دسته‌بندی نشده

آشنایی با ترسناک‌ترین بیماری‌های روانی (قسمت دوم)

ترسناک‌ ترین اختلالات ذهنی

در بخش قبلی به بررسی دو نمونه از ترسناک‌ترین اختلالات روانی پرداختیم، در ادامه چند نمونه‌ی دیگر از این بیماری‌های عجیب را مرور می‌کنیم.

آپوتمنوفیلیا / اختلال یکپارچگی بدن

آپوتمنوفیلی که به نام‌های اختلال یکپارچگی بدن و اختلال هویت از نوع قطع عضو هم شناخته می‌شود، یک اختلال عصبی است که با تمایل شدید به قطع کردن یا آسیب رساندن به قسمت‌های سالم بدن مشخص می‌شود. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد این بیماری روانی وحشتناک و عجیب و غریب وجود ندارد، اعتقاد بر این است که آسیب به لوب جداری نیم‌کره‌ی راست مغز با چنین مشکلی مرتبط است. از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق جراحان حتی در صورت درخواست فرد هم، اندام‌های سالم را قطع نمی کنند، برخی از مبتلایان به آپوتمنوفیلیا احساس می کنند مجبور به قطع عضو خود به تنهایی هستند! جالب است بدانید که گزارش شده است که اکثر این افراد پس از این کار از تصمیم خود راضی هستند.

آشنایی با ترسناک‌ترین بیماری‌های روانی (قسمت دوم)

خود گاو انگاری

احتمالا با خواند نام این بیماری، شما هم مانند من به یاد داستان گاو نوشته‌ی غلام حسین ساعدی افتاده‌اید. همانطور که برای شما هم آشناست کسانی که از این اختلال روانی بسیار نادر – اما بسیار ترسناک – رنج می برند، باور دارند که گاو هستند و اغلب تا آنجا پیش می روند که علاقه‌مند هستند در مزارع با گاوها بچرند. این افراد چهار دست و پا راه می‌روند و علف‌ها را می‌جوند. درواقع درست مانند یک گاو عمل می‌کنند.

آشنایی با ترسناک‌ترین بیماری‌های روانی (قسمت دوم)

توهم کاپگراس / اختلال روانی ناتوان کننده

توهم کاپگراس که از نام آن را از جوزف کاپگراس، روانپزشک فرانسوی‌ای که مجذوب این نوع توهم بود، گرفته است، یک اختلال روانی ناتوان کننده است که در آن فرد بر این باور است که افراد اطراف او جای خود را به افراد دروغین یا شیاد داده اند. افرادی که از این اختلال روانی شدید رنج می برند بر این باورند که معمولا افراد فریبکار قصد دارند به فرد مبتلا آسیب برسانند. در یک مورد، یک زن 74 ساله مبتلا به توهم کپگراس این باور را داشت که شوهرش با یک شیاد که کاملا شبیه همسرش است، جایگزین شده است و قصد دارد به او صدمه بزند. توهم کپگراس نسبتاً نادر است، در زن‌ها رایج‌تر است و اغلب پس از ضربه به مغز، یا در افرادی با زوال عقل، اسکیزوفرنی، صرع یا اختلال اضطرابی تشخیص داده می‌شود.

آشنایی با ترسناک‌ترین بیماری‌های روانی (قسمت دوم)

برای مطالعه قسمت سوم ترسناک‌ ترین اختلالات ذهنی کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا