دسته‌بندی نشده

آدالیمومب چیست و چرا مصرف می شود؟

موارد مصرف و عوارض جانبی آدالیمومب

آدالیمومب یا آدالیموماب (Adalimumab) برای کاهش درد و تورم بیماری‌های التهابی خاص (مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اسپوندیلیت آنکیلوزان) و بیماری خاص روده (بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو) استفاده می‌شود. داروی Adalimumab متعلق به دسته داروهای مسدود کننده تومور نکروزیس فاکتور (TNF) است و با مسدود کردن TNF (ماده ساخته شده توسط بدن که مسبب التهاب است) التهاب را کاهش می‌دهد.

آدالیمومب یک داروی بیولوژیکی است که توسط انسان ساخته می‌شود و محتویات این دارو ، شبیه به مواد تولید شده در بدن است. این دارو برای تسکین علائم آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت انکیلوزان، ورم مفاصل پسوریاتیک ، آرتریت ایدیوپاتیک جوانان و درمان پسوریازیس پلاکی (یک بیماری التهابی مزمن پوست) استفاده می‌شود.

نام تجاری: Humira, Humira Pen

مکانیسم اثر آدالیمومب

آدالیمومب یک مونوکلونال آنتی بادی نوترکیب است که به فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-alpha) متصل شده و در نتیجه مانع از اتصال آن به رسپتور TNF-alpha می شود و پروسه های التهابی سایتوکاینی را مهار می نماید. افزایش سطح TNF در مایع سینوویال در درد پاتولوژیک و آسیب مفصلی در آرتریت اثر دارد. آدالیمومب علائم و نشانه های آرتریت پسوریاتیک، روماتوئید آرتریت و اسپاندیلیت انکیلوزان را کاهش می دهد. مانع از پیشرفت آسیب ساختاری آرتریت روماتوئید و پسوریاتیک می شود. علائم و نشانه های بیماری Crohn و کولیت اولسراتیو را کم می کند؛ از افزایش ضخامت اپیدرم و اینفیلتراسیون سلولی در پسوریازیس جلوگیری می کند.

Adalimumab

فارماکوکینتیک آدالیمومب

در دوزهای معمول فارماکوکینتیک خطی دارد. 3 تا 8 روز پس از تزریق زیر جلدی به حداکثر نقطه اثر خود می رسد و نیمه عمر نهایی آن حدود دو هفته است.

مصرف آدالیمومب در دوران بارداری و شیردهی

انتظار نمی رود که این دارو برای کودک شما مضر باشد٬ اما اگر باردار هستید یا قصد بچه دار شدن را دارید حتما در استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

معلوم نیست که آیا ادالیمومب (adalimumab) از طریق خون به شیر مادر وارد می شود و یا می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. اما اگر شما نوزاد شیرخوار دارید حتما پزشک خود را در مصرف این دارو مطلع سازید.

مقدار و روش درست مصرف داروی آدالیمومب

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی آدالیمومب از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. دوز این دارو برای کودکان بر اساس وزنشان تجویز می‌شود.

  • این دارو به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود.
  • ۳۰ دقیقه قبل از تزریق آمپول را از یخچال در آورید تا یا دمای اتاق هم دما شود.
  • آمپول آدالیمومب را نباید به ناحیه‌ای از پوست که دچار زخم یا جراحت شده است، تزریق کنید.
  • قبل از تزریق این دارو، محل مورد نظر را تمیز کرده و الکل بزنید.
  • سعی کنید دوزی از داروی آدالیمومب را از دست ندهید.

موارد منع مصرف آدالیمومب

  • به تاریخ انقضای داروی آدالیموماب توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی آدالیمومب را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

تداخل دارویی آدالیمومب را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

تاثیر مصرف داروی آدالیمومب بر رانندگی

داروی آدالیموماب موجب تغییر بینایی یا خواب آلودگی در شما نمی‌شود، اگر این علائم را نداشتید نیازی نیست از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی آدالیمومب | آدالیموماب

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی آدالیموماب با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: آباتاسپت (abatacept)، آناکینرا (anakinra)، برخی واکسن‌های زنده، دیگر مسدود کننده‌های TNF (مانند اتانرسپت، اینفلیکسیماب)

دارو

هشدار درباره مصرف آدالیمومب

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آدالیمومب ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که سابقه عفونت خاصی (توبرکلوزیس (سل)، هپاتیت B) دارید.
  • اگر عفونت شما به تازگی عود کرده است.
  • در صورتی که سابقه بیماری سرطان دارید.
  • اگر مشکل قلبی دارید
  • در صورتی که تعداد سلول‌های خونی شما کم است.
  • در صورتی که مشکل سیستم عصبی (بیماری ام اس یا صرع) دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف آدالیمومب

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خارش،تورم، قرمزی و درد در محل تزریق
  • تب، لرز، گلو درد مداوم، سرفه مداوم، مشکل تنفس، عرق شبانه، تکرر ادرار، ترشح غیر معمول از واژن، برفک دهان: در صورتی که چنین علائمی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی Adalimumab می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد آدالیموماب

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

توصیه های دارویی آدالیمومب

  1. اگر علائم و نشانه های دیسکرازی خونی یا عفونت (تب، کبودی، خونریزی، رنگ پریدگی) ایجاد شد به پزشک اطلاع داده شود.
  2. ریسک لنفوما، لوکمی یا سایر بدخیمی ها به بیمار و خانواده وی اطلاع داده شود تا منافع این دارو نسبت به معایب آن در نظر گرفته شود. در صورت بروز علائم و نشانه های سرطان (مثل کاهش وزن بدون دلیل، خستگی، برآمدگی غدد لنفاوی گردن یا کشاله ران، کبودی یا خونریزی) به پزشک اطلاع داده شود
  3. بیمار نباید دارو را بدون مشورت پزشک قطع کرده یا روند مصرف آن را تغییر دهد
  4. داروها و بیماری های همزمان (مثل عفونت ها، سابقه توبرکولوزیس، سابقه عفونت HBV) به پزشک اطلاع داده شود

شرایط نگهداری از داروی آدالیمومب

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

داروهای ضد درد و ضد التهاب کدامند؟

مسکن درد مفاصل : ۷ مسکن قوی و تاثیر گذار برای درمان درد مفاصل

معرفی کامل قرص مسکن ایبوپروفن و عوارض آن

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا