دسته‌بندی نشده

آزمایش قند دو ساعته : تفسیر آزمایش خون ۲ ساعت بعد از خوردن غذا

آزمایش قند خون دو ساعته

آزمایش قند دوساعته چگونه انجام می شود افرادی که تحت این آزایش قرار میگیرند از چه دستورالعملی باید پیروی کنند در این دوساعت تاخیر در زمان آزمایش قند خون از چه موادغذایی نباید استفاده کنند ؟ در چه ساعاتی از روز بهتر است این آرمایش را انجام دهند بهتر است در این زمینه به اطلاعتتان بیفزایید راهنمایی های پزشکی را در این زمینه مطالعه کنید.

برای آزمایش قند دوساعته باید حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت ناشتا باشید و در طی این مدت از خوردن میوه، چای و قهوه اجتناب نموده و شام سبک میل نمایید.

پس از اینکه نمونه خون ناشتا از شما گرفته شد صبحانه معمولی که هر روز می خورید را میل نمایید.زمان شروع صبحانه را یادداشت نمایید. زمان دو ساعت بعد از غذا از همان لحظه شروع صبحانه خوردن آغاز می شود.مدت زمان صبحانه خوردن بیش از ۲۰ دقیقه طول نکشد و حتی الامکان صبحانه را در آزمایشگاه صرف نموده و تا زمان انجام آزمایش در آزمایشگاه منتظر بمانید.
۱۵ دقیقه مانده به اتمام ۲ ساعت، در بخش خونگیری حضور یافته تا سر موعد از شما نمونه گیری به عمل آید.

قبل از انجام آزمایش (در طی مدت ناشتایی شب قبل) و در حین ۲ ساعت، دخانیات و آدامس مصرف نکنید.در طی این دو ساعت انتظار از ورزش و پیاده روی خودداری نمایید.آزمایش را بهتر است قبل از ساعت ۱۰ صبح شروع کنید و از انجام آن در ساعات دیرتر خودداری کنید.در طی این دو ساعت از خوردن هر نوع خوردنی و آشامیدنی خودداری نمایید. (آب در حد متعارف اشکالی ندارد).

آزمایش قند خون 2hpp

آزمایش قند ناشتا و دو ساعته را در یک روز انجام دهید.

توجه داشته باشید در صورتی که داروی ضد قند مصرف می کنید آن را طبق دستور پزشک مثل روزهای دیگر مصرف نمائید.قطع این داروها در این آزمایش، قند شما را بالاتر نشان داده و پزشک معالج را در تشخیص و درمان بیماری شما دچار مشکل می نماید.

نام های دیگر آزمایش قند خون دو ساعته

  1. آزمایش گلوکز
  2. آزمایش گلوکز پس از غذا
  3. آزمایش گلوکز دو ساعت پس از غذا

آزمایش قند خون دو ساعته یا B.S (2 hpp) چیست ؟

آزمایش قند خون دو ساعته برای بررسی وجود یا عدم دیابت انجام می شود. اگر دیابت داشته باشید بدن شما برای متعادل نگه داشتن قند خونتان انسولین کافی تولید نمی کند.یعنی سطح قند خون شما خیلی بالا است و به مرور زمان می تواند منجر به مشکلات جدی مثل آسیب به اعصاب و چشم ها شود.این آزمایش انجام می شود تا مشخص شود بدنتان پس از خوردن یک وعده غذایی چطور به قند و نشاسته واکنش نشان می دهد.وقتی غذا را در معده تان هضم می کنید یا قند و شیرینی می خورید، گلوکز یا قند خون به سرعت بالا می رود.در نتیجه پانکراس شما برای کمک به حرکت دادن این قندها از خون به سلول های ماهیچه ها و دیگر بافت ها برای استفاده به عنوان سوخت انسولین آزاد می کند.سطح انسولین و قند خون دو ساعت پس از خوردن غذا باید به حالت عادی برگردد. اگر سطح گلوکز خون پس از این مدت بالا بماند ممکن است دیابت داشته باشید.

علت گرفتن آزمایش قند خون دو ساعته

آزمایش قند خون 2 ساعت پس از صبحانه B.S (2 hpp) زمانی تجویز می شود که پزشک بخواهد بداند شما دیابت یا دیگر اختلالات مربوط به انسولین را دارید یا خیر. به خصوص اگر علائمی مثل علائم زیر را داشته باشید:

  • تکرر ادرار
  • تشنگی غیر معمول
  • تاری دید
  • خستگی
  • عفونت مکرر
  • زخم هایی که دیر خوب می شوند

آزمایش قند دو ساعته در بارداری

اگر باردار باشید ممکن است لازم باشد آزمایش (2 hpp) را برای غربالگری دیابت بارداری بدهید؛ دیابت در بارداری می تواند پیش بیاید. آزمایش غربالگری دیابت خطر ایجاد مشکلات برای سلامتی شما و نوزاد را کاهش می دهد.

چه آزمایشات دیگری ممکن است با آزمایش B.S (2 hpp) داشته باشم ؟

ممکن است پزشک شما برای بررسی یا تایید اینکه دیابت دارید این آزمایش را تجویز کند. این آزمایش ها شامل موارد زیر می شود:

  1. آزمایش قند خون ناشتا: این آزمایش مقدار قند را در خون شما اندازه گیری می کند.
  2. آزمایش A1C (هموگلوبین گلیکوزیله): این آزمایش متوسط قند خون شما را طی 2 تا 3 ماه آخر اندازه گیری می کند.
  3. تست تحمل گلوکز خوراکی: این آزمایش توانایی بدن شما را برای مصرف قند پس از نوشیدن مقدار استانداردی در یک نوشیدنی شیرین بررسی می کند.

حتماً بخوانید:

نتایج آزمایش قند خون دوساعته

نتایج آزمایشات قند خون 2 ساعت پس از غذا نسبت به سن، جنسیت، سابقه سلامتی شما، روش استفاده شده برای آزمایش و دیگر موارد متفاوت است. نتایج آزمایش شما ممکن است به این معنا نباشد که شما مشکلی دارید. بهتر است از پزشکتان درباره نتایج آزمایش سوال کنید.نتایج نسبت به سنین مختلف متفاوت است و معمولا با واحد میلی گرم بر دسی لیتر اندازه گیری می شود. نتایج نرمال آزمایش قند خون 2 ساعته شامل دو مورد زیر می شود:

  • برای افرادی که دیابت ندارند: کمتر از 140 میلی گرم بر دسی لیتر
  • برای افرادی که دیابت دارند: کمتر از 180 میلی گرم بر دسی لیتر

اگر سطح گلوکز خون شما هنوز پس از 2 ساعت خوردن غذا یا 1 ساعت بعد از آزمایش تحمل گلوکز دیابت بارداری بالا باشد یعنی دیابت دارید.

آزمایش 1 قند خون 2 ساعته

عوامل موثر بر روی آزمایش قند خون دو ساعته

نتایج آزمایش ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد اگر:

  • قبل از آزمایش سیگار بکشید.
  • تحت فشار و استرس شدید باشید.
  • بعد از غذا و قبل از اینکه آزمایش بدهید یک میان وعده یا آب نبات خورده باشید.
  • نتوانید تمام غذایتان را بخورید.
  • در طول آزمایش تحرک زیادی داشته باشید.
  • اگر غذایی که خورده باشید از غذاهای معمولتان شیرین تر باشد.

آمادگی برای آزمایش قند خون دوساعت پس از غذا

شما باید 12 ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید و بعد حداقل یک وعده غذایی 75 گرمی از کربوهیدرات بخورید. بعد از وعده غذایی، هیچ چیز دیگری قبل از آزمایش دادن نخورید.2 ساعت قبل از آزمایش را استراحت کنید چون تحرک داشتن می تواند سطح قند خون شما را بالا ببرد. اگر باردار باشید احتمالا لازم نیست ناشتا باشید.دقت کنید پزشکتان باید درباره تمام داروهای شیمیایی، گیاهی، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید اطلاع داشته باشد. این داروها شامل داروهای بدون نسخه و غیر مجازی هم که ممکن است استفاده کنید می شود. قبل از آزمایش به رعایت موارد زیر هم دقت داشته باشید:

  • عدم مصرف هر گونه مایعات به مدت 8 ساعت قبل از آزمایش
  • مصرف هرگونه جویدنی مانند آدامس به مدت 8ساعت قبل از انجام آزمایش
  • عدم مصرف سیگار از 8 ساعت قبل آزمایش
  • عدم استفاده از انواع شکلات و داروی نرم کننده گلو مانند قرص و شربت
  • عدم قطع داروهایی که پزشک مصرف آنها را الزامی دانسته است.
  • اطلاع رسانی به متخصص آزمایش از سوابق بیماری و نوع مصرف داروها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا