دسته‌بندی نشده

آزمایش تست اورودینامیک چیست؟

آزمایش اورودینامیک چیست؟ (تست نوار مثانه)

آزمایش‌های اورودینامیک برای تشخیص بیمارانی که بی اختیاری ادرار یا سایر علائم مجاری ادراری تحتانی دارند استفاده می‌شود. این آزمایش‌ها هم در زنان و هم در مردان انجام می‌شود. از آزمایش‌ها اورودینامیکی برای اندازه گیری موارد زیر استفاده می‌شود:

  • عملکرد عصب و عضله.
  • فشار به اطراف و مثانه.
  • میزان جریان ادرار و سایر عوامل.

در این آزمایش‌ها میزان ذخیره مثانه، اسفنکترها و مجرای ادرار در میزان ادرار و آزاد کردن آن‌ها (ادرار کردن) بررسی می‌شود.

چه علائمی ممکن است باعث شود که پزشک متخصص شما آزمایش‌های اورودینامیکی را درخواست کند؟

این آزمایش‌ها برای تشخیص مشکلات دستگاه ادراری تحتانی شما انجام می‌شود. دستگاه ادراری سیستم تخلیه بدن برای دفع مواد زائد و مایعات اضافی است. نتایج آزمایش اورودینامیک به شما و پزشک متخصص شما کمک می‌کند تا درمان مناسب را پیدا کنید.

بیشتر آزمایش‌ها اورودینامیکی به منظور بررسی نحوه عملکرد مثانه در نگه داشتن ادرار و خالی کردن آن استفاده می‌شود. مثانه باید بتواند ادرار را به طور ثابت بیرون دهد تا در تمام مدت تخلیه شود. مثانه شما ممکن است بدون اینکه بخواهید منقبض شود (فشرده شود)، که می‌تواند منجر به نشت ادرار شود.

ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما ممکن است این آزمایش‌ها را انجام دهد:

هر نوع نشتی ادرار یا بی اختیاری.

تمایل ناگهانی و طاقت فرسا برای ادرار کردن و تکرر ادرار.

درد هنگام ادرار یا بسیاری از عفونت‌های ادراری.

مشکلات مربوط به شروع ادرار یا تخلیه کامل مثانه.

علائمی از این دست نشان می‌دهد که ممکن است در دستگاه ادراری تحتانی خود دچار مشکل باشید.

آزمایش‌های اورودینامیک شامل موارد زیر است:

سیستومتری، اندازه گیری فشار نقطه نشت و مطالعه جریان فشار.

الکترومیوگرافی.

مطالعه جریان فشار.

اوروفلومتری.

اندازه گیری پسماند پس از تخلیه ادرار.

تست‌های اورودینامیکی تصویری.

separator line

چگونه برای آزمایش اورودینامیک آماده می‌شوید؟

اکثر این آزمایش‌ها به برنامه ریزی خاصی نیاز ندارند. اگرچه برای برخی ممکن است از شما خواسته شود قبل از آزمایش مایعات بنوشید تا مثانه شما پر شود.

سیستومتری :

آزمایش سیستومتری یا سیستومتروگرام، آزمایشی است که از کاتتر برای اندازه گیری فشار داخل مثانه استفاده می‌کند. این آزمایش می‌تواند مقداری از ادرار را که مثانه شما می‌تواند در خود نگه دارد، و این که مثانه شما تا چه اندازه الاستیک می‌باشد و چه زمانی احساس نیاز به ادرار می‌کنید را بررسی می‌کند. این آزمایش می‌تواند انقباضات غیرمعمول یا اسپاسم عضله دترسور (عضله صاف دیواره مثانه) را هنگام پر شدن مثانه اندازه گیری کند.

در حالی که ممکن است وارد شدن کاتتر را به مجرای ادرار احساس کنید، اما این آزمایش صدمه ای به شما نمی زند. کاتتر یک لوله کوچک و انعطاف پذیر است.در صورت انقباض مثانه هنگام پر شدن مثانه برای سیستومتروگرم، در صورت آزمایش سیستومتریک، اگر مثانه شما منقبض شود، یک مانومتر می‌تواند فشار را در نقطه نشت اندازه گیری کند. ممکن است هنگام پر شدن مثانه از شما خواسته شود تا سرفه کنید یا بدن خود را منقبض کنید تا بتوان فشار نقطه (فشار نقطه نشت) را اندازه گرفت.

در پایان سیستومتروگرام، از شما خواسته می‌شود که مثانه خود را تخلیه کنید. فشار سنج فشار مثانه و میزان جریان ادرار شما را اندازه گیری می‌کند (اندازه گیری جریان فشار). در مردان، نتایج این آزمایش ممکن است بزرگ شدن پروستات را نشان دهد، که می‌تواند ادرار کردن را دشوار کند.ممکن است بعضی از افراد تخلیه مثانه خود را با لوله قرار داده شده یا با شخص دیگری در اتاق مشکل داشته باشند. اگر این اتفاق افتاد خجالت نکشید و نگران نباشید.

الکترومیوگرافی :

اگر ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما فکر می‌کند مشکل ادراری مربوط به آسیب عصب یا عضله است، او الکترومیوگرام را سفارش می‌دهد. الکترومیوگرافی از حسگرهایی برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی ماهیچه‌ها و اعصاب داخل مثانه و اطراف مثانه و اسفنکتر استفاده می‌کند. در این آزمایش از تکه های الکترود قرار گرفته در مجرای ادرار و راست روده برای ثبت جریان الکتریکی در هنگام انقباض عضلات کف لگن استفاده می‌شود.

اوروفلومتری :

آزمایش دیگری که میزان و سرعت ادرار شما را اندازه گیری می‌کند، اوروفلومتری است. برای این آزمایش، پزشک متخصص از شما می خواهد که وقتی به مطب می‌آیید مثانه پر داشته باشید. از شما خواسته می‌شود در تجهیزات خاصی ادرار کنید که امکان اندازه گیری را فراهم می‌کند. از رایانه برای اندازه گیری خودکار مقدار و میزان جریان استفاده می‌شود و گرافی ایجاد می‌شود که هر گونه تغییر را نشان می‌دهد. نتایج آزمایش به شما اطلاع می‌دهد که آیا عضلات مثانه ضعیفی دارید یا نوعی انسداد در مثانه خود دارید یا خیر.

اندازه گیری پسماند ادرار پس از تخلیه :

آزمایش اندازه گیری پسماند ادرار پس از تخلیه آن میزان ادرار باقی مانده در مثانه را پس از تخلیه آن اندازه گیری می‌کند. ادراری که باقی مانده است پسماند و باقی مانده ادرار نامیده می‌شود. میزان این پسماند را می‌توان با تجهیزات سونوگرافی که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از مثانه (که اسکنر مثانه نامیده می‌شود) اندازه گیری کرد.

باقیمانده ادرار پس از تخلیه همچنین می‌تواند با استفاده از کاتتری که در مجرای ادرار قرار گرفته و سپس در مثانه قرار دارد آزمایش شود تا ادرار اضافی از بدن خارج شود. باقیمانده ادرار پس از تخلیه آن پنج تا شش اونس یا بیشتر نشانه خالی شدن مثانه به طور کامل نیست، اما این امر ممکن است متفاوت باشد. پزشک شما این مورد را با شما بررسی می‌کند.

تست‌های اورودینامیکی تصویری :

آزمایش‌ها اورودینامیکی تصویری سیستومتری، اوروفلومتری سیستوگرافی اشعه ایکس را در یک آزمایش واحد ترکیب می‌کند. تجهیزات دیجیتالی مورد استفاده در این آزمایش می‌توانند جریان ادرار و فشار را در مثانه و راست روده با استفاده از اشعه ایکس اندازه گیری کنند. این تجهیزات در هنگام پر شدن و تخلیه از مثانه شما عکس می‌گیرند.

این آزمایش‌ها اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد مثانه و مجرای ادرار فراهم می‌کند و اندازه و شکل مثانه شما را نشان می‌دهد. اگر اشعه ایکس انجام شود، مثانه شما با مایعی پر می‌شود که حاوی ماده حاجب است و باعث می‌شود تصاویر با وضوح بیشتری نشان داده شوند.

بعد از آزمایش اورودینامیک چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از آزمایش اورودینامیک چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگام ادرار کردن ممکن است ناراحتی یا درد خفیف داشته باشید. این ناراحتی فقط باید چند ساعت طول بکشد. حتی ممکن است مقدار کمی خون به دلیل وجود کاتتر مشاهده کنید. اگر هر ساعت به مدت دو ساعت هشت تا 16 اونس آب بنوشید، این علائم کاهش می‌یابد.

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین ممکن است توصیه کند که یک حمام گرم انجام دهید یا در یک دستشویی با آب گرم را روی دهانه مجرای ادرار نگه دارید. همچنین ممکن است به شما گفته شود در صورت نیاز از داروی مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

در بعضی موارد، پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از عفونت نسخه ای حاوی انواع آنتی بیوتیک به شما بدهد، اما این موضوع همیشه لازم نیست. با این حال، اگر علائم عفونت مانند تب، لرز یا درد زیادی دارید، باید سریعاً با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید.

separator line

نتایج آزمایش اورودینامیکی من چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

همان موقع باید نتایج حاصل از سیستومتری و اروفلومتری به شما داده شود. پردازش نتایج دیگر آزمایش‌ها مانند الکترومیوگرام و آزمایش‌ها اورودینامیکی ویدئویی ممکن است چند روز طول بکشد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما در مورد نتایج آزمایش با شما صحبت می‌کند و در مورد مراحل بعدی به شما اطلاع می‌دهد.

separator line

چه مواقعی از نوار مثانه برای تشخیص استفاده می کنیم؟

1- موارد تکرر و سوزشهای ادرار مقاوم به درمان دارویی مخصوصاً زیر 40 سال

2- عفونتهای عود کننده ادراری

3- بی اختیاری های ادراری

4- شک به مثانه های عصبی

5- آسیب های نخاعی

6- وجود ناهنجاریهای مادرزادی ستون فقرات کمری

7- بیماریهای عصبی و ستون فقرات از قبیل پارکینسون – MS- دیابت و دیسک مهره های کمری

separator line

هزینه نوار عصب مثانه

هزینه قیمت نوار مثانه با توجه به گران شدن سوند و لوازم جانبی آن، 500 هزار تومان می باشد.

separator line

توصیه های لازم پس از انجام تست نوار عصب مثانه

1- برای بیمار به صورت روتین آنتی بیوتیک پس از تست داده شود .

2- پس از انجام تست احساس سوزش ادراری خفیف تا متوسطی وجود دارد که با مصرف مایعات زیاد برطرف می شود. در صورت طول کشیدن آن بیش از 24 ساعت یا وجود تب همراه آن حتماً با دکتر مربوطه در ارتباط باشید.

3- دفع قطراتی از خون پس از تست طبیعی و در صورت ادامه و شدت آن باید اطلاع داده شود.

همچنین بخوانید:

بی اختیاری ادرار: ۱۸ روش خانگی برای درمان بی اختیاری ادراری

بهترین درمان برای بی اختیاری ادرار چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا