دسته‌بندی نشده

آشنایی با جاذبه های طبیعی و زیبای توتکابن

معرفی دیدنی های شهر توتکابن

توتکابن مرکز بخش رحمت‌آباد و بلوکات می‌باشد. توتکابن یا توتک بن زمانی مرکز پرورش کرم ابریشم بوده ودرخت توت به فراوانی در آنجا کشت می‌شده و نام توتکابن از نام درخت توت گرفته شده است.

توتکابن در منطقه زلزله خیز قرار دارد و در خرداد ۱۳۶۹ زمین‌لرزه بیشتر خانه‌های آن‌جا را ویران کرد. این شهر بازسازی شده ولی کمبود امکانات باعث مهاجرت گسترده جوانان شهر شده‌است براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت توتکابن (۴۷۳خانوار) برابر با ۱٬۶۷۱ نفر بوده است.

موقعیت جغرافیایی توتکابن

توتکابن در حدود شانزده کیلومتری شمال شرقی شهر رودبار و حدود دو کیلومتری شرق رستم اباد و در حدود دوازده کیلومتری غرب کوه دررفک قرار دارد. این شهر از دو قسمت بالامحله و پایین‌محله تشکیل شده و با پلی که بر روی سفید رود احداث شده‌است به راه اصلی قزوین – رشت می‌پیوند دپیش از ساخت پل، راه پیوند توتکابن با جاده اصلی با قایق بود.

روستا

روستای دیورش در توتکابن

روستای دیورش در ۳.۵ کیلومتری روستای شیرکوه و ۷ کیلومتری مرکز بخش یعنی توتکابن واقع گردیده و ریشه قدیمی دارد و بعضی از ریش سفیدان بر این اصل معتقدند که قبل از اینکه روستای مجاور (شیرکوه ) وجود داشته باشد روستای دیورش آبادی بوده است و دارای قدمت طولانی سکونت افراد بوده است .

روستای دیورش به دلیل داشتن سرچشمه سفید آب و غار طبیعی نور چشمه و پل قدیمی گلی ( گل پل ) با کوههای مثل پلنگ کول که دربالای آن ییلاق لارنه با طبیعت زیبا از جنگلهای گسترده و متراکم از گونه‌های مختلف درختان و قله درفک با ارتفاع ۳۵۰۰ متر با یخچال طبیعی می‌باشد .

شرح مختصری از تاریخ روستا روستای قدیمی و باستانی که تمامی آثار موجود در روستا بیانگر این است که دیورش دارای قدمتی دیرینه است که با دامداری وکشاورزی و کورهای زغال گیری و نجاری در جنگل ایجاد شده است .قدمت این روستا حدوا به بیش از ۵ قرن می‌رسد .

روستای دیورش بصورت کوهپایه ای می‌باشد که( شامل ۱۱محله کوچک و پراکنده ) و دارای پستی و بلندی‌ها، دره‌ها، تپه‌های متعدد می‌باشد وضعیت توپولوژی روستا بصورت پراکنده می‌باشد و رودخانه ای که اصلی‌ترین شاهرگ حیاتی این روستاست، از سرچشمه سفید آب، چشمه‌ها و رودخانه‌های بالادست تشکیل شده، از سمت شمال به جنوب روستا را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده است. روستای دیورش ازسمت غرب به روستا پنجخاله ( بصورت راه مالرو و پیاده رو است ) ازسمت جنوب به روستای شرکوه با جاده خاکی که تنها راه ارتباطی به روستا است .ضمنا از سمت شمال و شرق به جنگل متصل شده است.

آب و هوای روستا مرطوب کوهستانی است، ییلاق موجود در روستا که در بالادست آن قرار دارد لارنه نام دارد که در پای قله درفک است و از دیگر ییلاقات : چالسراکی، زردگلی ، دیوخانی، لنگه می‌باشد که در منطقه عمارلو قراردارند و اهالی در فصل بهار و تابستان به آنجا کوچ می‌کنند.

بادهای قالب روستا ازسمت شما به داخل روستا میوزند و جنگل انبوه با گونه‌های بلوط، توسکا ،افرا راش،چنار و گیاهان میوهای جنگلی مثل ازگیل ،آلوچه ،گالبی وحشی، زالزالک، خرمالو و…. می‌باشد که دارای طبیعت بکر با درختانی سر به فلک کشیده ، چشم انداز طبیعی زیبایی است .

از جانوران موجود در جنگلهای روستا گراز وحشی ، جوجه تیغی ، خرس ، روباه ، و گرگ می‌باشد که ازجمله زیانهای وارده به روستا توسط گراز حمله به محصولات کشاورزی و باغی می‌باشد و دیگر حیوانات مانند خرس و گرگ با دریدن دامها خسارات جبران ناپذیری را به اهالی روستا وارد می کنند.

خانه روستایی

مناظر طبیعی روستای دیورش توتکابن

سرچشمه سفید آب و غار نورچشمه ، ییلقات لارنه ، کوهها و تپه‌های سرسبز و جنگلهای متراکم می‌باشد. بافت خانه‌های روستایی بصورت پراکنده و نوع مساکن عموما کرسی بلند در یک طبقه – بندرت خانه‌های قدیمی ۲طبقه اند که اکثر صالح مورد استفاده شده چوب و گل و سنگ با سقف شیروانی اند. مصالح ساختمانی استفاده شده درساخت ساختمان‌های روستا از چوب و گل و گچ و بلوک و سیمان و حلب می‌باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی و گردشگری چادگان

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی رامیان

آشنایی با مناطق دیدنی نشتارود

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا