دسته‌بندی نشده

آشنایی با ترکیبات خاک هلندی + طرز تهیه

آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی

آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی و ترکیب خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی: در این مقاله قصد داریم یک‌نوع خاک معرفی کنیم که شما خودتان می‌توانید آن را تهیه کرده و درست کنید. هر گیاهی به نوع خاصی از خاک نیاز دارد اما این خاکی که معرفی می‌شود تقریباً برای بیشتر گیاهان آپارتمانی مناسب می‌باشد.

گیاهان آپارتمانی و زینتی به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارند که آب را به راحتی از خود عبور دهد و همچنین به خاکی نیاز دارند تا رطوبت را به خوبی حفظ کند. البته شاید هیچ ترکیب خاکی صد در صد عالی نباشد و دارای نکات ضعف و قوتی باشد.

ترکیب خاکی که در این مقاله معرفی می‌کنیم به خاک هلندی معروف می‌باشد و به طور آماده و در اکثر فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد اما وقتی خودتان خاکی را ترکیب کنید هم از ترکیب و کیفیت آن اطمینان دارید و هم‌حس دل انگیزی به شما می‌دهد.

این ترکیب خاک برای اکثر گل‌های آپارتمانی مانند کاج مطبق، حسن یوسف، قاشقی، زنبق، گل سنگ، پتوس، گل کاغذی، دیفن باخیا، گندمی، سانسوریا، بامبو، شفلرا، برگ بیدی، گل عروس، گل رز، بونسای ها و سایر گل‌های آپارتمانی بسیار مناسب می‌باشد اگر صیفی جات مانند خیار، گوجه یا فلفل و سبزی جات را در گلدان کاشت می‌کنید می‌توانید از همین ترکیب خاک استفاده نمایید. در این خاک از ۳ نوع خاک که خاک با کیفیتی هستند استفاده شده که درباره آن‌ها یک به یک توضیح مختصری خواهیم داد.

آموزش تهیه خاک هلندی برای گل‌های آپارتمانی

خاک هلندی برای چه گیاهانی مناسب است؟

۱_ پیت ماس:

خیلی‌ها این خاک را می‌شناسید و می‌توان گفت این خاک یکی از با کیفیت‌ترین خاک در بین خاک‌ها می‌باشد که از آن برای کاشت بذر و تکثیر گیاهان زینتی استفاده فراوانی می‌شود. پیت ماس با توجه به بافتی که دارد رطوبت را در خود حفظ می‌کند و همچنین این خاک مواد املاحی و معدنی خوبی را داراست که برای تغذیه گیاه مناسب می‌باشد. برای مطالعه مقاله کامل در مورد پیت ماس اینجا کلیک کنید.

۲_ کوکوپیت:

کوکوپیت نیز یک نوع خاک معروف است که در بازار به راحتی یافت می‌شود. این خاک نیز مانند پیت ماس بافتی دارد که باعث حفظ رطوبت می‌شود اما بر خلاف پیت ماس مواد معدنی در آن وجود نداشته و به گونه‌ای خاک فقیر به حساب می‌آید پس نمی‌توان به تنهایی از آن برای گیاهان استفاده کرد. برای مطالعه مقاله کامل در مورد کوکوپیت اینجا کلیک کنید.

۳_ پرلیت:

پرلیت همان دانه‌های سبک معدنی هستند که به رنگ سفید بوده و در سه نوع دانه ریز، متوسط و درشت تولید شده و به فروش می‌رسند. سعی کنید از پرلیت دانه ریز یا متوسط برای این ترکیب استفاده کنید. پرلیت در بافت خاک فاصله ایجاد می‌کند و باعث زهکشی بهتر خاک می‌شود. پرلیت رطوبت را به خوبی جذب می‌کند و به تدریج این رطوبت را در خاک آزاد می‌کند. همچنین پرلیت به علت وزن سبکی که دارد باعث سبک‌تر شدن خاک می‌شود.

ترکیب این سه نوع خاک یک خاک با کیفیت عالی را به ارمغان می‌آورد که به آن خاک هلندی میگویند. این خاک برای گیاهان آپارتمانی مناسب می‌باشد. برای ترکیب می‌توانید درصدهای مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. به عنوان مثال می‌توانید ۳۵ درصد کوکوپیت ۳۵ درصد پیت ماس و ۳۰ درصد پرلیت را باهم مخلوط کنید. حالا اگر می‌خواهید تست کنید که خاک شما خوب شده و ترکیب آن درست بوده می‌توانید به روش زیر عمل کنید.

یک مشت از خاک را برداشته و با یک اسپری آب آن را مرطوب کنید تا کمی خیس شود، سپس خاک را درون مشت خود محکم فشار دهید تا فشرده شود، سپس چند ثانیه صبر کنید و مشت خود را باز کنید، اگر خاک فشرده باقی ماند خاک شما زهکشی خوبی ندارد و مناسب نیست اما اگر به حالت اول بازگشت و پخش شد زهکشی مناسبی داشته و آماده استفاده می‌باشد.

خاک هلندی برای چه گیاهانی مناسب است؟

اگر احساس کردید زهکشی خاک کم می‌باشد و حالت فشرده باقی می‌ماند کمی میزان کوکوپیت و پیت ماس را کمتر کنید و میزان پرلیت را بیشتر کنید و سپس مجدداً امتحان کنید و این کار را با درصدهای گوناگون انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

حتماً بخوانید:

استفاده از مقداری ورمی کمپوست باعث غنی‌تر شدن خاک می‌شود و به کیفیت آن افزوده می‌شود. می‌توانید به مقدار ۱۰ درصد به این ترکیب ورمی کمپوست اضافه کنید که البته به دلخواه بوده و ضرورتی ندارد اما کیفیت خاک را بیشتر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا