستای ساحلی بستانو بیش از ۶۰ قایق صیادی دارد و صیادی شغل اصلی مردم اینجاست. بعضی وقت‌ها همینکه در ساحل ایستاده‌ایم، قایق‌هایی را می‌بینیم که از دریا برمی‌گردند و تورهایشان را در ساحل پهن می‌کنند.

هتل

آبشار درزو عسلویه

اگر در عسلویه بخواهیم جاهای دیگری جز ساحل را ببینیم، جایی مثل آبشار درزو می‌تواند مقصدمان باشد. آبشار درزو در کنار روستای اخند قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید یک ساعت و نیم در رودخانه پیاده‌روی کنیم و از این نظر به لیدر محلی نیاز داریم. در مقصد به چشمه و آبشار و تنگه‌ای که خیلی شبیه به تنگه چاهکوهاست، برخورد می‌کنیم. در ۴ کیلومتری شمال روستای اخند هم به روستای دهنو می‌رسیم.

هتل های عسلویه

استان “بوشهر” و به ویژه شهر “عسلویه” در سال های اخیر به دلیل سواحل منحصر به فرد و آب و هوای ایده آل در زمستان و ایام نوروز قطب جدید گردشگری کشور به حساب می آید. به همین دلیل از لحاظ امکانات و اقامتگاه ها رشدی قابل قبول و درخور داشته است. قبل از سفر به این استان و شهر زیبای “عسلویه” می توان به راحتی خیال خود را از محل اقامت خود راحت کرد و با رزرو آنلاین هتل هایی از جمله: هتل ریم رام عسلویه و هتل آپارتمان رمیله عسلویه اقامت و سفری به یاد ماندنی برای خود رقم بزنیم.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای هرمزگان

معرفی مناطق دیدنی شهر هشتگرد

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری لنگرود

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا