دسته‌بندی نشده

آشنایی با جاذبه های گردشگری شرق ایران

مناطق دیدنی شرق ایران

شرق ایران مانند تمام بخش های دیگر این کشور پر از جاذبه های گردشگری و بعضا ناشناخته است. ایران کشور پهناوری است که از لحاظ جغرافیایی، اقلیمی، زیستی، نژاد وقومیت دارای تنوع فراوانی است.همین مسئله سبب شده است که هربخش ایران مناطق گردشگری کاملا متمایزی نسبت به سایر نقاط داشته باشد.

همیشه زمانی که تصمیم می گیریم به سفر برویم، اولین تصویری که در ذهن ما می آید یک مکان سرسبز و خوش آب وهوا درکنار رود یا درچه ای پرآب است. اما باید توجه کرد که همیشه زیبایی ها به سرسبزی و رود و .. منتهی نمی شود .

یک منطقه کویری، یک دشت بزرگ که به هرطرف می نگری جز تپه های صیقل خورده خاکی منظره ای دیگر نمیبینی و فضایی که مملو از سکوت و آرامش است ، با شب های پرستاره ،نظر هر انسانی را به خود جلب می کند که گرما و خستگی و تشنگی راه را به جان بخرد و چند روزی از فضای پرتنش شهر و زندگی اجتماعی به دور باشد و از این مناطق بکر و زیبا لذت ببرد. شرق ایران با خصوصیاتی که بیان شد جز یکی از مناطق محبوب گردشگری و کویر گردی محسوب می شود و هرساله مسافران زیادی به این مناطق سفر می کنند.

زمستان در شرق ایران

شرق ایران در زمستان به طورعمده از 3 اقلیم آب و هوایی تشکیل می‌شود. یکی سرد و خشک که از مرزهای شمالی این منطقه شروع می شود و به جز چند منطقه قشلاقی تا جنوب استان خراسان رضوی ادامه دارد. یکی گرم و خشک که از جنوب استان خراسان رضوی و تا نزدیکی های خط ساحلی در استان سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و دیگری هم گرم و شرجی که طبیعت آب و هوای مناطق ساحلی است.

آثار تاریخی

جاذبه های گردشگری شرق ایران

کویر لوت در شرق ایران

کویر لوت بیابانی است که طرفداران زیادی دارد و گردشگران متعددی هرساله از این کویر دیدن می کنند.کویر لوت تنها اثرطبیعی ایران است که درمیراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بیابان لوت محدوده‌ای است بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان .بیابان لوت بین دو گسل نهبندان در شرق و نای بند در غرب قرار دارد. حد شمالی آن در حد مدار 32 درجه و حد جنوبی در حد مدار 28 درجه است .وسعت حوضه آبگیر دشت لوت، حدود 175 هزار کیلومتر مربع (یک دهم مساحت کشور) ،طول آن از شمال به جنوب حدود 900 کیلومتر و غرب به شرق حدود 300 کیلومتر است.

مسجد عتیق تربت جام در شرق ایران

در ساخت این بنا ازسبک شبستانی گنبد دار استفاده شده است.این مسجد دارای پنج وراق می باشد که وراق های محوری آن نسبت به سایر وراق ها پهن تر است. مسجد عتیق تربت جام یکی از مسجدهای قدیمی تربت جام در استان خراسان رضوی است.نمازگزاران این مسجد مسلمانان اهل سنت اند و این مسجد محل برگزاری نماز جمعه اهل سنت تربت جام نیز است.این مسجد، مسجد جامعی به سبک شبستانی گنبددار شامل پنج رواق است که رواق‌های محوری آن، عریض‌تر از رواق‌های کناری است. در مرکز بنا، گنبدی بر روی چهار تویزه زده شده بوده که بعداً ویران شده‌است. ابعاد کل بنا ۵۰/۲۵ * ۱۹ متر است. گچ‌بری‌ها، نقش اندازی آجری روی بدنه گچی و نوع کاشی بنبا، از دیدگاه سبک، متعلق به قرن هشتم هجری است

علاوه بر کاشی کاری، از گچ‌بری‌هایی نیز در چند جای ایوان استفاده شده‌است که همه متعلق به یک دوره نیستند. بانی این بنا، «شمس الدین مطهر بن شهاب الدین اسماعیل بن قطب الدین محمد بن شمس الدین مطهر بن احمد بن جامی» بوده‌است که قبل از اتمام آن، در گذشته‌است و کار او توسط پسرش «غیاث الدین بن مطهر» به اتمام رسیده‌است؛ هر چند به نظر می‌رسد نقشه اولیه بنا هیچ گاه کامل نشده‌است. درباره تاریخ بنا می‌توان گفت که بنای ایوان در ۷۲۰هـ.ق. پایان گرفته‌است، و در زمان معزالدین تغییراتی در آن به وجود آمده و کاشی کاری معرق فعلی بنا در سال ۱۰۲۲ هـ.ق.، در دوره شاه عباس صفوی، صورت پذیرفته‌است.

کویر

شهر تاریخی فریمان در شرق ایران

از برجسته ترین جاذبه های تاریخی این شهر می توان به بند تاریخی فریمان اشاره کرد.این بند در ۱۰ کیلومتری شهر قرار دارد و قدمت آن به دوران صفویه برمی گردد.

برج واقع از دیگر بناهای تاریخی فریمان است که درفاصله کمی از بند فریمان ،در ضلع شمال شرقی سد روی تپه هایی بنا شده است.برج واقع دارای ساختاری گرد وانگشتری است ویادآور فانوس های دریایی در ذهن می باشد که در دوره پهلوی اول ساخته شده است. این برج جهت امر نگهبانی بنا شد اما کاربرد واقعی آن در تولید برق وپمپاژ آب جهت آبیاری زمین های اطراف برج می باشد.

مشهد در شرق ایران

این کلان شهر مرکز استان خراسان رضوی می باشد.این شهر درگذشته روستای به نام سنابادنوغان بوده و در نزدیکی شهر توس قرار داشته اما به برکت وجود امام رضا(ع) به شهری حول محور حرم امام هشتم شیعیان تبدیل شد ومشهد نام گرفت و سالانه مسافران زیادی از سراسر ایران و جهان برای زیارت حرم رضوی به این شهر سفرمی کنند. در زمان حکومت افشاریان شهر مشهد به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

روستای پاژمشهد در شرق ایران

کلمه پازیاپاژ دراصطلاح به خلعتی می گویند که شخص دارای مقام و منزلت به شخصی هم تراز خود می دهد. این روستا در ۱۵ کیلوتری شمال شرقی مشهد در کنار جاده ی کلات قراردارد. آبشار معروف آبگرم در نزدیکی جاده کلات قراردارد.این آبشار ارتفاعی حدود۲۰ متر دارد و دمای آب آن حدود ۳۰ درجه سانتی گراد است.

در نزدیکی این آبشار کاروانسراهایی بنا شده اند که مربوط به دوره صفویه می باشد. روستای پاژزادگاه بزرگانی همچون حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر مشهور ایرانی می باشد.

مسجد

شهر لی لی پوت در شرق ایران

روستای ماخونیک در شمال لوت واقع شده است. این روستا با مردمانی کوتاه قامت به شهر لی لی پوت مشهوراست.سبک زندگی مردم شهرلی لی پوت متفاوت است آنها اعتقادات خاصی دارند .به عنوان مثال به شکار نمی روند، گوشت نمیخورند.چای نمی نوشند وسیگار نمی کشند و معتقد بودند این اعمال گناهانی نابخشودنی هستند.

ماسوله خراسان در شرق ایران

باحرکت از مشهد به سمت طرقبه به روستای کنگ می رسیم که به ماسوله خراسان شهرت یافته است.این روستا از مشهد ۲۹ کیلومتر و از طرقبه ۱۹ کیلومتر فاصله دارد و دارای معماری پلکانی است.روستای کنگ به علت شرایط آب وهوایی وطبیعتش وهمچنین سبک پلکانی اش بسیار به شهرماسوله شبیه است.وجود بناهای قدیمی مانندمسجد،تکیه ورباط شاه عباسی وقبرستان قدیمی بیانگر قدمت کهن این روستا می باشد وگردشگران فراوانی را به سمت خود جذب می کند .

فردوس و بشرویه در شرق ایران

بد نیست در این سفر سری هم خراسان جنوبی و اقلیمک کویری این منطقه بزنید و از نزدیک نگاهی به زیباترین کویرهای خراسان جنوبی که متعلق به دو شهرستان فردوس در 200 کیلومتری بیرجند و بشرویه در 120 کیلومتری طبس واقع شده است نیز بزنید.

در فردوس می توانید دیداری به یادماندنی با جمعی از بهترین انارهای ایران داشته باشید و در بشرویه هم تا دلتان بخواهد بناهای تاریخی مربوط به دوره های مختلف وجود دارد. فقط بدانید که سفر کردن به کویر هم مثل سفر به کوهستان چالش‌های خودش را دارد و باید برای آن حتما تدارک مفصلی ببینید.

روستا

آبشار آبگرم در شرق ایران

حالا اگر سفر در نیمه شمالی خراسان را به پایان رساندید، بی شک در سفر به خراسان رضوی بارگاه متبرک رضوی (ع) نخستین مقصدی هست که خود را به آن می‌رسانید و البته بعد از زیارات، می توانید از جاذبه های طبیعی این استان هم دیدن کنید. یکی از آنها آبشار آبگرم است. آبشار آبگرم تنها آبشار ایران است که آب گرمی دارد و دمای آن به حدود 40 درجه هم می‌رسد. این آبشار در حدود 5 کیلومتری جاده مشهد به کلات نادری و در نزدیکی روستای «آبگرم» قرار دارد.

آبگرم می اندشت در شرق ایران

به هرحال اگر تصمیم دارید سفری به شمال خراسان داشته باشید سری به آبگرم می اندشت و چشمه ایوب این منطقه که نسبت به همتایانش در سرعین از شهرت کمتری برخوردار هستند، بزنید. چون همین مهجور بودن سبب شده تا از گزند دخل تصرفات انسانی تا حدود زیادی در امان بماند. در آب و هوای سرد زمستان خراسان شمالی، آب تنی کردن در این چشمه آب گرم لذت فراموش نشدنی به همراه دارد.

برای رسیدن به این چشمه، بایستی از بجنورد به سمت گیفان حرکت کنید. در فاصله حدود 95 کیلومتری بجنورد در شمال روستای «حاجی عبدالوهاب» این چشمه آب گرم در خدمت شما است. علت نامگذاری آن هم به اینجا بر می گردد که اهالی اعتقاد دارند مقبره ای که در کنار این چشمه قراردارد متعلق به حضرت ایوب (ع) است.

طاق

پارک ملی ساریگل در شرق ایران

منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی ساری‌ گل هم در شمال شرقی اسفراین در استان خراسان شمالی واقع شده و بعد از دیدار از روستای اسفیدان؛ گزینه خوبی برای دیدن زیبایهای این استان به حساب می آید.

بد نیست بدانید این منطقه شاهد تحولات مثبتی در روند افزایش گونه‌های گیاهی و جانوری بوده، به گونه‌ای که امروز یکی از مناطق شاخص نه تنها در استان بلکه در سطح کشور است.

پارک جنگلی و تاریخی بابا امان در شرق ایران

حالا پس از یک گردش نسبتا طولانی، وقت آن رسیده که برای استراحت راهی ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بجنورد شوید و در کنار جاده بجنورد – شیروان خودتان را به گردشگاه معروف بابا امان برسانید.

گردشگاه بابا امان با پارک جنگلی و استخرهای دیدنی همواره مسافران بسیاری را برای رفع خستگی به خود جلب کرده است. از ویژگی‌های منحصر به فردبابا امان وجود تپه هایی است که آب از 4 گوشه آن می جوشد به استخرهایی سرازیر می شود که با اختلاف سطح ساخته شده اند. در آغوش تپه‌ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی بابا امان تاسیساتی نظیر متل، رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده‌ها جای گرفته است.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی رامیان

معرفی مناطق دیدنی و گردشگری پلور

معرفی مناطق دیدنی و تفریحی ثمرین

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا